INICI > Generació coneixement > Revista EIX
EIX 13
En aquesta ocasió hem volgut dedicar la coberta i l'editorial
d’aquest número d’EIX, al VALOR que té la COL·LEGIACIÓ del PEDAGOG/A i
del PSICOPEDAGOG/A, per a la professió.
Tenim un Col·legi
consolidat, que va néixer gràcies a l’esforç, constància i renúncies, de
pedagogs i pedagogues que van aconseguir que el Parlament de Catalunya
aprovés la Llei 14/2001 de creació del Col·legi de Pedagogs de
Catalunya. Així ho recordàvem en la FESTA DE LA PEDAGOGIA que vam
celebrar a LLEIDA, el 14 de juny, en què el COPEC feia 17 anys que
s’havia constituït.
Un Col·legi Professional, en què estem col·legiats i col·legiades per activisme, no per obligació, perquè estimem la professió i la dignifiquem mitjançant la seva promoció, el seu creixement i enfortiment i perquè sabem què la raó de ser dels pedagogs/gues i psicopedagogs/gues és l’EDUCACIÓ, mitjançant la qual esdevenim un motor de transformació social, com deia en la inauguració de la FESTA DE LA PEDAGOGIA:
“(…) pedagogs/gues i
psicopedagogs/gues compromes@s que creuen en l’educació com la poderosa
eina que pot fer un mon més just, més solidari, més equitatiu i més
respectuós amb els drets fonamentals i valors universals”
El
COPEC com tots els col·legis professionals, és el garant de la
professió davant la ciutadania i els professionals. És el legítim
representant, a Catalunya, dels pedagogs/gues i psicopedagogs/gues
davant les institucions públiques i privades. Defensant i ordenant la
professió, i vetllant per a què l’exercici sigui ètic i respectuós amb
les normes deontològiques de la professió. Per a què puguem tenir
aquesta representativitat i legitimitat, els Col·legis Professionals som
corporacions de Dret Públic amb funcions públiques i funcions privades.
Però
al contrari del que es pugui pensar, el finançament dels col·legis
professionals no és públic. Ens trobem, doncs, davant d’una paradoxa
important, per poder desenvolupar les funcions de defensa, promoció,
enfortiment, ordenació, vetlla... de la professió pedagògica i dels seus
professionals cal infraestructura i recursos econòmics, i tot i que el
Departament de Justícia delega les funcions i responsabilitats als
col·legis, el seu finançament és privat.
És per això que
el COPEC, ho ha d’aconseguir pels seus propis mitjans, i un d’ells –el
més important- és el que aportem els col·legiats/des. Tot i que pot
haver alguna subvenció pública per accions determinades i ingressos
d’activitats que puntualment es puguin impulsar.
Això
sumat a què la representativitat dels Col·legis Professionals va lligada
al número de col·legiats/des que tingui, és a dir, quan més nombre de
col·legiats/des la veu és més forta, més escoltada i tinguda en compte.
I, també, més pressupost que es tradueix en més infraestructura, en més
accions i en més visibilitat.
L’altre aspecte
directament relacionat amb el nombre de col·legiats/des són els
avantatges col·legials, perquè un col·lectiu amb necessitats comunes
auto-genera recursos. En el cas del COPEC, podem veure com els
avantatges han anat augmentant a mesura que el nombre de col·legiació ho
ha permès: La BORSA DE TREBALL, a partir del 2004 quan vam assolir un
nombre suficient de col·legiats/des per contractar una pedagoga a la
secretaria tècnica per a gestionar-la. Les REIVINDICACIONS quan es
discrimina al pedagog/a o al psicopedagog/a en convocatòries o ofertes
de feina, va ser possible quan el nombre de col·legiacions va permetre
la incorporació de la segona pedagoga a la secretaria per a
ocupar-se’n. Recursos per a EMPRENEDORS/RES, quan el 2010 es va adquirir
la seu del COPEC a Barcelona, gràcies a la fidelitat dels
col·legiats/des. La RESPONSABILITAT CIVIL PROFESSIONAL per a tot el
col·lectiu col·legiat, assolida el 2015 quan vam superar els 1.000
col·legiats/des. I així en endavant, a més col·legiats/des, més recursos
per al col·lectiu.
Així docs, podem veure com és d’important créixer i, sobretot, mantenir el col·lectiu col·legial. El camí que està recorrent el COPEC, des de la seva constitució el 2002, amb avenços i retrocessos afecta a tots els pedagogs/gues i psicopedagogs/gues, estiguin o no col·legiats/des, com deia en el post "Parlem de Pedagogia-Parlem del COPEC" el gener d’aquest any:
“El
COPEC és un projecte col·lectiu dels pedagogs/gues i psicopedagogs/gues
on cada pas i avenç ateny a tot@s i ens fa evolucionar. Dels que 1220
estem col·legiats/des i empenyem endavant el COPEC i la professió. Què
passaria si en fóssim més? que tindríem més veu, més presència, més
visibilitat, més suport...”
Hem arribat fins aquí gràcies a
tots i totes els col·legiats/des, per això us demano que seguim creient
en el projecte COPEC, perquè el COPEC i la PEDAGOGIA ens necessita.
Necessita la nostra fortalesa, la nostra experiència, la nostra
maduresa, la nostra saviesa. Als que encara no esteu col·legiats/des,
sumeu-vos-hi, us necessitem per assolir fites pendents, per ampliar la
representació, per plantejar nous reptes. A les noves generacions de
pedagogs/gues, us esperem amb els braços oberts, necessitem la vostra
joventut, la vostra creativitat, la vostra frescor. No tingueu cap dubte
que la força del COPEC és la força dels col·legiats i col·legiades.
Amb
aquestes reflexions us convido a la lectura d’aquest núm. 13 d’EIX, que
com tots, és una presentació coral d’experiències, reflexions, i bones
pràctiques de la ma de pedagogs/gues i psicopedagogs/gues.
Rosa Rodríguez i GasconsPresidenta
Data de publicació: 30/11/2019