INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
L. PINILLA "PETITA INFÀNCIA, FAMÍLIES I PEDAGOGIA"
Laia Pinilla Monclús1Col·legiada número 2075Sant Climent de Llobregat, 10 de juny de 2020
En els serveis educatius de la petita infància -escoles bressol i espais familiars- l’acompanyament a les famílies és clau i el pedagog/a és cabdal. És així com el primer cicle d’educació infantil, etapa amb identitat pròpia, la família és indissociable de l’infant i la pràctica pedagògica impacta sobre tots dos.
“L’educació d’un infant comença vint anys abans del seu naixement” (atribuïda a Napoleó Bonaparte).
Sens dubte, la referència principal en la parentalitat
és l’experiència viscuda en la pròpia família. Molt abans de criar, ja
hem assumit patrons, bé per reproduir-los o bé per desestimar-los,
segons allò que hem viscut a casa i que condicionarà com educarem les
nostres criatures.
En les últimes dècades, els canvis
socials han remogut el model de família tradicional i la seva percepció i
posició vers la criança. Parlem de canvis en els rols de gènere, de
convivència (molt més centrada en el nucli familiar), mobilitat
geogràfica, avenços científics, accés a la informació...
Per
altra banda, malgrat que encara queda molta feina a fer (com ens està
demostrant la situació d’emergència actual), s’ha avançat en el
reconeixement de la infància com una etapa que cal preservar i dels
infants com a subjectes de ple dret (Convenció sobre els Drets dels
Infants, 1989).
En qualsevol cas, la família -diversa- segueix sent el primer agent educatiu i socialitzador de l’infant.
Ara
bé, en una societat amb un caràcter que tendeix a l’individualisme i
que canvia vertiginosament, sovint les famílies no reconeixen o estan
mancades de referents propers i d’experiències prèvies en relació amb la
criança.
Des de la concepció (suplements vitamínics,
tractaments de fertilitat... ) o l’adopció (tests i entrevistes, viatges
a l’altra punta de món...) fins a l’adolescència, podem trobar
nombrosos exemples de situacions en les quals les famílies se senten soles i insegures.
“Per criar un infant, es necessita tota la tribu” (proverbi africà, sembla ser)
Quina
tribu? Anys enrere, qualsevol adult es creia en possessió d’autoritat
per intervenir en l’educació dels infants del seu barri o comunitat. Per
diverses raons, la criança i educació dels infants, per bé o per mal,
s’ha anat concentrant, principalment, en el sí de la família nuclear.
Tothom educa però des del model. La intervenció té límits.
La
tribu s’ha esvaït? Ja no la necessitem? Cal que les famílies disposin
d’una xarxa social de suport en el seu procés de criança. La funció
d’aquesta xarxa no és només facilitar la conciliació, sinó que té una
importància cabdal per fer possible l’aprenentatge compartit a partir de
les experiències d’unes i altres, ampliant les possibilitats i la
mirada davant de les decisions tan quotidianes com transcendentals que
ens planteja aquest moment vital. La xarxa social sosté quan hi ha una
caiguda, abraça la família quan hi ha dificultats, fa possible el suport
entre iguals i aporta seguretat.
On queda la pedagogia?
L’atenció
i l’acompanyament a les famílies és present tant en el context educatiu
com en el context social i la figura del pedagog/a hi té el seu paper.
En aquest cas, en el context educatiu, anomenem els serveis educatius
per a petita infància i famílies, i la relació família-escola. En el
context social, entre altres, hi ha les entitats de suport a la criança.
Els
serveis educatius destinats a petita infància i famílies són,
principalment, les escoles bressol i els espais familiars. Ens trobem en
el primer cicle de l’etapa d’educació infantil, el 0-3, una etapa amb identitat pròpia, no obligatòria però necessària.
Parlem
d’edats molt primerenques en les quals la família és indissociable de
l’infant i la pràctica pedagògica impacta sobre tots dos. En el cas dels
nadons, l’èxit en la lluita per un permís parental digne de mínim 9
mesos hauria de fer evolucionar els grups de lactants cap a models
propers o iguals al que avui coneixem com espai nadó.
En
aquesta línia, l’espai nadó, familiar o l’espai de joc, són serveis que
acullen als infants i als seus adults de referència. Ofereixen la
possibilitat de trobada entre famílies amb infants d’edats similars,
nodrint-se de l’intercanvi d’experiències i comptant amb l’acompanyament
de professionals com pedagogues i pedagogs.
El personal
educatiu que atén les famílies en aquests espais realitza una tasca
d’assessorament, atenció, orientació, detecció, intervenció, derivació,
si fos el cas, a partir de l’observació, la disposició i la
disponibilitat, l’escolta i la conversa.
Per altra banda,
l’escola bressol ha avançat considerablement en la presa de consciència
que no només assumeix una tasca educativa compartida amb les famílies,
sinó que és imprescindible obrir-ne les portes i fer-les partícips
d’allò que es viu dins del centre, de fer seva l’escola.
En
aquest sentit, la relació i la participació de la família a l’escola
encara suposa un repte. És imprescindible tenir present la família,
única i particular, que hi ha rere cada infant i que, sigui com sigui,
és el seu referent principal.
Fer possible una participació autèntica, el partenariat família-escola (Blanch, S., 2019 a Pinilla, L., 2019)2,
demana capgirar concepcions i maneres de fer que ja són obsoletes. Cal
eliminar barreres culturals, polítiques, actitudinals, d’organització i
psicològiques. En aquest camí, l’assessorament psicopedagògic als
centres pot ser un recurs valuós per avançar.
En el
context social, cal destacar el paper de les entitats de suport a la
criança. Els grups de suport a la lactància, els grups d’ajuda mútua o
grups de criança inclusius, entre altres, tenen en comú el profund
respecte pels drets de la infància i la convicció que és necessària la
criança compartida.
Dins de les entitats o de manera
autònoma, l’assessorament pedagògic en l’àmbit familiar té la finalitat
d’apoderar la família, acompanyant-la per arribar a sentir-se capaç i
competent, sense crear mai una relació de dependència.
Quan
pedagogues i pedagogs acompanyem famílies, en qualsevol context, hem de
caminar al seu costat mentre van trobant el seu camí i, si tot va bé,
arribarem a una cruïlla en la qual ens acomiadarem. El comiat d’una
família que se sent forta, capaç i competent és l’èxit de
l’assessorament.
________________________
1 Laia Pinilla, pedagoga i técnica d’educació infantil, membre de la Xarxa d’Experts del Col·legi de Pedagogs de Catalunya, col·legiada núm. 2075, fundadora de COSETES DE NO RES: Pedagogia i Criança https://cosetesdenores.cat/2 Pinilla, L. (20/09/2019) Participació de les famílies a l’escola: un repte. Cosetes de no res [Bloc] Recuperat de https://cosetesdenores.cat/2019/09/20/participacio-de-les-families-a-lescola-un-repte/
Data de publicació: 10/6/2020