INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
PARLEM DE PEDAGOGIA - M. FABREGAT, VOCAL DE TARRAGONA: "LES PÈRDUES I EL DOL"
Marta Fabregat Oró[i]
Col·legiada núm. 395Tarragona, 3 de maig de 2020
La funció del pedagog/a o psicopedagog/a és escoltar, observar, conèixer les característiques evolutives de l'infant, cal molta empatia i assertivitat, sinceritat i transmetre respecte i tranquil·litat cap a la persona o cap a l’infant, el silenci moltes vegades també ajuda i és adequat.
La
mort és un procés natural i quan es dóna cal respectar a la família en
les seves actuacions i decisions, cal ajudar a la família a fer el seu
procés de dol acompanyant-la i apoderant-la.
La millor
manera, si més no la més recomanable de notificar el traspàs, és dir-ho
directament sense enganyar i a poder ser que ho digui un familiar
directe o persona de més confiança i afinitat amb la persona afectada.
La persona referent ho ha de comunicar amb sentit comú i flexibilitat
cuidant, en cas dels infants, la seva edat cronològica i maduració.
Si
els infants pregunten: tornarà?. Dir-los que no tornarà, que ha mort,
però que sempre el recordarem i que segueixen vius els records i bons
sentiments etc. Segons edats ho interioritzaran i entendran d'una manera
diferent que cal tenir en compte, a l'igual que cuidarem tots els
canvis que es donin a la vida de l'infant.
La funció del
pedagog/a o psicopedagog/a és escoltar, observar, conèixer les
característiques evolutives de l'infant, el seu historial i maduració.
També
cal conèixer el tipus de família per saber com l'hem d'acompanyar i
guiar, detectant què necessita, ajudant-la que prengui consciència de la
situació, ajudant-la a que respiri conscientment, que expressi què li
passa i a veure que cadascú és responsable del seu món.
Cal
doncs preguntar, acompanyar i evitar jutjar i interpretar. El nostre
paper és animar amb un llenguatge positiu i encoratjar per donar valor a
l’esperança de poder continuar i acceptar la pèrdua tot i que s’haurà
de passar per etapes (xoc, negació, negociació i acceptació) viscudes
més o menys d’una manera o altra depenent de factors tant personals com
d’altres tipus, ja què les etapes del dol no són lineals.
Des
de la pedagogia ajudem als professionals de l’àmbit de la salut,
social, escolar... a abordar el dol en els infants i les famílies, ja
què sovint a la vida tenim pèrdues temporals o definitives, que
comporten adaptar-nos i readaptar-nos.
Com a professionals de
la pedagogia hem de posar l’èmfasi en què les etiquetes no serveixen,
és a dir, evitar frases fetes com: “tranquil!, no ploris!, no passa res,
ens hem de conformar…” s’ha de fer molt empàtic i assertiu i utilitzar
expressions i sentiments que surtin des del cor com per exemple: “què
necessites?, com et sents?, estic aquí...” és recomanable ser sincer,
transmetre tranquil·litat cap a la persona o cap a l’infant, el silenci
moltes vegades també ajuda i és adequat.
També ajuda establir
una relació amb els familiars, recolzar-los i donar-los l’escalf
transmetent-los que estem pel que necessitin.
Quan ens trobem
davant d’infants amb necessitats educatives especials hem de tenir en
compte que es pot donar un desfàs en l’expressió de sentiments (a
vegades li surt el plor a destemps, a vegades més endavant). Les
rutines, les regles i els pactes sempre ajuden a aquests infants, i
l’eina per excel·lència és el dibuix com a mitjà d’expressió per tal de
reconduir la inseguretat, la ràbia, la por, etc. És poderós.
El
dol es pot treballar a través de tècniques de respiració, relaxació i
arrelament. Cal ser conscients de com estem, donar-li espai al qui ho
necessita, atendre a les necessitats bàsiques (físiques), després les
emocionals, afavorir rituals a casa, recordar-li i lloar-li les seves
fortaleses i capacitats pròpies.
Els pedagogs/gues animem a
fomentar els actes d’acomiadament de la persona que ha mort, com
escriure-li una carta, tot i que segons creences cadascú ho farà a la
seva manera.
Un altre aspecte és validar la ràbia, la
frustració de la no proximitat i distanciament. És bàsica la gratitud,
diàriament i per tot el que tenim.
L’ànim a la família o
persona, preguntant-nos què ens ensenya aquesta situació, quines eines
tinc per estar forta, suport a la família, recolzament amb amor i
esperança. Cal considerar els diferents tipus de famílies i els
diferents estils d’afrontament a les pèrdues i dols.
Els
pedagogs/gues donem confiança i suport com a pilars de fortalesa en les
pèrdues i dols, recollint les creences personals i familiars, per
l’acompanyament en el procés i final pel que necessitin.
En
aquest sentit, ajudem a les persones en el seu final de vida perquè
posin sentit a tot allò que han fet, recordant-los-hi que continuarà viu
el record del què han fet a la memòria de les persones que han conegut.
En primer lloc és recomanable drenar, ajudar a la persona a
exterioritzar com se sent, a explicar-se, i després vindrà l’orientació
en un altre camí.
Tant la persona com la família necessita
recolzament i seguretat física i emocional. La tasca del pedagog/a és
donar eines per escoltar, observar, i acompanyar a fi de guiar
respectant i ajudant a fer camí per seguir treballant de forma
constructiva i reestructurar l’entorn familiar on es manifesta
dificultats, i prevenir factors de risc que determinaran un millor
afrontament a les pèrdues i els dols en les famílies.
______________________________
Data de publicació: 3/5/2020