INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
X. URETA "REDESCOBRINT MORIN I MEIRIEU" A PARLEM DE PEDAGOGIA
Xavier Ureta i Buxeda[i]
Col·legiat núm. 974Vilafranca del Penedès, abril 2020.
twitter una
font d’inspiració pedagògica, redescobrint Morin i Meirieu que ens poden
donar pistes, però la reflexió és personal, introspectiva. Rellegir els
clàssics de la pedagogia, meditar en silenci i renovar el nostre
compromís amb l’educació.
Suposo que com moltes persones, aquests dies de confinament estic força pendent de les xarxes. He descobert dos comptes de twitter que
per mi són un tresor i una font d’inspiració pedagògica. Em refereixo,
en primer lloc, al d’Edgar Morin i, en segon lloc, al de Philippe
Meirieu.
Tots dos escriuen sentències força vàlides per
reflexionar en clau pedagògica aquests dies, en què potser tenim temps
per dedicar-lo a fer una pausa, rellegir els clàssics de la pedagogia i,
perquè no, meditar en silenci i renovar el nostre compromís amb
l’educació.
Però torno amb el que havia començat, és a dir,
amb els autors esmentats i les seves piulades durant aquestes jornades
de crisi pel coronavirus.
El primer, Edgar Morin, és un filòsof i sociòleg francès ─a ell devem la filosofia del Pensament Complex─ que, als seus 98 anys és capaç de seguir trametent idees lúcides, a través de twitter!
En transcric quatre, que em semblen d’una profunditat impressionant, i
després en faré algun petit comentari per introduir algun punt de
reflexió.
- “Una de les grans lliçons de la crisi: no podem escapar de la incertesa: encara estem en la incertesa de la cura del virus, en la incertesa dels desenvolupaments i conseqüències de la crisi. Una missió de l’educació: ensenyar a afrontar la incertesa”.
- “Hi ha una minoria d’inconformistes i gràcies a ells les coses van avançant”.
- “Les controvèrsies entre científics al voltant del virus mostren als ciutadans que la ciència no és un recull de veritats absolutes, sinó un lloc de controvèrsies sense les quals mai no s’hauria pogut progressar”.
- “Alimentem els nostres anticossos socials i culturals:
amistat, solidaritat, fraternitat, comunió, amor, obres mestres de
poesia, literatura, música, pintura, cinema”.
És el
pensament d’un filòsof que, venint del comunisme militant, destil·la
humanisme pels quatre costats. Llegint-lo (seguint-lo) no cal dir gran
cosa més, només pensar...
Només dir que, potser ens podem
plantejar que, a les escoles, també es pot fer un treball per projectes a
partir de figures com la de Morin, prenent com a punt de partida les
seves piulades, per exemple. D’una banda, posem a l’abast de
l’alumnat eines mentals per pensar, entendre el món i tenir un
sentit de la transcendència de l’ésser humà, que amb el temps ha diluït
el materialisme. Per una altra, els obrim la porta a reconèixer els
filòsofs i la Filosofia.
El segon autor, Phillipe Meirieu, és
pedagog i doctor en Ciències de l’Educació. Es tracta d’una persona
molt dinàmica i molt present a les xarxes, on difon idees i eines
pedagògiques, malgrat que és criticat per alguns sectors de la pedagogia
postmoderna. Això no treu que les seves idees, justament per
això, no ens invitin a reflexionar sobre que la pedagogia és polièdrica i
que no hi ha un únic pensament pedagògic que sigui el vàlid. Ell és
l’animador, per exemple dels Cahiers pédagogiques i de Café pédagogique, tots dos amb compte específic de twitter.
Tot
i que en moltes de les seves piulades ens invita a rellegir els
clàssics (recomano seguir-lo perquè ens proporciona enllaços molt
valuosos a textos pedagògics complets), en aquests dies de crisi
pandèmica ens ha deixat perles com aquestes, per rumiar:
- “(Re) descobrir l’alteritat per treballar millor junts: una qüestió d’actualitat”.
- “En un text del 15 de març, vaig recordar que la missió de l’escola no només és fer que la gent aprengui, sinó “fer-los aprendre junts”: no confonguem la continuïtat pedagògica amb la distribució d’exercicis!”.
- “Després dels intercanvis amb Grècia, intercanvis de textos i propostes amb Japó! S'organitza la solidaritat educativa internacional! "Professors de tots els països ...".
- “Ho vaig fer i no canvia res: "investigador en ciències de l’educació" no és ni una etiqueta ni la garantia de poder parlar en nom dels "professors".
- “L'opinió d'un pedagog: "L'educació a distància ha de seguir sent collectiva".
Som
totes aquelles persones que ens dediquem a educar, els que hem de
prendre consciència d’allò que estem fent i per què ho fem. Els
investigadors com Meirieu ens poden donar pistes, però la reflexió és
personal, introspectiva. Com ell diu, no pot parlar en nom nostre.
Potser
podem aprofitar aquests dies per fer sentir la nostra veu. Després de
pensar, cal escriure, difondre, proposar millores, interpel·lar a la
comunitat educativa perquè educar no esdevingui una rutina, ni que porti
el nom d’innovació. I fer-ho amb rigor.
Trobareu els comptes de twitter esmentats amb aquests noms: @edgarmorinparis - @PhilippeMeirieu - @CahiersPedago - @cafepedagogique
_______________________
[i] Pedagog. Doctor en Ciències de l'Educació, coordinador del Grup de Recerca Escola i Pedagogia del Col·legi de Pedagogs. Blog AMB ULLS DE PEDAGOG: http://xaviureta.blogspot.com.es/ @xaviureta
Data de publicació: 3/4/2020