INICI > El COPEC > Presidència > Institucional
REUNIÓ DEL PRESIDENT DEL GOVERN AMB LA MESA UNITÀRIA DEL SECTOR SOCIAL
El Col·legi de pedagogs de Catalunya, representats per la seva presidenta, ha participat en la reunió telemà tica amb la Mesa Unità ria en defensa del Sector Social i el president Torra, vicepresident Aragonès i conseller El Honrami. La reunió convocada pel president de la Generalitat, ha tingut com a objectiu tenir contacte amb el sector social per conèixer de primera mà l'impacte de l'emergència social i sanità ria arran de la pandèmia del Coronavirus. En la reunió la presidenta ha plantejat la preocupació dels pedagogs/gues i psicopedagogs/gues que treballen en el sector social, tant els que fan atenció directa com els que fan seguiment telemà tic.
REUNIÓ TELEMÀTICA ENTRE LA MESA UNITÀRIA I EL PRESIDENT TORRA (2)
INTERVENCIÓ DE LA PRESIDENTA (1)
BARCELONA, 26 de març de 2020
Grà cies President per estar al costat de la gent. Grà cies, també, per
facilitar aquest espai per compartir de primera mà com estem afrontant aquesta
crisi en el dia a dia.
Vull expressar la meva solidaritat amb les/les companyes d’ACRA, UPIMIR i LA UNIÓ, pel dramatisme
de la situació de les residències i dels centres sociosanitaris, el seus relats
han sigut colpidors.
I amb els companys i companyes de la Mesa i professionals que ens estan
cuidant i tot@s els que estem lluitant contra la pandèmia. Els professionals s’han
desdoblat amb entrega i implicació en aquests moments d’emergència. M’afegeixo a tot els que s’ha dit i procuraré no repetir-me.
Des del Col·legi de Pedagogs de Catalunya hem posat a disposició de famÃlia
i dels professionals, recursos educatius i recomanacions pedagògiques
que anem actualitzant contÃnuament. I que posem a disposició dels educadors/res
que es troben en Centres Residencials, ja que estan adreçat a infants i
adolescents.
Igual que CEESC i TSCAT, el COPEC ha posat a disposició de pedagogs/gues i psicopedagogs/gues suport per a què se sentin acompanyats en aquests moments en què estan donant-ho tot, també pels que s’han quedat sense feina i als emprenedors i emprenedores que han hagut de tancar i veuen incert el seu futur.
Volem compartir les preocupacions que ens han fet arribar els pedagogs/gues i psicopedagogs/gues des del seus llocs de treball.
Els que estan fent atenció directa en espais residencials o en dispositius
d’emergència, ens han traslladat la pressió i l’estrès a causa de la contenció
que han de fer, de la insuficient protecció amb la que estan treballant i la
conseqüent por al contagi. Els/les professionals estan al lÃmit, sempre han
estat implicats amb la seva feina i ara ho estan més que mai, però els cal
urgentment suport, mesures de prevenció i augment dels equips per a què puguin
descansar, estan fent jornades interminables, i els cal poder descansar i també
veure les seves famÃlies.
Els pedagogs/gues i psicopedagogs/gues que estan fent acompanyament i suport a les persones des de casa, tal com ha dit la companya de TSCAT, estem parlant de persones vulnerables i en risc i no sempre tenen possibilitat de fer videoconferències o tenen accés a internet, per que la major part s’està fent telefònicament. Amb la conseqüent dificultat per valorar aquest acompanyament i el que pugui estar passant en les llars.
Com per exemple en els dispositius de persones amb discapacitat, com poden
ser els serveis d’inserció laboral, les persones a les que s’està fent
acompanyament mostren neguits i incerteses, per por al contagi, pels
acomiadaments que estan patint, per saber si seguiran cobrant la Renda Garantida...
En els casos de pares separats, amb sentència ferma o no, hi ha molt seguiment
per part del professionals per a què es respectin les mesures restrictives de
mobilitat i alhora el règim de visita, segons s’ha recomanat des de les
autoritats. En famÃlies en risc això és molt dificultós i genera molta tensió.
Quan hi ha acolliments en famÃlia extensa, en l’acompanyament es detecta
molta preocupació pels que no han pogut tramitar els ajuts econòmics, que han
quedat ajornats, especialment situacions critiques de famÃlies extenses
acollidores que no tenen disponibilitat econòmica.
Pel que fa als equips d’atenció a la infà ncia i adolescència, l’acompanyament
i seguiment es fa telefònic i és dificultós fer valoracions. Expressen que hi
ha molta dificultat per a protegir als infants i adolescents dels possibles
maltractadors perquè estan confinats i, quan més s’allargui, la tensió d’algunes
llars augmentarà . Les situacions de violència són difÃcils de detectar pel que
l’actuació ha de ser diferent i el confinament no ajuda a visibilitzar-la i a
actuar preventivament. El perill és que molts casos de risc per als infants
passaran desapercebuts i després seran difÃcils de valorar.
Per acabar la intervenció voldria comentar que el Col·legi de Pedagogs de Catalunya
i fer crides als pedagogs/gues i psicopedagogs/gues que, malauradament puguin
estar a l’atur, per a què puguin col·laborar tant en atenció directa com en
atenció telemà tica, però com ha dit la presidenta del CEESC amb garanties de
protecció. És una emergència de paÃs i mundial, totes i tots hi estem posant de
la nostra part i aconseguirem reeixir.
No vull deixar d’expressar la nostra solidaritat a totes
i tots es que estan malalts i tristesa pels que dia a dia son vÃctimes del CONVID-19,
i mostrem el nostre afecte a les famÃlies en aquests moments de dol.
Moltes grà cies
Rosa RodrÃguez Gascons
Presidenta
__________________________________________
(1) Intervenció feta amb la col·laboració de: Pilar Morral, Silvia Vilasaló, M. Concepció Torres, Susagna Riera, Irene Casas
Data de publicació: 26/3/2020