INICI > Recerca i Comissions > GR Pedagogia i Salut
NdP - PEDAGOGIA I SALUT: DOS ALIATS NECESSARIS
NOTA DE PREMSA
"PEDAGOGIA I SALUT: DOS ALIATS NECESSARIS"
S’ha dut a terme a la seu del COPEC, a Barcelona, l’acte sobre “Pedagogia i Salut" organitzat pel Grup de Recerca Pedagogia i Salut del Col·legi de Pedagogs de Catalunya.
- Han col·laborat l’Associació de pares i mares amb nens afectats per la Síndrome Alcohòlic Fetal (AFASAF), que ha posat l’èmfasi en la detecció i suport als alumnes amb SAF i l'Associació contra l'Anorèxia i la Bulímia (ACAB) que ha presentat la Campanya per a informar i prevenir l’anorèxia i bulímia en les escoles.
- S’ha presentat la nova etapa del Grup de Recerca Pedagogia i Salut, amb Toñy Castillo, directora de l’Aula Hospitalària de l’Hospital Arnau de Vilanova, que ha compartit la seva experiència en l’àmbit de la pedagogia i la salut.
Barcelona, dimarts 18 de desembre de 2019
Ha donat la benvinguda a l’acte Rosa Rodríguez, presidenta del COPEC, agraint a tothom el suport i acompanyament, especialment a Imma Reguant, sots-directora general d'Educació Inclusiva del Departament d’Educació, la seva disposició per inaugurar l’acte.
La presidenta Rosa Rodríguez
ha obert l’acte adreçat a professionals i famílies interessades en
l'educació i la salut posant l’èmfasi en la visió del Col·legi sobre
“viure en salut” i “vivenciar la salut”, com a pilars fonamentals per a
la qualitat de vida de la persona. Comentant com des de la pedagogia
s’aborda l'aprenentatge d'hàbits saludables i la prevenció, com conviure
amb la malaltia i amb l'entorn i com desenvolupar processos
d'aprenentatge durant la recuperació de la salut: “Totes i tots
sabem que la pedagogia impregna tots els espais de la persona al llarg
del seu cicle vital. Perquè la pedagogia és present allà on és present
el fet educatiu i, l’àmbit de la salut, no és una excepció”
En la inauguració Imma Reguant ha posat l’èmfasi en què el treball interdisciplinari entre la Direcció General d'Educació Inclusiva i el Departament de Salut per la promoció i la prevenció en els Centres Educatius mitjançant les Aules Hospitalàries, l’atenció domiciliària, el Centres de Salut Mental InfantoJuvenil... Destaca que l’Educació Inclusiva demana un canvi de mirada perquè tots i totes som diversos, posant en valor la feina de mestres i professorat que dia a dia estan a l’aula: “vivim amb la incertesa perquè no sabem que passarà a l’aula, però el que sí podem fer és que sí veiem un alumne/a que no és feliç hem d’engegar l’alarma, perquè segur que hi passa alguna cosa”
A continuació, M. Victòria Gómez,
vicepresidenta del COPEC, ha introduït la Taula Rodona ressaltant que
el concepte de salut ha variat al llarg del temps i actualment s’entén
per Salut, no només l’absència de malaltia, sinó l’estat de complet
benestar físic, emocional i social, pel que és imprescindible dotar als
docents d’eines i recursos per fer front al que ha anomenat les
casuístiques invisibles: “moltes vegades des de les escoles ens
trobem amb infants i adolescents amb casuístiques que sovint s’escapa
dels sabers dels mestres i comencen les preocupacions tant pels pares i
mares com per als professionals de l’educació, què li passa? que podem
fer?”
La primera ponent de la Taula Rodona, Teresa Draper, metgessa i membre de l’Associació pares i mares amb nens afectats per la síndrome alcohòlic fetal (AFASAF), ha
parlar de l’entitat i la guia per al professorat “¿Cómo ayudar a los
alumnos con SAF?" lliurada als assistents. La seva intervenció ha estat
vivencial a partir de l’experiència com a mare d’un fill afectat per
SAF, un testimoni emotiu sobre l’evolució d’un nen que afectat per la
SAF no va rebre, per desconeixement, l’atenció que necessiten els
infants i adolescents amb SAF. Ha compartit que els infants amb SAF
desaprenen els conceptes pel que cal adaptar els continguts per a què
puguin incorporar-los, molt cops això s’atribueix a falta de
concentració i són diagnosticats amb TDAH i se’l tracta amb medicació,
en això ha estat contundent: “per als infants i adolescents amb SAF cal més pedagogia i menys farmacologia”
La següent ponent, Laura Fernández, psicòloga
membre de l'Associació contra l'Anorèxia i la Bulímia (ACAB), ha
presentat l’associació i la campanya de prevenció i informació per a les
Escoles. Ha comentat que el Trastorn de Conducta Alimentària (TAC) és
una malaltia multifactorial a la que s’està exposat sobretot en
l’adolescència, etapa molt vulnerable on es reben multituds d’impactes
sobre la imatge personal que té efectes en l’autoestima. La finalitat de
la Campanya que porta per nom “Quan no t’agrades, emmalalteixes” és
abordar amb els alumnes de secundària l’autoestima i la imatge personal:
“l’objectiu dels tallers és enfortir l’autoestima i promoure el
respecte a la diversitat corporal entre els adolescents, així com
desenvolupar el sentit crític envers el que es publica a les xarxes
socials”
L’acta ha tancat amb la presentació per part de Toñy Castillo,
doctora en psicopedagogia i directora de l’Aula Hospitalària de
l’Hospital Arnau Vilanova de Lleida, que pren el relleu en la
coordinació del Grup de Recerca Pedagogia i Salut del COPEC (GRPiS),
hereu del GR de Salut, Terapèutica i Qualitat de Vida. Ha compartit la
seva experiència en les unitats d’escolarització dels hospitals, que
considera com un mitjà necessari per a reduir l’impacte que te
l’hospitalització en un pacient pediàtric, tant per a seguir
l’escolarització, com per conèixer què és el que li passa, segons ha
comentat “s’ha d’educar la salut i en la salut, i la pedagogia ha
d’estar present en els processos mèdics. La salut i la pedagogia s’han
de donar la ma i fer camí juntes”.
__________________________
Data de publicació: 18/12/2019