INICI > El COPEC > Presidència > Parlaments actes
COINAUGURACIÓ MÀSTER CRIANÇA 0-3 DE LA UB
COINAUGURACIÓ AL CAMPUS MUNDET UB
MÀSTER CRIANÇA O-3, ACOMPANYAMENT A LES FAMÍLIES EN XARXA
Bona
tarda! Molt contenta de compartir aquest espai de reflexió, amb els
companys i companyes de taula i amb totes i tots els que heu vingut
aquesta tarda de divendres, en aquesta nova edició del Màster de Criança
0-3, enguany amb el postgrau “Acompanyament a les famílies en xarxa”.
Vull
agrair a la Universitat de Barcelona, i concretament a la direcció
d’aquest Màster, que hagi comptat una edició més amb el Col·legi de
Pedagogs de Catalunya. Un Màster consolidat i de gran nivell de
contingut.
Parlant del contingut, avui al mirar-lo m’he quedat amb dos frases carregades de significació conceptual, que considero claus en el tema que ens ocupa:
“La petita infància i llurs relacions parentals”
“l’apoderament de mares i pares”
Ho
he trobat especialment rellevant perquè, com recull l’article 12 de la
Llei d’Infància, els pares i mares són els responsables de l’educació i
desenvolupament de llurs fills i filles. I el benestar dels infants està
estretament lligat al benestar de la família.
En aquest
sentit cal tenir en compte que el nucli familiar, molt divers com
diversos són els models de família, està subjecte a una enorme
transformació i adaptació amb la vinguda del fill o filla, sobretot quan
és el primer/a, i els progenitors necessiten emmirallar-se per
compartir, contrastar, aprendre... en definitiva per entomar el nou rol
parental, encara més si no es compta amb la familiar extensa.
D’altra
banda els pares i mares són els pedagogs i pedagogues per excel·lència!
Educant, mitjançant l’exemple, l’esforç, la cura, els valors, els
límits... amb una poderosa eina que ningú pot substituir: L’AMOR!
És
aquí on la xarxa educativa i social pren importància, perquè esdevé el
coixí on parar els cops que genera la frustració, que també es pot donar
en el rol parental, i també el rebost on mares i pares troben suport i
reconeixement a la tasca pedagògica que han assumit.
Com
he dit abans, el benestar del fill/filla depèn del benestar dels
progenitors i no sempre es dona. És per això que és indispensable que
hagi una xarxa sociopolítica i professional que vetlli per la petita
infància, en una de les etapes més vulnerables del cicle vital de tota
persona.
Perquè dins l’acompanyament i suport dels
progenitors, s’ha d’anteposar sempre L’INTERÈS SUPERIOR DE L’INFANT,
d’això ens parla l’article 5 de la Llei de la Infància. Aquí és on pren
força tota la xarxa familiar, comunitària, social, educativa, política i
professional.
Vull posar l’èmfasi en la xarxa
professional i com que represento a les pedagogues i a les
psicopedagogues, vull posar en valor la seva funció d’acompanyament i
suport parental, així com la de prevenció amb les famílies per detectar i
reconduir possibles disfuncions. La de diagnòstic en l’estudi dels
models familiars i competències parentals. I la de seguiment i avaluació
dels processos, incorporant la mirada pedagògica en els equips
interdisciplinaris.
Des del Col·legi de Pedagogs de Catalunya us desitgem un bon estudi amb aquest Màster de Criança 0-3 que avui comença.
Rosa Rodríguez GasconsPresidenta
Data de publicació: 8/10/2019