Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com EL PAÍS - Mònica Fernàndez: ´La detecció dels nens superdotats´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Comunicació > Premsa

EL PAÍS - Mònica Fernàndez: "La detecció dels nens superdotats"

EL PAÍS - Mònica Fernàndez: "La detecció dels nens superdotats" 21/05/17

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya > Comunicació > EL PAÍS - Mònica Fernàndez: "La detecció dels nens superdotats"




Mònica Fernàndez Díaz

Coordinadora GR Altes Capacitats
Col·legi de Pedagogs de Catalunya




EL PAÍS - Mònica Fernàndez: "La detecció dels nens superdotats" 

"'N'hi ha una infradetecció total. Es fa el diagnòstic a un 0,02% dels alumnes, quan els estudis diuen que pot haver fins a un 15% de la població escolar', critica Mónica Fernández Díaz coordinadora del Grup de Recerca d'Altes Capacitats del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC). El protocol de la Generalitat, afegeix Fernández Díaz, ha unificat criteris de detecció i ha ajudat a aflorar la borsa d'alumnes amb altes capacitats no identificats però encara queda treball per fer."

“'La família és la que comença a veure-ho, però és molt important que a l'escola els mestres els detectin perquè puguin derivar-los', explica Fernández Díaz. Les senyals d'alerta dels docents són que acostumen a aprendre ràpid, s'avorreixen perquè els hi queda curt el que saben, fan preguntes inusuals per a la seva edat… Una vegada detectats i derivats, són els equips de psicopedagogs els que realitzen proves de valoració, psicomètriques, d'intel·ligència, creativitat i personalitat. Amb els resultats a la mà, toca elaborar un pla individualitzat per donar la resposta educativa adequada a l'alumne."

"Els pedagogs alerten de que encara queda molt recorregut per endavant per destapar la borsa encara oculta de nens amb altes capacitats. 'Solen ser hipersensibles que, por no cridar l'atenció o no ser acceptats, també poden voler passar desapercebuts”, apunta Fernández Díaz. Aquesta assenyala també la necessitat d'augmentar la formació dels docents a les universitats per detectar més precoçment. “Quan abans ho detectem, millor. Aquests alumnes també necessiten ajuda psicopedagògica', adverteix."


Data de publicació: 22/5/2017