Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com SÈRIES INFANTILS. Una aproximació d’anàlisi pedagògica<br> | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Generació coneixement > Edicions COPEC

SÈRIES INFANTILS. Una aproximació d’anàlisi pedagògica

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya > Publicacions > SÈRIES INFANTILS. Una aproximació d’anàlisi pedagògica<br>

SÈRIES INFANTILS. Una aproximació d’anàlisi pedagògica


Projecte sobre sèries infantils és un estudi que veu la llum després de mesos de treball i reunions algunes fructíferes i d’altres no, on és imprescindible destacar la constància i perseverança de la seva coordinadora Anna Ferré.


És un projecte que arranca de la taula rodona feta al Museu de la Joguina, Figueres l’any 2014, sota el títol “Reflexions pedagògiques sobre el joc i la joguina” a partir d’aquesta activitat vam poder comprovar que moltes de les joguines que els nens demanen estan relacionades directament amb les sèries que visionen. A partir d’aquí el Grup de Treball va decidir endegar aquesta aproximació d’anàlisi pedagògica sobre les Sèries Infantils, què veuen?  Com ho veuen? Què ens aporten?



Molts pares utilitzen el visionat de sèries com a cangur de llurs  fills, mentre esmorzen, mentre treballen o bé mentre preparen els àpats. D’altra banda no podem obviar que els infants són nadius digitals per tant és fàcil veure un infant de 2 anys que amb el seu “ditet” intenta passar pantalles o com un nen/nena de 3 anys és capaç d’engegar la tauleta i visionar la seva sèrie preferida si la té baixada.


La televisió i amb ella tots els aparells tecnològics, tauletes i mòbils són un mitjà,  que de forma evident o implícita, transmeten determinats valors.  És necessari que els valors que transmetin siguin aquells universalment acceptats com la solidaritat, el respecte a les diferències, la pau, la honestedat, l’esforç i el bon fer en general.


Per a saber o esbrinar quins són els valors que transmeten les sèries cal primer observar, no només el llenguatge verbal, que ja diu i molt, sinó també les formes no verbals. El que realment impacta en els infants no és només el vocabulari sinó també les formes d’expressió no verbals com la presentació de les imatges, la selecció dels plans i punts de vista, el ritme narratiu, els sons i les músiques.


Un altre factor a tenir en compte és que les sèries prioritzen l’acció de forma continuada sense tenir en compte les causes i les conseqüències de cada una de les accions que els personatges porten a terme.


Així els infants acostumen a veure models de comportament on el que importa és l’acció sense reflexionar de manera prèvia o posterior per tal d’evitar problemes o bé assumir les conseqüències de llurs accions. És per tant una falta de reflexió o sentit crític que porta a models que poden ser “deseducadors” per als infants.


Per aquests motius aquest estudi pretén fer palesa la necessitat de veure plegats, infants i adults, les sèries infantils per tal de poder establir un diàleg reflexiu que a l'hora sigui un guiatge educador del comportament infantil.


Així aquest petit estudi pretén sensibilitzar, mentalitzar i conscienciar els pares de la necessitat “d’estar presents”. En definitiva  ens aporta una mirada pedagògica que ens ajudi en la nostra apassionant tasca d’educar.

 


M. Victòria Gómez Serés
Vicepresidenta
Col·legi de Pedagogs de Catalunya
16 de desembre de 2016


Data de publicació: 5/1/2017