EIX 10
EIX 10 - EDITORIAL
LA BONA SALUT DE LA
PEDAGOGIA
Presentem un nou número d’EIX, una de les
plataformes que té el COPEC per parlar de i sobre pedagogia i psicopedagogia.
Un nou número carregat d’articles llargs i curts, visuals i densos, de
pedagogs/gues i psicopedagogs/gues i d’estudiants, de diferents à mbits
d’actuació pedagògica... però sobretot inèdits i, a cops, sorprenents per la
temà tica abordada. Tots ells tenen en comú que parlen de pedagogia i això és
senyal de bona salut.
Parlar de pedagogia és el que hem fet
durant la segona meitat del 2015 -i el que portem del 2016- en les trobades amb
degans/nes de les universitats catalanes que fan el Grau de Pedagogia, amb
entitats amb qui compartim interessos comuns de l’à mbit educatiu, formatiu,
social i de la salut i en les trobades amb responsables de la Generalitat,
arran de la presa de possessió del nou govern català , la primera amb la
presidenta del Parlament de Catalunya. I això és signe de la bona salut de la
pedagogia.
Trobades molt profitoses on hem estat molt
ben rebuts, se’ns ha escoltat amb atenció i empatia, hem presentat el
col·lectiu professional que representem i hem compartit interessos comuns.
Tertúlies on, els companys de la junta de govern i jo mateixa, hem fet un bon exercici per explicar
qui és i què fa el pedagog/a i psicopedagog/a i, a voltes, aclarint què ens
diferencia d’altres professionals afins i, també, ens hem trobat vindicant la
bona salut de la pedagogia, tant a casa nostra com arreu.
Una fortalesa, la de la pedagogia, avalada
pel COPEC a partir tasca que -des del seus inicis- ha desenvolupat pel
reconeixement social del pedagog/a com arquitecte que és del fet educatiu, en
el seu sentit més ampli, sense oblidar els seus orÃgens i raó de ser:
l’EDUCACIÓ.
Un treball de formigueta –de moltes formiguetes-
compilant, compartint i generant informació i coneixement en espais de
participació, cooperació i col·laboració -interns i externs- amb elements que
defineixen la professió i dades que demostren el vigor de la pedagogia i la
psicopedagogia tant en el sistema educatiu, com en el social i en el de
l’empresa. Un cop d’ull a la Memòria del 2015 ens fa adonar-nos-en de la seva
robustesa.
Perquè el/la PEDAGOG/A i el/la
PSICOPEDA-GOG/A és l'expert-a/especialista en processos -de canvi- educatius i
formatius en persones, grups i comunitats –organitzacions- des de la
intervenció, coordinació, disseny, anà lisi, avaluació, reflexió i innovació, al
llarg de tota la vida i des de tots els contextos on es desenvolupa la persona.
Perquè la pedagogia intrÃnsecament analÃtica
i reflexiva s'adapta a la societat canviant, és aixà com l'últim terç del segle
XX traspassa els murs escolars -sense abandonar-los- entenent que el fet
educatiu es dóna en l’escola, en l’entorn, en la famÃlia, en el lleure, en el
treball...
Perquè el repte de la pedagogia és seguir
evolucionant per a què pedagogs/gues i psicopedagogs/gues siguin professionals
innovadors, creatius, reflexius, compromesos i competents per a donar resposta
a les demandes de la ciutadania. Enguany, prop de 300 pedagogues i pedagogs
s'han graduat a les universitats catalanes.
Perquè n’estem convençuts de la necessitat
social de la professió i aixà ho cridem als quatre vents totes i tots els que
estem treballant per la pedagogia i la psicopedagogia des del COPEC: Junta de
Govern, Consell Social, Comissió de Deontologia, Grups de Treball, Xarxa
d’Experts i Col·legiats i Col·legiades. I, també, Pedagogues i Pedagogs,
Psicopedagogues i Psicopedagogs i estudiants de Pedagogia del nostre paÃs i d’altres
indrets.
Perquè el Col·legi de Pedagogs, amb la
seva presència a internet, ja és vist als 5 continents i, a casa nostra, seguim
creixent amb seus a Tarragona i a Girona i ben aviat a Lleida.
Per tot plegat i més, podem dir amb
fermesa que la PEDAGOGIA gaudeix de MOLT BONA SALUT. Un bon exemple el tenim a
les mans.
Salut,
PaÃs i Pedagogia!
Rosa
RodrÃguez i Gascons Presidenta
Data de publicació: 18/7/2016