Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com ABC - ´Els pedagogs demanen coresponsabilitat social per evitar abusos i assetjaments´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Comunicació > Premsa

ABC - "Els pedagogs demanen coresponsabilitat social per evitar abusos i assetjaments"

ABC - "Els pedagogs demanen coresponsabilitat social per evitar abusos i assetjaments" 20/06/16

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya > Comunicació > ABC - "Els pedagogs demanen coresponsabilitat social per evitar abusos i assetjaments"



El Col·legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC) ha demanat avui "coresponsabilidad" de tota la societat per prevenir i eradicar els casos de abusos sexuals i assetjament a les escoles.

El COPEC ha destacat en un document que, "davant les situacions no desitjables que es produeixen d'assetjament i abús de diferent magnitut de la que poden ser objecte infants i adolescents dins del marc escolar", és necessària "la coresponsabilidad de tota la societat per denunciar i treballar conjuntament per l'eradicació d'aquests comportaments".

"A la mateixa escola, com a grup social que és, apareixen actituts no desitjables, com el conflicte, l'assetjament o els abusos, que s'han de detectar immediatament i abordar-los a partir dels protocols o de la normativa corresponent", assenyala el COPEC.


El tractament educatiu dels conflictes diaris (agressions físiques i verbals) tendeixen a solucionar-se per la via de l'aprenentatge i, poc a poc, el nen o adolescent aconsegueix recursos i habilitats que li permetin fer front al conflicte si torna a apareixer més endavant.

"En aquest context, des del punt de vista pedagògic, el conflicte es converteix en una oportunitat per aprendre a conviure en comunitat", defensa el Col·legi de Pedagogs.

"Casos més complicats apareixen en situacions d'assetjament escolar (bullying), on una persona, un alumne, es veu sobrepassat per una situació, que moltes vegades no és tan evident ni està a la vista de tots, ja que es mostra molt més submergida i apareix un triangle entre assetjat, agressor i espectadors, molt dificil de detectar".

"Aquí la solució és més dificil i si no es detecta a temps pot arribar a tenir conseqüències nefastes", adverteix el COPEC.

Segons els pedagogs, "que en un moment determinat un docent, garant i responsable de la formació del nen s'aprofiti d'aquesta situació de poder i superioritat davant d'un menor que confia en ell, solament pot provocar rebuig i recriminació absoluta".

Els pedagogs adverteixen que "és molt difícil la detecció d'abusos d'índole sexual per part d'un adult o a un menor" ja que "habitualment el coneixement dels casos afloren molsts anys després de que l'alumne ho hagi sofert, una situació molt difícil de superar a nivell personal".

"La detecció al més abans possible d'aquestes situacions és la clau, si bé ha de ser un treball conjunt entre l'entorn escolar, el familiar, el de la salut i el de la comunitat tota, donada la dificultat que pugui suposar la seva detecció", reitera el document dels pedagogs.

Per tallar els abusos i assetjaments, el COPEC recomana "posar en marxa metodologies pedagògiques per a l'abordatge exhaustitu des de totes les vessants possibles: des de mediació -resolució de conflictes i cultura de la pau- des de la sensibilització i l'equitat, des de la diversitat i respecte a la diferència, des dels valors humans i els drets dels nens, des de l'anàlisi, el debat i la reflexió".

El Col·legi de Pedagogs de Catalunya constata que "més allà del ressò mediàtic de situacions que surten a la llum, hi ha un dia a dia en el marc escolar en el qual els infants i adolescents poden patir assetjament per part dels seus iguals i, el que és més greu i intolerable, patir abusos per part d'adults".

Per això, els pedagogs han proposat que abans que s'acabi el curs escolar "s'analitzi i reflexioni" com s'encararà el curs següent i han instat a la comunitat educativa, a l'administració responsable i als mitjans de comunicació a "conjurar-se" per combatre qualsevol forma de violència contra els infants i adolescents en l'entorn escolar.


Data de publicació: 20/6/2016