INICI > El COPEC > Comunicació > Rà dio
RAC 1 - Núria Pedrós: "JOGUINES: QUANTES I QUINES"
Membre de la Xarxa d'Experts
Col·legi de Pedagogs de Catalunya
RAC 1 - Núria Pedrós: "Joguines: quantes i quines" a Tot és possible, amb Elisenda Camps (Escoltar a Tema del Dia (04/01/16))
"La quantitat de joguines mà ximes podrien ser deu, és un número que està bé, com a mà xim. Hi ha nens que en tenen moltes menys i també estan contents i els hi fa il·lusió, tot el que és passar-se de deu ja és disbauxa, no fer cas, poc interès, "no sé amb què he jugar", ... També depèn de cada famÃlia com ho viu i com ho celebra." (...) "S'ha de comptar amb aquells presents que no són considerats joguines com a tal, per exemple, pijames... és a dir, deu regals, siguin joguines o no." (...)
"Hi ha una feina prèvia que s'hauria de fer dies abans en donar consignes prèvies als familiars. Si tot i aixÃ, arriba el dia i pel que sigui les consignes no s'han acomplert i els nens han rebut massa regals, estem els adults, els pares, per triar i decidir què fer amb les joguines, a criteri nostre ordenem i organitzem segons els interessos dels nostres fills i filles."
"Els nens han de fer la carta als Reis sempre amb el pare o la mare al davant, juntament, i els pares han d'anar reconduint, per anar dirigint i reflexionant. Feta la reflexió sobre la joguina, l'objecte, també es poden incloure altres coses que no són materials com són la salut per algun familiar, motivació per algú altre,... i també allò que és convenient i que es necessita."
"No és convenient que els Reis portin tots els regals que volen els nens, és contraproduent. Una cosa que va molt bé és els dies previs, cap a finals de novembre o principis de desembre, és anar a fer una visita a les cases de joguines amb els nens, pares i nens anar seleccionant i criticant, portar-los cap on creus que han d'anar i fer-los reflexionar. Seria una manera de que ells mateixos veiessin en la realitat allò que els hi cal i el que no. També, ajuda molt fer neteja els dies previs, amb el nen/a, i triar quines joguines estan noves, quines no hi ha jugat, quines estan trencades, de quines ens hem de desprendre, ... I finalment, portar-los a que vegin associacions que recullen joguines, que vegin que hi ha nens que no tenen joguines, per ensenyar-los que han de demanar d'una forma raonable i explicar que són afortunats." (...)
"Abans el nen necessitava saber llegir per poder accedir als jocs digitals però avui en dia amb les pantalles des de molt petits ho poden fer. Recomano sentit comú i pensar en el temps que està exposat i dedicat sigui raonable. També és un tema a negociar, com totes les activitats que realitzen."
"Recomanacions:
De 0 a 1 anys, totes aquelles joguines sensorials, que el nen han de tocar, palpar,
mossegar,... que estimulen els seus sentits, com són: pilotetes de goma,
joguines per la banyera, cubs d'apilar, torres, balancins, caixes de música,
sonalls, etc. D'1 a 2 anys: introduïm encaixables, pianos, telèfons, peluixos,
construccions, llibres, etc. A partir dels 2-3 també les titelles. També
s'introduiria el joc simbòlic, nines, cotxes, garatges, cuines, disfresses,
pilotes, construccions, instruments, etc. Hi ha una explosió i el nen ho viu
amb molta il·lusió i aprenentatge." (...) "El joc
de taula és el joc per excel·lència, és molt important, el nen aprèn a jugar en
equip, aprèn a competir i és un joc que socialitza."
"El dia de Reis ha de ser un dia familiar, Ãntim, tranquil, relaxat, donant-li el valor que té i donar il·lusió i dosificar-la."
Data de publicació: 5/1/2016