INICI > Generació coneixement > Pedagogs/gues referents
Rebeca Wild, pedagoga alternativa
El passat 31 d'octubre la pedagoga Rebeca Wild ens va deixar. Des del COPEC volem recordar la seva trajectòria, aixà com la seva aportació a la pedagogia alternativa i a la societat en general.
Rebeca Wild va ser una pedagoga alemanya, nascuda el 1939, que estudià Filologia Germà nica, Pedagogia Musical i Pedagogia de Montessori. L'any 1961 marxà a l'Equador i, 16 anys després, fundà el Centre Educatiu Pestalozzi "Pesta", un centre alternatiu format per un jardà d'infà ncia, escola i educació permanent. El projecte neix a partir de l'escolarització del seu fill que, després d'educar-lo basant-se amb el principis de Montessori, Piaget i Pestalozzi, perd autoconfiança, alegria i energia.
La pedagogia alternativa es basa en la interacció entre l'alumnat i el seu entorn. L'escola Wild defensa que tots els éssers humans tenim les eines necessà ries per percebre el món, interpretar-lo i prendre les seves pròpies decisions. Aixà doncs, amb aquests principis l'alumnat desenvolupa rols, capacitats i habilitats a través de la curiositat i l'experimentació.
Per tant, es tracta d'un aprenentatge significatiu i autònom, on la creativitat està present. En aquest cas, el/la docent té un paper d'acompanyament a l'alumnat, tot proporcionant recursos i estÃmuls cognitius i emocionals més apropiats.
El model es basa en les capacitats de sentir i comprendre, fet que fomenta la iniciativa pròpia de l'alumnat i la presa de decisions, sense por a equivocar-se, per tal de formar persones segures i amb confiança en sà mateixos. Una metodologia pedagògica que substitueix l'aprenentatge basat en la por i l'hostilitat per un basat en l'amor, el respecte i la llibertat.
Una de les principals aportacions que va fer, va ser definir etapes evolutives en relació a les actuacions que afavoreixen el desenvolupament integral de la persona:
- Etapa prenatal: les experiències positives afavoreixen el desenvolupament del llaç entre mare, pare i fill.
- Primera infà ncia, de 0 a 3 anys: el contacte fÃsic i una atenció tranquil·la fomenten el desenvolupament de la independència del/la nen/a. En el moment del plor, l'adult no ha d'apropar-se de seguida, ja que l'infant associa la solució dels seus problemes a la resolució exterior a través del plor.
- Etapa preoperativa, de 3 a 7/8 anys: Un cop assolida una certa autonomia, alguns cops sorgeix por a fer coses que abans es realitzaven sense cap problema. És un comportament inconscient per reestructurar les vivències anteriors.
- Etapa operativa, de 7/8 a 13/14 anys: És una nova oferta vital en la que els adults han d'esforçar-se per crear un ambient en sintonia a les necessitats d'aquesta època més sensible.
- Adolescència i transició a l'adultesa, de 13 a 24 anys: Els adults hem de comprendre el que està passant dintre de l'organisme de l'adolescent, i aixà fomentar que aquests comportaments esdevinguin noves relacions.
- Etapa del desenvolupament dels adults: Buscar condicions que afavoreixin les activitats espontà nies i la creativitat, per tal d'activar el potencial i ampliar el contacte amb la vida.
En la seva extensa obra, podem trobar tÃtols com:
- Educar para ser. Vivencias de una escuela activa (1986)
- Aprender a vivir con niños. Ser para educar (1991)
- Libertad y lÃmites. Amor y respeto. Lo que los niños necesitan de nosotros (1998)
- Calidad de vida. Educación y respeto para el crecimiento interior de los niños y adolescentes (2001)
- La vida en una escuela no directiva (2009)
- Etapas del desarrollo (2011)
Més informació:
http://www.herdereditorial.com/section/1224/
http://www.herdereditorial.com/?id_article=2207
http://laeducacionactiva.blogspot.com.es/2013/01/rebeca-wild.html
http://sobretodolavida.com/2014/01/15/la-pedagogia-wild/
http://www.forumlibertas.com/etapas-del-desarrollo-de-rebeca-wild/
Data de publicació: 28/12/2015