INICI > El COPEC > La veu del COPEC
EL COPEC DAVANT ELS EMBATS DEL GOVERN ESPANYOL AL MODEL CATALÀ D’IMMERSIÓ LINGÜISTICA
EL COPEC DAVANT ELS EMBATS DEL GOVERN ESPANYOL
AL MODEL CATALÀ D’IMMERSIÓ LINGÜÍSTICA
Altre cop el Model Català d’Immersió Lingüística rep una nova escomesa des del Govern espanyol i del Tribunal Suprem, sacsejant l’educació catalana i la Comunitat Educativa.
D’una banda el ministre d’educació del govern espanyol va presentar, dimarts passat, un recurs davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i va impugnar la resolució del Departament d’Ensenyament que regula la matriculació escolar pel proper curs, al·legant que no es contempla demanar l’escolarització en castellà i reclamant que un 50% de les classes es facin en castellà. D’altra banda el Tribunal Suprem, ahir, va emetre sentència sobre els recursos presentats pels mandats del TSJC als 4 centres catalans d’impartir el 25% en castellà i de les famílies denunciants que reclamen més quota de castellà.
Aquesta ofensiva político-judicial no és casual com tampoc ho és la data en què s’ha donat. N’és un exemple que des de les institucions polítiques i jurídiques de l’Estat espanyol, s’està utilitzant la llengua i l’educació catalana amb finalitats electoralistes i partidistes en un exercici del més pur estil centralista i totalitari que recorden temps de la història recent que tots voldríem oblidar.
Les energies que el govern de l’Estat espanyol està esmerçant per a atacar la llengua, la cultura i l’educació catalana des de fa gairebé 4 anys, sembla respondre a un pla estudiat, tant per les accions com per la cadència de les mateixes, sent totes elles de caràcter polític, sense cap mena de fonamentació pedagògica i sense comptar amb la Comunitat Educativa.
Davant d’aquest atac sistemàtic al model d’immersió lingüística de l’escola catalana, el Col·legi de Pedagogs de Catalunya, manifesta, un cop més que:
- El model pedagògic d’immersió lingüística de les escoles catalanes, després de més de 30 anys, és un sistema integrador per a infants i adolescents que estudien a Catalunya, sigui quina sigui la seva llengua.
- El model lingüístic català ha esdevingut, i esdevé, un element de cohesió social fonamental a Catalunya.
- El nivell competencial de coneixement oral i escrit del català i el castellà dels alumnes catalans, una vegada acabada l’etapa de la formació primària, és la mostra que el model és vàlid i inclusiu per a les persones de qualsevol llengua materna, inclosa la del castellà.
- La imposició del castellà com a llengua a l’escola, al no ser necessària a nivell competencial al finalitzar la primària, evidencia una coerció política comparable a sistemes totalitaris.
- Els continuats embats que està patint la llengua catalana, exigint una quota de castellà a les escoles catalanes, responen a interessos polítics, ara també jurídics, que no tenen cap fonamentació pedagògica.
- Es continua envaint les competències que la Generalitat de Catalunya té en matèria educativa i es polititza i judicialitza l’educació dels nostres infants i adolescents.
Davant de tot això el Col·legi de Pedagogs de Catalunya, manifesta el seu rebuig a aquestes agressions a la llengua catalana i al sistema educatiu de Catalunya, i se suma a les diverses adhesions que s’han fet arreu del país a no fer NI UN PAS ENRERE en el Model Pedagògic Català d’Immersió Lingüística.
També expressa tot el suport al Departament d’Ensenyament i al Govern de la Generalitat de Catalunya per a què comptin amb la Comunitat Educativa i la Societat Civil, per a dur a terme les accions que es considerin oportunes per a preservar el Model Lingüístic de l’Escola Catalana.
Junta de Govern
Col·legi de Pedagogs de Catalunya
11 de maig de 2015
Data de publicació: 11/5/2015