INICI > El COPEC > Relacions institucionals > Administració pública
Trobada amb la Consellera d’Ensenyament
El Col·legi de Pedagogs de Catalunya, avui 13 de
gener, ha tornat al Departament d’Ensenyament, en el marc de les visites
institucionals per presentar la Junta de Govern i per parlar de la importà ncia
dels professionals de la pedagogia en aquest context tan propi com és el
Sistema Educatiu.
En la primera part de la trobada, Rosa RodrÃguez presidenta del Col·legi de Pedagogs, acompanyada de la vicepresidenta M. Victòria Gómez i el Vocal d’Educació Àngel Casajús, han estat rebuts per la Consellera Irene Rigau, una rebuda molt cordial que s’ha d’agrair per l’esforç que ha fet la Consellera, encara convalescent.
El tronc central de la trobada s’ha desenvolupat
entre els representants del Col·legi de Pedagogs i Joan Mateo, Secretari de
PolÃtiques Educatives i president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema
Educatiu, en un clima afable que ha permès parlar de forma distesa dels temes
que ocupa i preocupa al Col·legi de Pedagogs.
Dels temes tractats es destaca el de la participació als òrgans consultius que té previst el Departament com són el Consell Escolar de Catalunya amb qui el COPEC es va reunir el 22/12/2014, el Consell Català de Formació Professional amb qui té previst reunir-se properament i el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu de Catalunya del que n’és president en Joan Mateo lliurant-li el document COPEC UN VALOR AFEGIT AL CONSELL SUPERIOR D’AVALUACIÓ, on s’argumenta el valor que pot portar la pedagogia en aquest òrgan consultiu. Respecte al Consell Superior d’Avaluació, en Joan Mateo, ha fet una sÃntesi de les funcions i competències aixà com la composició prenen nota de la nostra voluntat de formar-hi part per a una possible incorporació a curt termini.
Es comencen a veure avenços, tant des de la Subdirecció General d’Innovació, Formació i Orientació com des de la Subdirecció Gral. d’Ordenació i Atenció a la Diversitat, que compten amb l’expertesa del Col·legi de Pedagogs en els debats que es generen en els grups de treball d’experts.
Un altra tema que preocupa d’ençà de la
implementació dels Graus universitaris és que amb la institució del Mà ster en
Formació del Professorat els titulats en pedagogia i/o psicopedagogia que volen
incorporar-se al sistema educatiu no universitari, han de repetir continguts
pedagògics que ja han fet en els estudis de grau o llicenciatura. És una demanda a tractar amb la Secretaria
d’Universitats i Recerca i amb les Universitats, tanmateix es demana
col·laboració i implicació interdepartamental al Departament d’Ensenyament
perquè el Col·legi de Pedagogs entén que els pedagogs (graduats i llicenciats)
i els psicopedagogs (llicenciats) haurien de tenir convalidades les
assignatures del Mà ster de Secundà ria i cursar només les prà ctiques curriculars
i el treball de fi de mà ster. En relació a aquesta qüestió el Secretari de PolÃtiques
Educatives ha dit que era un tema que estava en mans de les Universitats i que
entenia el que plantejà vem i que traslladaria aquesta reflexió en la trobada
que tindria amb els Degans d’Educació.
La conversa ha evolucionat cap a la
controvertida LOMCE i les incongruències que presenta aixà com els currÃculums
que s’estan desplegant. En aquest punt en Joan Mateo ha comentat que des del
Departament d’Ensenyament se seguia lluitant per demorar el seu desplegament.
Quant als CurrÃculums, el Departament ha elaborat el de Primà ria intentant
preservar al mà xim els preceptes de la LEC -sense sortir-se’n del marc de la
LOMCE- i ara farà el mateix amb el de Secundà ria. Ha hagut coincidència quant
al carà cter recentralitzador i segregador de la LOMCE i en què és de difÃcil aplicació,
pel que s’espera que hagin modificacions a mig termini. El vocal d’Educació,
Àngel Casajus, professor i orientador d'un Institut de Secundà ria, ha manifestat
el cansament del cos docent davant tants canvis de llei i decrets que dificulta
la tasca pedagògica dels docents i impossibilita que es puguin avaluar els
canvis des d’una perspectiva pedagògica.
Coincidència ha hagut també quant a l’abordatge del rol del pedagog/a i psicopedagog/a com a orientador als Centres
Educatius, un camp d’actuació en què, segons Joan Mateo, cal tenir una formació
molt sòlida per afrontar la problemà tica del fracàs en l’etapa de Secundà ria i
l’abandonament en la Formació Professional. En aquest sentit, Victòria Gómez, vicepresidenta i
cap d’estudis d'un Centre concertat a Lleida, emfatitza que l’orientació
hauria de començar a Primà ria, adaptada a l’etapa, especialment com a
Orientació Familiar, perquè molts dels problemes sociofamiliars a Secundà ria s'han de tractar preventivament a Primà ria.
La presidenta del COPEC, Rosa RodrÃguez,
ha lliurat una carpeta amb informació sobre el Col·legi de Pedagogs i una carta
adreçada a la Consellera Rigau amb les principals preocupacions del COPEC
envers la presència de la pedagogia en el sistema educatiu.
Tot i que han quedat molt temes per tractar com la Direcció de Centres i la Coordinació Pedagògica, d’entre altres, que segur, el COPEC abordarà en properes ocasions, la trobadaes ha estat satisfactòria aixà com l’empatia rebuda per part del Secretari de PolÃtiques envers les inquietuds del Col·legi de Pedagogs.
El COPEC segueix amatent envers les decisions polÃtiques i tècniques que afecten als pedagogs/gues i al futur de la pedagogia.
Data de publicació: 13/1/2015