INICI > El COPEC > Comunicació > Premsa
EL CONFIDENCIAL: "Pedagogs prefereixen activitats complementà ries abans que deures a l'estiu"
EL CONFIDENCIAL: "Pedagogs prefereixen activitats complementà ries abans que deures a l'estiu" 14/07/2016
Visitar museus, conèixer els costums locals, practicar esport, tenir cura del jardà i les mascotes, i fins i tot supervisar la nevera són algunes de les tasques que els pedagogs recomananen com "deures" d'estiu, abans d'emplenar els tÃpics "quadernets d'estiu.
Conscient de què els deures escolars són un tema tan "recurrent com controvertit", la junta del Colegi de Pedagogs de Catalunya (COPEC) ha publicat un informe en el què reconeix que la convivència de realitzar deures tradicionals a l'estiu "depèn tant dels factors escolars com familiars i del propi nen o adolescent".
El COPEC considera "lògic alliberar els deures" als alumnes que van passar al curs següent sense dificultats, per què puguin "gaudir de l'estiu" completant el treball desenvolupat a l'aula a partir d'altres activitats.
En aquest sentit, el vocal d'Educació del COPEC, Àngel Casajús, ha declarat a Efe que el descans "no significa absència d'aprenentatge", i suggereix activitats com preparar el programa diari de les vacances, revisar què falta a la nevera i el pressupost que es necessitarà per a tornar-se a omplir, o fer activitats amb la famÃlia, tant esportives, culturals com artÃstiques.
Per al pedagog, resulta "bastant suggerent" que el nen aprofiti les possibilitats de l'entorn on passa les vacances des del punt de vista pedagògic, i en aquest sentit proposa la programació de visites culturals amb la famÃlia, visites a museus i conèixer els costums de les ciutats que visiten, ajudar a cultivar un hort, tenir cura d'un jardÃ, o explorar la natura.
Per a Casajús, es tracta d'activitats "d'aprenentatge significatiu úniques i moltes vegades irrepetibles" a les que afegeix com recomanables practicar esport, començar a aprendre a tocar un instrument, dibuixar, pintar i fer bricolatge, fer encà rrecs i ajudar a casa, dedicar un temps al plaer de llegir i a les tertúlies familiars.
Totes elles, segons l'informe del Col·legi, son activitats "riques pedagògicament", que "estimulen la creativitat, l'autonomia i el vincle familiar i ajuden a desenvolupar les competències, habilitats i hà bits d'activitat intel·lectual dels nens i adolescents".
Si be aquest tipus d'activitats són recomanables per a tots els alumnes, els pedagogs matisen que per a aquells alumnes que han suspès alguna matèria, sobretot en secundà ria, o necessiten reforçar les competències bà siques a primà ria és "recomanable reforçar conceptes", encara que deuen fer-ho d'una forma "més tranquil·la" que durant el curs, intentant mantenir uns hà bits d'estudi que faciliten l'entrada al nou curs.
En qualsevol cas, els pedagogs es mostren contraris als deures de vacances, que s'acaben convertint en "una extensió de treballs repetitus similars als practicats a l'aula", ja que les hores de classe "han de ser suficients" per a l'aprenentatge de l'alumne.
En aquest context, Casajús recomana que "la primera veu que s'escolti sigui la dels professors", els quals, com a coneixedors del ritme escolar i les necessitats de cadascun dels alumnes, "podran aconsellar i assessorar els pares, però res més", ja que és cada famÃlia, en funció del seu talant i possibilitats la que ha de decidir sobre l'educació dels seus fill "i l'estiu és un excel·lent moment per això".
Per a Casajús, les vacances són una oportunitat, pedagògicament parlant, per a "promoure un aprenentatge", aquell que permet a tots els nens i adolescents associar, descobrir, crear i, "el més important del perÃode estival, despertar la curiositat i emocionar-se en entorns diferents i, si és possible, fer-ho en famÃlia, aplicant aprenentatges adquirits a l'escola durant el curs".
Data de publicació: 14/7/2016