Jornades de Coaching i Educació Emocional
Els dies 6 i 7 de maig, acollides per la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona, s’han dut a termes les Jornades de Coaching i Educació Emocional, organitzades amb el suport del Grup de Treball de Salut, Terapèutica i Qualitat de Via, del Col·legi de Pedagogs de Catalunya.
Han estat unes Jornades refrescants i dinà miques, per mitjà de les quals s’ha analitzat una temà tica especÃfica, emmarcada en una especialitat pedagògica emergent, que en Jordi Garcia Cehic, coach pedagògic i membre del GTSTiQV del COPEC, ha sabut dotar de qualitat i transferir el coneixement al camp educatiu: Coaching Pedagògic
El Col·legi de Pedagogs de Catalunya, format per professionals de la pedagogia i la psicopedagogia, té com a un dels seus principis vetllar i promocionar l’exercici professional del pedagog/a. Exercici professional en què els Grups de Treball del Col·legi, en són l’exponent i el motor de generació de coneixement, recerca, innovació i, quan cal, de reivindicació professional.
És en aquest marc que està el Grup de Treball de Salut, Terapèutica i Qualitat de Vida, un dels grups de treball del Col·legi més actiu i més consolidat, format en l’actualitat per pedagogs/gues i psicopedagogs/gues de diferents especialitzacions i interessos professionals al voltant de la salut i la qualitat de vida, el Coaching Pedagògic que s’ha analitzat i debatut en aquesta Jornada, n’és un exemple d’especialització.
Les EMOCIONS, un dels conceptes estrella de la Jornada, s’hi han referit tots els ponents des de diferents vessants, es destaca la menció feta per Joan Mateo i Andrés, exdegà de la Facultat de Pedagogia i, president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, en la inauguració de la Jornada que les emocions no es poden mesurar, o encara no sabem com. AixÃ, també ho comentava en Jordi Garcia Cehic en la seva conferència. En canvi, és un element present en la nostra vida que guia i condiciona les nostres decisions. Només la bona gestió i autoregulació d’aquestes emocions en permetrà ser-ne conscients.
És aquà on estem els professionals de la pedagogia i l’educació que, a partir dels espais professionals on intervenim, tenim la responsabilitat d’acompanyar a les persones (infantesa, joventut, adultesa i senectut) en la gestió i canalització de les emocions per a, com deia en Jordi, fer emergir les potencialitats latents que cadascú posseeix, en el complex però important procés de desenvolupament personal.
Molts dels aspectes aprofundits entorn del concepte COACHING, segur que ha fet que ens sentÃssim identificats, tant personalment com professional. S’han plantejat reptes, s’han donat testimonis d’experiències, s’han desvetllat tècniques emprades en processos de coaching, transferibles a diferents espais professionals on es pot donar un fet educatiu.
Fet educatiu que ha de ser considerat en el sentit més ampli dins i fora del sistema educatiu. Com a professionals de la pedagogia i de l’educació, sabem que els processos educatius es donen en qualsevol espai i al llarg de la vida.
El Col·legi de Pedagogs de Catalunya, per mitjà dels seus canals de difusió posa a disposició de la comunitat pedagògica i educativa (www. pedagogs.cat, Educació i Xarxa...), una veritable plataforma d’informació i generació de coneixement pedagògic, de la mà dels pedagogs/gues i psicopedagogs/gues, que en formen part, i que amb el seu treball altruista, col·laboren per a què la professió pedagògica sigui dinà mica i innovadora, aquestes Jornades de Coaching i Educació Emocional, en són un exemple.