Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com RTVE - NÚRIA RAJADELL, COMISSIÓ DEONTOLOGIA: ´DEONTOLOGIA DE L´EDUCACIÓ´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Comunicació > Ràdio

RTVE - NÚRIA RAJADELL, COMISSIÓ DEONTOLOGIA: "DEONTOLOGIA DE L'EDUCACIÓ"

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya > Comunicació > RTVE - NÚRIA RAJADELL, COMISSIÓ DEONTOLOGIA: "DEONTOLOGIA DE L´EDUCACIÓ"
Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya > Comunicació > RTVE - NÚRIA RAJADELL, COMISSIÓ DEONTOLOGIA: "DEONTOLOGIA DE L´EDUCACIÓ"

Comissió de Deontologia 
Col·legi de Pedagogs de Catalunya





RTVE, Núria Rajadell - “Deontologia de l’Ensenyament i dels professionals de la pedagogia” De boca a orella, taula rodona "L'escola, ensenya o educa? 10/03/2020  (des del minut 12')


Tractem l'actualitat sobre el Coronavirus: 

"És una realitat que no hem viscut mai abans i no sabem què fer, per això es tracta de confiar en els professionals de la salut i la sanitat, i decidir quina és la millor posició."

Sobre la pregunta "L'escola; ensenya, educa, forma? - Arran d'una pregunta que va fer una professora de València als seus alumnes de 12 anys, si són adulters o tenen relacions sexuals i si aquestes són homosexuals.  (min 25)

"Penso que la professora hauria d'haver tingut uns coneixements bàsics de psicologia evolutiva, un infant de 12 anys no es mereix rebre aquest tipus de qüestionaments (no està preparat emocionalment ni evolutivament), ja que bàsicament l'escola està preparada per formar i per instruir. L'educació la fa la societat i hi ha cert tipus de temàtiques que no toca treballar-les amb un edat com els 12 anys. (...) Lògicament s'hauria de contextualitzar, caldria conèixer molt bé la situació i no parlar des de la desconeixença o crítica."

Parlem d'ensenyar, educar o formar? (min 31)

"Són tres paraules que tenen relació; educa la societat, en un primer moment és la família. La família té el paper preponderant per treballar la base i els fonaments per ser una persona immersa dins d'una societat. Desprès intervé en un percentatge important l'escola, que indirectament també educa però la seva funció bàsica és la instrucció (la base forta ja la tenen a nivell educatiu des de la família). Formar seria un sinònim, però educar i instruir serien les dues paraules claus que tenim."

Sobre la Deontologia... (min 41)

"El terme de deontologia professional fa referència al conjunt de principis i regles de caràcter ètic que regulen i guien l'activitat professional, nosaltres com a exercents d'una professió, hem de tenir cura a l'hora de treballar amb persones. (...) Intervé la deontologia, aquest conjunt de normes que ens hem posat d'acord per tirar endavant i els professionals d'un centre educatiu també estan regits per normatives de caràcter més legal però que s'han de complir. (...) Primer conèixer la temàtica que es treballa a les assignatures, en aquest cas la religió, ja que aquest tema va més enllà i és com treballem els valors; la llibertat, el compartir i respectar, i així toquem la sexualitat però una realitat adequada a l'alumnat que tenim."

Sobre l'autoritat... (min 49)

(...) "Estic a favor dels mestres, per arribar a ser mestre són moltes hores de dedicació i vocació, i el fet que sempre estigui en boca de tothom i qualsevol el pot criticar... llenço que hem de confiar en els mestres, agafant el fil del principi. La importància rau en que les famílies treballin de manera plegada amb els mestres ja que ens podem trobar amb pares i mares que no tenen aquesta formació o bé tenen altres prioritats, pel que el fet de comunicar-se les families i les escoles és molt important. Hem de confiar els uns amb els altres."



Data de publicació: 10/3/2020