INICI > Recerca i Comissions > Dona i Pedagogia
NdP: DONA I PEDAGOGIA "ON SÓN LES PEDAGOGUES REFERENTS?"
NOTA DE PREMSA “ON SÓN LES PEDAGOGUES REFERENTS?”
DONA I PEDAGOGIA
DIA INTERNACIONAL DE LA DONA 2020
- · El Col·legi de Pedagogs de Catalunya commemora el Dia de la Dona visibilitzant l'important paper de la dona en una professió altament feminitzada com la de les PEDAGOGUES.
- · M. Concepció Torres, responsable dels estudis de pedagogia de la URV, destaca 29 PEDAGOGUES referents i llurs contribucions pedagògiques i compromís amb el seu temps.
- · Mireia Mata, Directora General d'Igualtat clou l’acte destacant el poder de les PEDAGOGUES com a referents per l’aprenentatge al llarg de la vida.
Barcelona, 3 de març de 2020
Ahir dilluns 2 de març de 2020, obrint la setmana de la Dona, el Consell Social del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC) impulsà la commemoració del Dia Internacional de les Dones amb l’acte “On són les pedagogues referents?”.
Per primera vegada el COPEC celebrà en solitari el Dia de la Dona amb l’objectiu de visibilitzar l'important paper de la dona en el món professional, especialment en una professió altament feminitzada com la de PEDAGOGIA.
La presidenta del Col·legi, Rosa Rodríguez, inaugurà l’acte destacant que cal posar cara a les pedagogues referents “El Col·legi sap des de sempre que la professió està en mans de les pedagogues, amb el 85% de col·legiades davant del 15% de col·legiats. Tot i així, encara avui a les pedagogues se'ns associa als rols de cura que tradicionalment tenim assignats les dones en el nucli familiar i és per això que volem donar veu a les pedagogues per a reivindicar que volem intervenir, també, en els rols de decisió, sense fre pel nostre desenvolupament professional pel fet de ser dones.” Afegí que aquest acte vol esdevenir la llavor de la futura VOCALIA o COMISSIÓ de DONA I PEDAGOGIA.
Seguidament, Jordi Puig, president del Consell Social del COPEC, trencà el gel preguntant “Qui és Katherine Johnson? I la Dorothy Vaughan? I la Clara Peeters?” que ningú recordà tot i haver fet descobriments importants; les dues primeres van treballar a la NASA i la tercera, va ser una de les poques dones que va exposar les seves obres al Museu del Prado. Fent la reflexió: “Això pot ser sorprenent, ja que són poques les dones que exposen les seves obres a museus importants, però en canvi un 85% dels nus que s’exposen als museus, són de dones.” Tot seguit presentà a M. Concepció Torres -resumint el seu ampli currículum-, com a mestra d’educació infantil, doctora en pedagogia, docent a la URV, membre de la Junta de Govern del COPEC des de 2001, i també com a participant en feines de voluntariat i lleure, contacontes i artista.
Per la seva banda M. Concepció Torres, presidenta de la Comissió de Deontologia, abordà les PEDAGOGUES REFERENTS, la majoria desconegudes i que no solen figurar en els estudis de pedagogia, com per exemple Hipàtia, Macrina i Edesia i una llarga llista de 29 pedagogues amb un tret comú, dones viatjades, compromeses amb el seu temps i multidisciplinàries, una llista que inclou Maria Montessori pedagoga i metgessa, Rosa Sensat impulsora de l’Escola Nova i Marta Mata pedagoga i política, per totes i tots molt conegudes per les seves gran aportacions a la pedagogia que són referència d’escola activa i renovació pedagògica. I d’altres menys conegudes com les Germanes Agazzi pedagogues defensores de l’aprenentatge per l’observació o Maria de Maeztu percussora del concepte de resiliència. També poc conegudes i molt compromeses les Germanes Úriz pedagogues activistes que van haver d’exiliar-se. O Concepció Sainz pedagoga feminista, pionera en coeducació, Rosa Gairal, pedagoga i actriu impulsora del Moviment de Renovació Pedagògica a Tarragona, Pilar Benejam, pedagoga doctora honoris causa per la URV, fins a Diana Riba pedagoga i política, diputada al Parlament Europeu o Montse Bassa, diputada al Congreso.
De les 29 PEDAGOGUES citades, M. Concepció Torres destacà que: “(...) les pedagogues hi són i sempre hi han estat però no se n’ha parlat prou, cal incorporar-les en els plans d’estudis parlem de pedagogia i d’educació i reparar una injustícia històrica. La llista és molt més llarga, aquí n’he citat algunes, i totes han viatjat, han conegut d’altres metodologies que després han aplicat, s’han iniciat en altres estudis o a les arts.” i reblà que “Les pedagogues sempre estem en moviment i ens trobem en molts àmbits, potser hauríem de parlar-ne cada dia de les dones i de les pedagogues de referència, no només un dia a l’any!”.
En la cloenda, Mireia Mata, Directora General d'Igualtat (Departament de Treball, Afers Socials i Família) va destacar que estava molt il·lusionada d'estar al COPEC parlant de la tasca de pedagogues referents i fent un reconeixement a les passades i un homenatge a les presents.
“En aquest món tan canviant, la pedagogia té reptes importants, planta la llavor del futur, l’educació! Necessitem molt de feminisme a les institucions i a les aules. Som diferentment iguals! Les pedagogues són llavor d’igualtat i del futur que volem.”
#DiadelaDona #COPEC #8M2020 #DonaPedagogia
Més informació: copec.secretaria@pedagogs.cat – 609403879
Col·legi de Pedagogs de Catalunya
www.pedagogs.cat
[+] PRESENTACIÓ PEDAGOGUES REFERENTS
Data de publicació: 3/3/2020