INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
LA IMPORTÀNCIA DE LA PEDAGOGIA DE LA PREGUNTA A TRAVÉS DEL COACHING I LA SEVA APLICACIÓ A LA TUTORIA
LA IMPORTÀNCIA DE LA PEDAGOGIA DE LA PREGUNTA A TRAVÉS DEL COACHING I LA SEVA APLICACIÓ A LA TUTORIA [i]
No hi ha bo o dolent, només el resultat de les nostres accions, el coaching
és una zona lliure de crÃtiques i de judicis, perquè promou el desenvolupament. Quan parlem de coaching educatiu, el pedagog/a especialista en orientació i acompanyament, és un coach per excel·lència.
Com
a pedagogs i pedagogues sabem que el procés de reflexió constitueix una
part fonamental en totes les nostres tasques com a professionals. El
meu interès notori envers el focus de la introspecció personal va ser
quelcom que em va portar a decantar-me en l’elecció del tema del meu
treball final de grau amb el repte de demostrar com el coaching esdevé
un factor important en les accions tutorials i en el pla d'acció
tutorial afavorint el desenvolupament integral de l'alumne.
Quan parlem de coaching ens
basem en una disciplina anomenada també entrenament personal o
d’acompanyament que s’enfoca a propulsar la consecució d’objectius
mitjançant un camà d’orientació i d’indagació personal que permeti a la
persona obrir-se a noves perspectives en diferents situacions de la seva
vida. Més concretament quan ens referim a coaching educatiu,
pretenem donar un nou enfocament relacional al món de l’educació envers
la persona que acompanya i articula processos d’aprenentatge en un marc
d’actuacions (tutor/a, docent, pedagog/a, etc.) i la persona que ho rep
construint aixà el seu propi procés d’aprenentatge (alumne).
La
investigació que vaig dur a terme en el meu treball final de grau
consistia en demostrar i analitzar com les diferents estratègies que
estableix un tutor en les seves accions tutorials (mitjançant el coaching)
propicien el desenvolupament personal i social de l’alumnat,
reflexionant sobre com aquesta concepció educativa implica un canvi en
el rol i posicionament del docent/tutor deixant de banda un rol més
aviat racionalista convertint-se en un rol més d’acompanyament i de guia
deixant que l’alumne sigui l’agent actiu durant tot el procés.
Per
demostrar la meva hipòtesi vaig voler centrar-ho en un context educatiu
agafant com a objecte d’estudi, dues mestres que exerceixen com a
tutores en un cicle de grau mitjà de formació professional, amb la
finalitat de qüestionar-me i d’observar quins trets caracterÃstics
s’evidenciaven quan una d’elles, (A), utilitzava i incloïa praxis
associades al coaching en el pla d’acció tutorial mentre l’altra professora (B) no les utilitzava.
L’enfocament
educacional d’(A) tenia com a punt de referència l’holisme on els
alumnes es contemplaven des d’una visió multidimensional i integral,
això significava entendre que les diferents dimensions que conformen a
un alumne estan en una constant espiral d’interrelació entre elles.
Partint d’aquesta base sociològica, els continguts i activitats que
figuraven en el pla d’acció tutorial tenien com a objectiu acabar
portant a terme accions que generessin reflexió i responsabilitat en els
alumnes sempre des d’un rol de guia i d’acompanyament.
Els resultats avalen que grà cies a les tècniques de coaching
utilitzades, s’aconsegueix un major desenvolupament personal, social
sobretot en matèria d’adquisició d’habilitats socials en els seus
alumnes.
És interessant per a qualsevol pedagog/a plantejar-se que tenim un perfil idoni per a desenvolupar tasques de coaching
i que aquest, pot ser un punt de partida a més d’una estratègia
beneficiosa i de gran impacte amb els diferents agents que conformen una
comunitat educativa.
Aquestes
tècniques, pel que fa a les famÃlies, es poden utilitzar com a mètode
que potencià un model de comunicació efectiva en relació amb els seus
fills, en el cas dels docents pot ser una eina que els permeti millorar
habilitats i competències aixà com en l’orientació d’accions orientades
al canvi.
Pels alumnes, també pot ser un recurs interessant en matèria d’autoconeixement, motivació personal entre d’altres.
Per aconseguir el domini del canvi on el fer, pensar i sentir seran protagonistes en tot moment i on precisament el nostre perfil professional, hi té una gran cabuda, ja que som aquells que estem en un constant domini del canvi sobre nosaltres mateixos on reflexionar forma part del nostre tarannà pedagògic com a un dels objectius principals de la professió, perquè treballem sempre pel desenvolupament integral de les persones al llarg de la vida.
________________________
Data de publicació: 30/12/2019