INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
25 DE NOVEMBRE, DIA CONTRA LA VIOLÈNCIA A LES DONES
25 DE NOVEMBRE, DIA CONTRA LA VIOLÈNCIA A LES DONES.
Marga Ribas Planells[i]
Estudiant de PedagogiaBarcelona, novembre de 2019
Com a estudiant de Pedagogia i dona sé que hi ha coses que hem de canviar, enlloc de crear guies per a què les dones ens defensem de la violència, cal donar la volta al conte que ens han contat i educar en valors i en igualtat d’oportunitats als infants i joves, a casa, a l’escola i al carrer!
Principalment crec que és important saber el perquè d’aquesta data tan marcada, perquè el 25 de Novembre i no el 2 de Juny?
Tot
sorgeix a partir dels moviments feministes d’una de les regions de
Llatinoamèrica amb la taxa més elevada de violència contra la dona.
Aquesta data té gran importància perquè va ser el dia en què es van
trobar a tres germanes, activistes polítiques, assassinades el 25 de
Novembre de 1960 per ordre del dictador Rafael Leónidas Trujillo.
Un
cop m’he posat a buscar informació sobre aquest fet, he anat trobant
moltes notícies relacionades amb el tema, moviments per donar suport a
aquesta data tan significativa, etc. Però el que més m’ha sobtat ha
estat un document en particular i que estic segura que n’hi ha molts més
que s'hi assemblen. Aquest document té per títol “Guía para chicas:
como prevenir y defenderte de agresiones.” (Urruzola, 2009)[ii]
Ha estat veure el títol i pensar, realment és això el que hem
d’ensenyar a casa, a les aules o fins i tot al carrer? D’aquí ve la meva
reflexió…
Com a estudiant de Pedagogia i com a dona,
considero que hi ha coses que hem de començar a canviar. Potser hi ha
gent que veu necessari crear guies perquè les joves sàpiguen defensar-se
o saber quan es pot trobar en un cas de violència i com saber actuar si
es troba en aquella situació, però personalment, crec que la solució no
la trobarem en les guíes, crec que la solució la trobarem a partir
d’educar als joves, tant del sexe masculí com femení, fent-los veure que
ningú és superior a l’altre, que tothom té les mateixes oportunitats. I
com podem fer això? No crec que sigui difícil plantejar una solució, el
que passa és que avui en dia la societat encara veu alguns
comportaments “normals”.
A dia d’avui, encara veiem normal
que hi hagi alguns estereotips quant a colors, joguines, esports i fins
i tot professions. El que fa això és transmetre uns pensaments o
comportaments que ens fan pensar que per ser home o dona hem d’acabar
sent d’una manera o d’una altra. Per això crec que és important
transmetre des de casa, des de l’escola i des del carrer el respecte cap
a l’altra persona, fer conscients als infants i adolescents i no
ensenyar a les noies a saber defensar-se, sinó poder arribar a fer veure
als nois que no s’ha d’arribar a fer aquest tipus de comportaments,
donar-li la volta al conte aquest que ens han contat, educar en valors i
en igualtat d’oportunitats.
Com a conclusió, és dur saber que el dictador Trujillo va obligar a assassinar a aquestes tres germanes perquè es va trobar amb què el seu poder estava amenaçat, això em fa pensar que potser les dones no som les fluixes, sinó que com som iguals podem arribar a tenir el mateix estatus i per altra part, que no s’han de fer guies per a saber-nos defensar, sinó poder arribar al moment en el qual no haguem de sortir al carrer per manifestar-nos. El problema se solucionarà quan a les manifestacions trobem també a una gran part d’homes que donen suport o més millor dit, quan no existeixin aquests moviments.
_______________________
[i] Estudiant de Pedagogia de la Universitat de Barcelona, en practiques curriculars al Col·legi de Pedagogs de Catalunya
[ii] Urruzola, M.J. (2009) “Guía para chicas: como prevenir y defenderte de agresiones“ Instituto Andaluz de la Mujer. Maite Canal Editora, Bilbao
Data de publicació: 25/11/2019