Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com COINAUGURACIÓ MÀSTER CRIANÇA 0-3 DE LA UB<BR> | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Presidència > Parlaments actes

COINAUGURACIÓ MÀSTER CRIANÇA 0-3 DE LA UB

COINAUGURACIÓ AL CAMPUS MUNDET UB

MÀSTER CRIANÇA O-3, ACOMPANYAMENT A LES FAMÍLIES EN XARXA

Barcelona, 4 d'octubre de 2019

 

Bona tarda!  Molt contenta de compartir aquest espai de reflexió, amb els companys i companyes de taula i amb totes i tots els que heu vingut aquesta tarda de divendres, en aquesta nova edició del Màster de Criança 0-3, enguany amb el postgrau “Acompanyament a les famílies en xarxa”.

Vull agrair a la Universitat de Barcelona, i concretament a la direcció d’aquest Màster, que hagi comptat una edició més amb el Col·legi de Pedagogs de Catalunya. Un Màster consolidat i de gran nivell de contingut.

Parlant del contingut, avui al mirar-lo m’he quedat amb dos frases carregades de significació conceptual, que considero claus en el tema que ens ocupa:

“La petita infància i llurs relacions parentals”

“l’apoderament de mares i pares”

Ho he trobat especialment rellevant perquè, com recull l’article 12 de la Llei d’Infància, els pares i mares són els responsables de l’educació i desenvolupament de llurs fills i filles. I el benestar dels infants està estretament lligat al benestar de la família.

En aquest sentit cal tenir en compte que el nucli familiar, molt divers com diversos són els models de família, està subjecte a una enorme transformació i adaptació amb la vinguda del fill o filla, sobretot quan és el primer/a, i els progenitors necessiten emmirallar-se per compartir, contrastar, aprendre... en definitiva per entomar el nou rol parental, encara més si no es compta amb la familiar extensa.

D’altra banda els pares i mares són els pedagogs i pedagogues per excel·lència! Educant, mitjançant l’exemple, l’esforç, la cura, els valors, els límits... amb una poderosa eina que ningú pot substituir: L’AMOR!

És aquí on la xarxa educativa i social pren importància, perquè esdevé el coixí on parar els cops que genera la frustració, que també es pot donar en el rol parental, i també el rebost on mares i pares troben suport i reconeixement a la tasca pedagògica que han assumit.

Com he dit abans, el benestar del fill/filla depèn del benestar dels progenitors i no sempre es dona. És per això que és indispensable que hagi una xarxa sociopolítica i professional que vetlli per la petita infància, en una de les etapes més vulnerables del cicle vital de tota persona.

Perquè dins l’acompanyament i suport dels progenitors, s’ha d’anteposar sempre L’INTERÈS SUPERIOR DE L’INFANT, d’això ens parla l’article 5 de la Llei de la Infància.  Aquí és on pren força tota la xarxa familiar, comunitària, social, educativa, política i professional.

Vull posar l’èmfasi en la xarxa professional i com que represento a les pedagogues i a les psicopedagogues, vull posar en valor la seva funció d’acompanyament i suport parental, així com la de prevenció amb les famílies per detectar i reconduir possibles disfuncions. La de diagnòstic en l’estudi dels models familiars i competències parentals. I la de seguiment i avaluació dels processos, incorporant la mirada pedagògica en els equips interdisciplinaris.

Des del Col·legi de Pedagogs de Catalunya us desitgem un bon estudi amb aquest Màster de Criança 0-3 que avui comença.

 

Rosa Rodríguez Gascons
Presidenta

Data de publicació: 8/10/2019