INICI > El COPEC > Transparència > Memòries
Memòria COPEC 2018
Aquest any de nou fem balanç del treball fet pels professionals que
integren el COPEC. Ha estat un any de grans canvis socials, marcat per
tensions i alhora grans lluites per reivindicar la pedagogia. L'esforç i
el desig de tots i totes els/les implicats/des en el col·legi, ha fet
possible assolir grans reptes a nivell social, empresa, escola, salut i
mediació. Hem intervingut en actes, conferències, ponències, jornades,
reunions, grups de treball, comissions... i un gran ventall d'activitats
que fan que la professionalització de la pedagogia i psicopedagogia
tingui cada vegada més rellevància i sigui veritablement necessària a
les diferents institucions educatives, socials, empresarials i culturals
com a dispositiu de crear subjectes amb identitat capaços d'assolir
transformacions que siguin enriquidores pel teixit social.
Ens
afrontem a nous reptes: les noves tecnologies, les referències
parentals, tenint en compte els nous models de família, les diferents
identitats de gènere, els conflictes socials i culturals que requereixen
mediació, la manca de desig en l'educació, la segregació en el món
educatiu, els reptes formatius a l'empresa, les altes capacitats i la
diversitat, entre d'altres. Davant d'aquests nous reptes, el col·legi
com a motor del desig de saber, promou la possibilitat d’obrir camins i
facilitar la investigació, la formació i la possibilitat de transmissió
del saber entre diferents professionals i espais institucionals.
Ha estat un any de moltes intervencions, actes, congressos, jornades, notícies de premsa, publicacions, comunicacions, on tots els col·legiats i col·legiades han fet possible obrir nous espais per promoure la pedagogia. Aquest any, hem inaugurat la I Jornada COPEC (VI Jornada del COPEC) amb les universitats UB, UAB, UDG i URV on s’ha plantejat la projecció de la pedagogia del segle XXI a partir de tres eixos vertebradors: Sistema Educatiu, Sistema Social i Sistema Empresarial, coincidents amb els contextos on el pedagog/a i psicopedagog/a desenvolupa el seu exercici professional. Més de 200 assistents i 35 ponents van treballar sobre els àmbits de la pedagogia i psicopedagogia.
Algunes de les reflexions, en l’EIX ESCOLA, la taula “Diversitat, inclusió i orientació”, amb la pedagoga CONXI REIG, la psicopedagoga MÒNICA FERNÀNDEZ i el doctor en pedagogia ÀNGEL CASAJÚS i la taula “Orientació, Currículum i Lideratge”, amb la doctora en pedagogia CATI LECUMBERRI, el doctor en pedagogia JORDI VILADROSA i la pedagoga ELENA LARRABEITI. De les que vull destacar...
- La necessària flexibilitat per a la planificació docent i l’adaptació curricular.
- Entendre l’atenció a la diversitat amb totes les casuístiques que pot tenir l’alumnat, perquè les Altes Capacitats també necessiten atenció especial.
- El professional de la Pedagogia i de la Psicopedagogia, ha de ser creatiu i ha de saber treballar amb la incertesa que es dona en l’entorn escolar.
En l’EIX SOCIAL, que va comptar amb la taula “Infància i Adolescència, Salut i Exclusió”, amb la pedagoga i psicopedagoga IRENE CASAS, la psicopedagoga M. HELENA TOLOSA i la doctora en psicopedagogia EMMA CASAS i la taula de “Participació i Comunitat”, amb els pedagogs ROGER CARO, JOSEP ARMENGOL i JAUME TORROELLA. Crec important les referències a:
- Que la recerca és bàsica per compartir el saber i per fer visible al PEDAGOG/A SOCIAL.
- Que la polivalència de la formació del PEDAGOG/A, és una avantatge generadora de possibilitats.
- Que s’evidencia la necessitat del PEDAGOG/A SOCIAL que contrasta amb la dificultat de reconeixement.
Per últim l’EIX EMPRESA va tenir la taula “Orientació i Ocupació”, amb les pedagogues ALICIA LINARES, ELISABET PELFORT i SILVIA VILASALÓ i la taula “Recursos humans i formació”, amb la pedagoga GABRIELA LÓPEZ, la pedagoga i psicopedagoga EVA FONT i el pedagog MARIANO SBERT. De les que em van semblar importants les següents idees guies:
- La necessària implicació dels estudiants en la pròpia formació per reclamar continguts relacionats amb les organitzacions.
- La formació permanent dels professionals, la iniciativa i la recerca: claus dins les organitzacions.
- Els pedagogs/gues i els psicopedagogs/gues, en l’empresa, promotors/es de canvi i essència d’innovació.
La part de reflexiva de la Jornada la va protagonitzar la taula d’expertes, al voltant també dels tres eixos de coneixement, de les que és imprescindible recordar-ne llurs reflexions:
EIX ESCOLA: “On som els pedagogs/gues i psicopedagog/gues en el sistema educatiu?”, a càrrec de M. VICTÒRIA GÓMEZ, doctora en Pedagogia i vicepresidenta del COPEC, destacant que:
- “La Pedagogia és la ciència de l’educació i el pedagog/a l’arquitecte del fet educatiu.”
- “L’Escola és el calaix de sastre al que se li reclama resposta a totes les demandes educatives de la infància i adolescència.”
- “L’Escola és un sistema on tots/totes els/les professionals hi volen entrar, alguns cops a costa d’expulsar-ne els que hi són.”
- “El pedagog/a i el psicopedagog/a a l’escola fa docència, avaluació, supervisió, innovació, programació, direcció, orientació...”
- “El Pedagog/a i el Psicopedagog/a pot arribar on vulgui, però s’ho ha de proposar.”
EIX SOCIAL: “Com hi som els pedagogs/gues i psicopedagogs/gues a l’àmbit social?”, per CARME PACHON, doctora en Pedagogia i directora adjunta de l'ICE de la UB, que va emfatitzar que:
- “No tots els professionals serveixen per intervenir en l’àmbit social”
- “El Sistema Social és cada cop més ampli, més complex i abasta a tota la ciutadania”
- “El pedagog/a i el psicopedagog/a ha de ser activista social per modificar el sistema social i que s’adapti a les necessitats de les persones, i no a l’inrevés.”
- “Cal reafirmar-se en els espais professionals de l’àmbit social i reconquerir-los.”
- “El Col·legi Professional ofereix més seguretat a la professió i als seus espais professionals.”
EIX EMPRESA: “Hi som els pedagogs/gues i psicopedagogs/gues a l'empresa?”, per M. ESTHER GALICIA pedagoga, presidenta de Asociación PAIDEIA de Pedagogos/as de Andalucía, que va posar de relleu que:
- “El pedagog/a i psicopedagog/a no hi és a l’empresa, perquè no tenim cultura d’empresa.”
- “Podem i hem de ser-hi a l’empresa, cal obrir camí poc a poc però amb fermesa.”
- “Un cop entra un pedagog/a a una empresa, obre les portes per a què entrin més pedagogs/pedagogues”
- “Tenim els coneixements només cal saber transferir-los: canviar el context i el subjecte.”
- “L’accés a la informació i a la comunicació avui dia és il·limitada i és una avantatge a l’hora de fer-nos visibles.”
El COPEC posa en valor al pedagog/a i al psicopedagog/a i la seva vàlua com a professionals en el desenvolupament de les seves funcions pedagògiques en els tres contextos d’actuació professional, la I Jornada de Pedagogia en va ser un exemple, de la que em faig ressò de la conclusió final:
“El pedagog/a i el psicopedagog/a és un professional consolidat amb un potent corpus conceptual; és ètic i compromès; amb capacitat de lideratge, d’adaptació i flexibilitat; és motor de canvi i transformador de realitats; té una actitud crítica, analítica i reflexiva.”
Eva Font GarciaSecretària de la Junta de GovernCol·legi de Pedagogs de CatalunyaMarç de 2019
Data de publicació: 6/9/2019