INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
QUÈ HAN D’EXIGIR LES FAMÍLIES A L’ESCOLA?
QUÈ HAN D’EXIGIR LES FAMÍLIES A L’ESCOLA?
M. Concepció Torres (1)
Col·legiada 200 Nova York, agost 2019
Els tres pilars fonamentals en l’educació dels infants i adolescents són FAMÍLIA, ESCOLA I COMUNITAT. La base de la relació entre els tres és el diàleg perquè no és
una qüestió d’exigències, sinó de complicitats, de cooperació i
col·laboració, posant sempre l’infant i l’adolescent en el centre de
l’acció pedagògica.
La
relació entre família i escola no ha de ser un tema d'exigències, si no
que ha de buscar fórmules de col·laboració i cooperació tenint sempre
present que l'infant i l’adolescent ha de ser el centre dels objectius
pedagògics en ambdós entorns.
No s’ha de fer un llistat
d'exigències, si no un llistat de com treballar millor amb els nostres
infants, l'escola ajudant a les famílies i aquestes col·laborant amb
l'escola. L'escola ha d’estar oberta a la participació de la família en
tots els seus processos pedagògics, ja que les famílies poden aportar
moltes idees, maneres de fer i fins i tot continguts a través dels
propis oficis o professions dels pares i mares. No debades la família és
el primer entorn pedagògic de l’infant i on entra en contacte per
primer cop amb els valors, amb la cultura i amb la comunitat.
S'estan
desenvolupant alguns projectes de models pedagògics participatius on
les famílies formen part de les decisions que es prenen dins de
l'escola, i són models d'èxit per compartir amb les comunitats
educatives.
L'escola ha d'estar atenta i sensible a les
situacions familiars i les famílies han de vetllar perquè llurs fills i
filles, gaudeixin dels aprenentatges i de la vida a l'escola i a la
comunitat.
Hi ha una frase de Nelson Mandela que es troba
escrita a la ONU "The best weapon is to sit down and talk" que ens ve a
dir "La millor arma és seure a dialogar", per tant qualsevol relació
entre família i escola ha de passar pel diàleg, ja que és el que ens
permetrà arribar a acords i treballar de forma coordinada per l'educació
integral dels alumnes.
Escola, Família i Comunitat, tres pilars imprescindibles en l’educació dels infants i adolescents. No és una qüestió d’exigències, sinó de complicitats, de cooperació i col·laboració, posant sempre l’infant i l’adolescent en el centre de l’acció pedagògica.
__________
(1) Maria Concepció Torres, presidenta de la Comissió de Deontologia del COPEC, doctora en Pedagogia i mestre. Professora titular i Responsable dels Estudis de Pedagogia de la URV. Post redactat per participar en el retoportatge de ARA CRIATURES de Trinitat GilbertData de publicació: 27/8/2019