INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
ESTEM SOLS. BEN SOLS
Jaume Sarramona López [i] Col·legiat núm. 120 Bellaterra, juliol de 2019
El doctor Sarramona alerta que l'estudi, mitjançant metodologia d'observació no participant, de la Plataforma de la Llengua que diu que només el 14,5% d'alumnes d'ESO parlen el català al pati, enlloc de preocupar aquesta dada, ha hagut MMCC que ho ha vestit maliciosament com ESPIES AL PATI.
Contra
tot el que signifiqui identitat diferent de l’espanyola/castellana tot
s’hi val i no podem esperar comprensió i encara menys ajut. Els exemples
que podríem posar són innombrables, però ara, malgrat ens debatem amb
la plena canícula estiuenca, no puc per menys que esmentar l’estudi fet
públic per la Plataforma per la llengua sobre l’ús col·loquial del
català en els moments d’esbarjo de les escoles de secundària, on es va
constatar que solament el 14,5% del alumnes el fan servir, en un total
de 50 centres de les principals ciutats de Catalunya.
En
un estat que realment valorés la diversitat i, fins i tot, complís el
que diu aquella Constitució tan sacralitzada quan es tracta d’aplicar-la
per perseguir als qui no la consideren per damunt dels drets humans i
del respecte a la voluntat democràtica de tot un poble, l’esmentat
estudi hauria de ser motiu de preocupació, si realment es creguessin
l’article 3, que diu: “la riquesa de les diferents modalitats
lingüístiques d’Espanya és un patrimoni cultural que serà objecte
d’especial respecte i protecció”. Podríem esmentar mesures sorgides del
govern central fetes en aquest terreny? Jo, sincerament, no en recordo
cap.
Avalant aquest menyspreu per la diferència hi ha tots
els mitjans cavernícoles que, tristament, són les úniques fonts
informatives per a molts espanyols; mitjans que publiquen notícies
deformades amb total impunitat. Sobre la recerca abans esmentada, només
cal veure el que publicà el diari El Mundo:
- Quim Torra permite espías en los recreos para comprobar si los niños hablan catalá Una ONG subvencionada se introdujo "de incógnito" en 50 colegios y vigiló el "comportamiento lingüístico" de alumnos y profesores. Un infiltrado en el patio fingía desconocer el español y el catalán y tomaba nota desde un Rincón (19/07/2019)
- El Govern regó
con 3,7 millones de euros a la ONG que espiaba en los recreos que se
hablara catalán. La ONG que investiga el uso del catalán en el patio
recibió esa cantidad entre 2012 y 2018 (20/07/2019).
Aquestes
“informacions” ofenen la intel·ligència de qualsevol persona amb un
mínim de seny, però no hi ha hagut cap polític espanyol preocupat per la
democràcia i la convivència, i no diguem acadèmics mínimament
coneixedors de les tècniques de recerca mitjançant la observació no
contaminant de la situació observada – per això els observadors es
presentaven com a no coneixedors de les llengües possibles de
utilització per part dels alumnes-, que hagin manifestat la seva
indignació vers la deformació de la informació tramesa. Què dirien si a
Puerto Rico es fes un estudi equivalent per conèixer l’ús del castellà
als patis de les seves escoles? Segur que els semblaria magnífic i,
segons els resultats, clamarien al cel per reconduir-los.
Així que, en comptes de manifestar preocupació per l’ús social d’una llengua mil·lenària, patrimoni cultural que cal preservar, es presenta la subvenció donada a la Plataforma al llarg de set anys, gairebé com una gratificació perversa. Mentre, l’Instituto Cervantes, la finalitat del qual és:
“promover universalmente la enseñanza, el estudio y el uso del español y contribuir a la difusión de las culturas hispánicas en el exterior. En sus actividades, el Instituto Cervantes atiende fundamentalmente al patrimonio lingüístico y cultural que es común a los países y pueblos de la comunidad hispanohablante”,
ha rebut
l’any vigent la quantitat de 219 milions d’euros del pressupost general
de l’estat, és a dir, de tots els contribuents espanyols tinguin o no
el castellà com a llengua pròpia. Li coneixen a aquest institut accions
proporcionals fetes en defensa i promoció del català, el gallec,
l’eusquera, també part de les “ cultures hispàniques”?
Tenim
la nostra llengua com un patrimoni que, està vist, només els catalano-
parlants defensem i ens responsabilitzem de mantenir. Per això hem de
ser conscients de la necessitat de fer esforços per a preservar-la.
L’estudi mencionat fa un diagnòstic que ens ha d’advertir que, salvant
la llibertat personal que cadascú parli en la llengua que desitgi, les
llengües perviuen perquè s’utilitzen en la vida quotidiana. Per tant, a
banda de declaracions sobre la importància i beneficis de la immersió
lingüística, cal analitzar què fem fora de les aules -i dintre d’elles
perquè l’estudi assenyala una quarta part dels docents que no
l’utilitzen el català en la docència-, i en tots els àmbits de la vida
quotidiana: transports públics, comerç, turisme, relacions socials, etc.
Una llengua perviu quan és d’ús quotidià arreu. Tots hem de reflexionar
al respecte, començant pel propi sistema educatiu, que és la nostra
salvaguarda del futur.
Data de publicació: 23/7/2019