INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
REFLEXIONS AL VOLTANT DE LA PROFESSIÓ DE DOCENT DEL PEDAGOG/A
REFLEXIONS AL VOLTANT DE LA PROFESSIÓ DE DOCENT DEL PEDAGOG/A
ÀNGEL CASAJÚS LACOSTA [1] Col·legiat núm. 77
Barcelona, abril de 2019
A l'Orientació Educativa el pedagog/a i psicopedagog/a abasta docència, atenció individual i assessorament al professorat. Treballem amb alumnat amb diversitat perquè estem formats per fer-ho. Per això demanem més presència a Secundà ria perquè a la llarga facilita la docència a la resta d'equip.
Des
de la LOGSE, en el marc de l’Educació Secundà ria (obligatòria i
pots-obligatòria), els/les pedagogs/gues estem cridats a participar de
forma activa als Instituts, ja que malgrat que és la una carrera
encaminada a l'Educació, fins aleshores no podÃem ser professors/es en
aquesta etapa educativa.
Des de la inclusió de
l'especialitat d’Orientació Educativa, la nostra presència abasta la
docència i l'atenció individual (sobretot per a la Diversitat) i
l'assessorament a l'equip docent. A poc a poc, el/la Pedagog/a s'ha anat
fent el seu espai. Per les caracterÃstiques pròpies de l'especialitat,
treballem, sobretot amb l’alumnat amb diversitat, amb les peculiaritats
que comporta, però el/la pedagog/a està format/da per atendre aquest
alumnat. En aquest aspecte no ha d'haver problemes, perquè s'ha estudiat
per fer "l'ofici" a l’institut que li pertoca.
Amb això
volem dir, que la resta de graus i llicenciatures no aborden des de la
carrera els aspectes psicopedagògics ni didà ctics (perquè, evidentment,
la carrera no està programada per ser professor/a - possiblement un/a
arquitecte/a o enginyer/a o biòleg/loga, no espera ser professor/a de
l'ESO en acabar els estudis- i després ho acaba sent...). En el cas de
la nostra especialitat, s'estudia per això. Aquesta és la major
diferència en aspectes de docència amb la resta de Col·legis
Professionals.
Des del Col·legi de Pedagogs de Catalunya
demanem que hi hagi més pedagogs/gues i psicopedagogs/gues per atendre
aquesta diversitat, que a la llarga fa més fà cil la docència a la resta
de professors/es de la resta d'especialitats. És cert que moltes vegades
l'alumnat que atenem, per les seves caracterÃstiques personals i
familiars, és complex i les seves conductes disruptives, però el/la
pedagog/a i psicopedagog/a està preparat per atendre aquestes
necessitats i acompanyar pedagògicament la resta de professors/es en la
tasca docent.
Per tant des del Col·legi de Pedagogs de
Catalunya demanem COM A MAJOR REIVINDICACIÓ, que el Departament
d’Educació, augmenti el número de professors/es d'Orientació Educativa
per atendre les necessitats de l'alumnat en el Sistema Educatiu
obligatori i el post-obligatori, especialment amb la implementació del
Decret 150/2017 d'inclusió educativa.
Aixà mateix, des del Col·legi de Pedagogs de Catalunya, estem treballant per a què el PEDAGOG/A recuperi l'espai professional al Sistema Educatiu en totes les etapes que ha tingut tradicionalment i que amb la LOGSE va veure minvat. Perquè REIVINDIQUEM la necessà ria presència del pedagog/a com a especialitzat pedagògicament per l'abordatge dins dels Centres Educatius acompanyant els equips docents, de la Innovació Educativa, Formació Permanent, Direcció i Avaluació, Coordinació Pedagògica d'Etapa, Cicle o Àrea.
______________________________
[1] Doctor en Pedagogia, mestre i pedagog, vocal de la Junta de Govern. https://www.pedagogs.cat/reg.asp?=s&id=2021&i=ca Representant del COPEC a la Comissió d'Ensenyament de la Intercol·legialDocument elaborat per a les "PRIORITATS A TREBALLAR A LA COMISSIÓ D’ENSENYAMENT DE LA INTERCOL·LEGIAL"Data de publicació: 12/4/2019