INICI > Generació coneixement > Edicions COPEC
COMPENDI DE 14 PERFILS DEL PEDAGOG/A I PSICOPEDAGOG/A EN EL MARC SOCIAL
COMPENDI DE 14 PERFILS DEL PEDAGOG/A I
PSICOPEDAGOG/A EN EL MARC SOCIAL
Anticipen la revisió de la Cartera de Serveis Socials
El perfil del Pedagog/a i Psicopedagog/a dins de l’àmbit social, hi és cada vegada més present, a través de les múltiples funcions que l’ocupen en la seva professió i amb l’acurat treball vers les persones en totes les etapes de la seva vida (infància, adolescència, adultesa i vellesa).
La societat actual cada
vegada és més diversa i complexa en aspectes que formen part del
creixement de cada persona, de forma individual i dins d’un grup o
col·lectiu, des de la realitat familiar a la cultural i l’educació fins a
les creences religioses. La crisi, encara no superada per moltes
famílies, l’arribada de molts infants i adolescents no acompanyats, la
manca de treball, etc. Són en part la causa de que molts col·lectius
tinguin necessitat d’aquests professionals, perquè amb la seva actuació i
acompanyament, poden millorar –i col·laborar a canviar- la seva
realitat.
L’administració ha de veure i valorar com la
pedagogia i la psicopedagogia està ja des de fa temps fent intervencions
que aporten resultats molt positius per diversos col·lectius
vulnerables amb els que s’està treballant.
El Col·legi de
Pedagogs de Catalunya aposta una vegada més per reivindicar l’espai dels
seus professionals vers l’àmbit social a través d’aquest compendi de 14
perfils que ha analitzat, debatut, reflexionat i identificat. El
document defensa de forma clara, concreta i contundent les nostres
tasques en aquest espai en el que cal fer-nos més visibles.
Tot
un grup d’expertes i experts –pedagogs/gues i psicopedagogs/gues- han
participat en l’elaboració dels documents agrupats en aquesta
compilació, per presentar la realitat dels nostres professionals en
diversos espais dels serveis socials: Punt de Trobada; Centres
Residencials del Sistema de Protecció; Serveis d’Intervenció
Sòcio-educativa No Residencial; i Serveis d’Avaluació i Seguiment del
Sistema de Protecció.
Una tasca que s’ha de posar en valor
per les hores de dedicació, esforç i aportació de coneixement que han
abocat i que podem veure reflectit en aquestes pàgines. Molt
especialment la tasca de Montserrat Juanpere, Pilar Morral i Irene
Casas, vocals i coordinadores de Pedagogia Social en diferents etapes.
És
imprescindible deixar constància del paper fonamental que ha tingut
Pilar Morral, primer com a coordinadora del Grup de Treball de Pedagogia
Social i actualment com a Vocal de Pedagogia Social, pel seu treball
minuciós, rigorós i constant en l’elaboració d’aquesta compilació.
La
Pilar, ha estat el motor que ha permès dur a terme aquesta publicació,
en la que ha elaborat una esplèndida primera part on contextualitza els 4
documents i fonamenta la necessària incorporació de la pedagogia en
l’atenció de les persones, especialment en la infància i adolescència en
risc i llurs relacions parentals.
Feia temps que la Pilar
demanava que el Col·legi de Pedagogs de Catalunya entomés la publicació
dels documents del Grup de Recerca de Pedagogia Social, avui aquest
projecte cooperatiu veu la llum amb la presentació del “Compendi de 14
perfils del pedagog/a i del psicopedagog/a en el marc social”.
Una
publicació que dona “valor i dret de pertinença del pedagog/a i
psicopedagog/a en les funcions definides en la Cartera de Serveis.”
(Pàg.29) i esdevé una oportunitat per a què les administracions
competents coneguin, reconeguin i valorin al pedagog/a i al
psicopedagog/a i la incorporació de la mirada pedagògica en l’atenció a
les persones dels Serveis Socials.
Ara tenim aquest
document que ha de moure’s per les xarxes, administracions, universitats
i professionals per fer una catifa que ens faci més presents en l’àmbit
social.
Responsable dels Estudis de PedagogiaUniversitat Rovira i Virgili
[1] M. Concepció Torres, presidenta de la Comissió de Deontologia del Col·legi de Pedagogs de Catalunya
Data de publicació: 30/3/2019