INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
SÍNDROME D’ASPERGER: ABORDATGE DES DE LA SALUT I LA PEDAGOGIA
SÍNDROME D’ASPERGER: ABORDATGE DES DE LA SALUT I LA PEDAGOGIA
Col·legiada núm. 395Tarragona, febrer 2019
Les persones amb Asperger els cal estratègies internes i externes per assolir més autonomia. També cal consciència social envers les seves necessitats. En aquest sentit, vull posar en valor la pedagogia, junt amb salut, com agent de canvi tant per les persones com per la sensibilització social.
En el marc del Dia
Internacional de la Síndrome d’Asperger, ASPERCAMP -l’Associació
Asperguer-Tea del Camp de Tarragona-, organitzà la Conferència "Trastorns de l'espectre autista: present i futur" a càrrec de la
psiquiatra Amaia Hervás, l'Aula Magna de la URV, de la que vaig tenir el
privilegi d’assistir com a responsable del Col·legi de Pedagogs de
Catalunya.
Una molt interessant ponència on la doctora Hervás va incidir en el paper que tenim els pedagogs i les pedagogues a l’hora d’ajudar a les persones amb la síndrome d’Asperger en la gestió de les estratègies que utilitzen per treballar l’autoconcepte, en el treball de l’autonomia, en l’adaptació dels codis socials en un entorn canviant.
Important, també, el pedagog/a en el fet de desenvolupar les habilitats d’estudi,
treball i capacitat d’organització i en la identificació de les seves
accions per entendre els seus pensaments i sobretot per a treballar la
introspecció i l’estructura. Important també l’acompanyament en la
identificació de la seva identitat, el treball a nivell corporal, a
gestionar l'estrès enfront situacions noves, etc.
La
doctora Hervàs, també ha fet palès en el paper del pedagog i la pedagoga
en la creació d’un ambient tranquil per a les persones amb Asperger i
en la promoció d’accions de sensibilització per a una conscienciació
social.
En aquest sentit, des d’aquestes línies vull
reivindicar el paper dels pedagogs i les pedagogues per a què les
institucions, públiques i privades, considerin i posin en valor la nostra
figura com a clau per posar en marxa recursos i metodologies
motivadores pel canvi. Acompanyant a les persones amb la síndrome
d’Asperger en el desenvolupament d’estratègies afectives enfront al
bloqueig que pateixen. Un treball interdisciplinari des de la pedagogia i
la salut, de forma complementària.
Estem convençuts que l’acceptació de la diversitat fa més rica una societat, i que cal fer més humanització que portaria a la inclusió social i tolerància tant a nivell personal, social com empresarial, que són els àmbits on els pedagogs/es tenen un paper destacat, evident i primordial.
____________________
Data de publicació: 28/2/2019