INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
10 DESITJOS PER A LA PEDAGOGIA EN L'ANY 2019
10 DESITJOS PER A LA PEDAGOGIA EN L'ANY 2019
Carolina Sarrión[i]
Pedagoga
Sevilla, gener de 2019
Com tots els començaments d'any, 2019 ens porta amb ell el moment de reflexió, els canvis i els bons propòsits. A l'Asociación Paideia de Pedagogos y Pedagogas de Andalucía, ho tenim clar.
Per això, ens hem assegut per redactar la nostra llista de propòsits per aquest any que acaba de començar, tenint molt present que el 2019 ha de ser l'Any de la Pedagogia. Per aconseguir-ho, ens hem posat una llista de 10 desitjos que podeu llegir a continuació i també visualitzar, si ho preferiu, a la següent PRESENTACIÓ:
VOLEM
1.- Un col·lectiu més fort i unit
Lluitar i treballar junts/es és la clau per a què les reivindicacions que fem com a col·lectiu siguin escoltades. Només des de la companyonia, l'empatia i l'ajuda mútua aconseguirem retornar a la Pedagogia el lloc i prestigi que es mereix. Passar a l'acció és necessari si volem que la nostra professió, i el nostre treball, siguin representats.
2.- Desitgem que existeixi una formació específica i de qualitat.
La formació contínua és fonamental per la qualitat en la nostra professió. És necessari conèixer en profunditat el nostre àmbit de treball i tot el que a ell es refereix si volem, com a col·lectiu, ser forts, que la Pedagogia sigui reconeguda i respectada, augmentar l'índex d'ocupació en el nostre sector, etc.
3.- Apostar per Jornades, Congressos i Trobades sobre Educació
Vivim en una societat de canvis molt ràpids, i les persones, així com l'educació han d'adaptar-se a això. Per això és imprescindible conèixer tots aquests avenços i canvis a través de jornades, congressos i trobades, ja que són una eina de formació i coneixement molt potents, necessàries per ser bons/as professionals.
4.- Lluitarem per Ser més visibles en el mercat laboral
A vegades ens dóna la sensació de ser invisibles per a les empreses, i estem convençudes que això es així pel gran desconeixement que tenen sobre la nostra professió i les nostres competències. Per això, en aquest 2019 treballarem perquè això canvï.
I és que si volem ser més "ocupables", és fonamental que sàpiguen què és la Pedagogia i les competències que els i les professionals d'aquest àmbit tenim.
Així mateix, hem de ser professionals en tota l'extensió de la paraula, la qual cosa implica oferir el millor de nosaltres, i demostrar que aquestes competències que diem tenir es tradueixen en un treball de qualitat.
5.- Somiem que la Pedagogia sigui reconeguda per la societat com es mereix
Tal com succeeix al mercat laboral, la societat encara no coneix realment què és la Pedagogia i a què ens dediquem els i les professionals d'aquest sector. Perquè la nostra professió estigui en el lloc que es mereix, és imprescindible que deixin de confondre'ns amb els dels peus, els dels nens, etc.
6.- Volem un major coneixement sobre la nostra professió, les seves sortides i àmbits d'actuació
Sembla evident, per no. Una part del nostre col·lectiu professional no coneix l'abast de la Pedagogia, les competències que adquirim, les sortides professionals a les quals podem accedir i els àmbits d'actuació que implica.
És fonamental que coneguem en profunditat nostra professió, encara que estiguem especialitzats/as o ens anem a especialitzar, en un camp concret d'aquesta.
Si no canviem això, difícilment ho podrem fer saber al mercat laboral o a la societat. Estem avançant poc. Som-hi companys!
7.-Conscienciarem perquè hi hagi menys opinòlegs/òlogues i més professionals de la Pedagogia
Hem observat una tendència a l'alça en aquests últims anys, i es què, sembla que d'educació sap tothom, per això s'emeten opinions, que de vegades semblen sentències, sense sentit, a la premsa, televisió i en xarxes socials. PERÒ NO ÉS AIXÍ.
Quan algú vol saber alguna cosa relacionada amb la medicina no es va a un sabater, i viceversa. De la mateixa manera, si es vol saber alguna cosa d'educació, s'hauria de'anar a un professional de l'educació. Reivindiquem el nostre lloc!
8.- Volem que es faci un ús de la paraula Pedagogia amb correcció
“Pedagogia”. Hem vist articles a la premsa, comentaris, i altres materials en els que es parla d'ella com a sinònim de metodologia, educació, eina...
Pensem que això confon a la societat sobre allò que som i allò que fem, i ens devalua com a professionals davant del mercat laboral. No ho permetem més!
9.- Desitgem un augment de la taxa de contractació en la nostra categoria professional.
És una qüestió difícil i complexa, ho sabem. Quan ens presenten un contracte de treball (per fi!) davant nostre, i veiem que la categoria professional que ens ha posat res té a veure... uf, quin moment!
Hem vist de tot, des de monitor/a de..., a maquetador (Verídic, en el cas de una dissenyadora instruccional de continguts e-learning)
Però l'única cosa que aconseguim amb això és continuar confonent la Pedagogia amb altres coses. A vegades, la categoria professional per la qual ens contracten apareix, tal qual, en el llistat. En aquests casos, hauríem de procurar que sigui aquesta la que figuri. I en els casos en el quals no apareix la categoria professional específica... lluitem perquè posin Pedagogia!
10.- I com no! Treballarem perquè hi hagi una disminució de l'intrusisme professional al nostre àmbit
Estem apuntant objectius assolibles, i encara que el desitjable és que l'intrusisme professional no existeixi, som conscients que no desapareixerà amb un en tancar i obrir d'ulls. Pensem que per a que aquesta situació vagi decreixent, és fonamental que tant el mercat laboral com la societat, coneguin què és la Pedagogia i les competències que els i les professionals d'aquest àmbit tenim, així com el propi col·lectiu. Només d'aquesta forma, tots i totes podrem comprendre què pot fer un professional de la Pedagogia i què no, quines competències comparteix amb altres professions, i en quines com especialistes.
_______________________________
Data de publicació: 15/1/2019