INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
3r SECTOR SOCIAL: UN SECTOR QUE ENCARA LI FALTA SOCIALITZACIÓ
TERCER SECTOR SOCIAL: UN SECTOR QUE ENCARA LI FALTA SOCIALITZACIÓ
Carlos A. Miralda,
Estudiant de Pedagogia de la UB en prà ctiques
Col·legi de Pedagogs de Catalunya
Barcelona, desembre 2018
En
un entorn immillorable, com és la Farga de l’Hospitalet, es va fer el
VI Congrés i Mostra d’Entitats del Tercer Sector Social amb 84
experiències en l'atenció a les persones i 30 expositors a la Mostra, que es
contraposava un «punt de trobada» com una illa deserta i al seu voltant
estands com un conjunt d'arxipèlags que dansaven paral·lelament sense
trobar-se, sense tot just comunicar-se...
Llapis
i llibreta en mà , altes expectatives i moltes ganes d'aprendre són les
eines que un alumne en prà ctiques ha de tenir quan se li presenta
l'oportunitat de participar en una trobada tan important com ho és. El
Congrés i Mostra d'Entitats del 3r Sector Social que es va celebrar els
passats dies 20, 21 i 22 de novembre 2018 en el recinte de la Farga
d'Hospitalet.
En aquesta, la seva sisena edició, El
Congrés va girar entorn del lema «Desigualtats Socials, Solucions
Locals» en el qual es va plantejar com les desigualtats globals
provoquen desigualtats locals, com a conseqüència, les entitats aposten i
reclamen un «municipalisme fort» i demanden que els governs locals
tinguin i assumeixin més competències aixà com que rebin més recursos i
suports per a superar els reptes socials com la globalització, la
pobresa energètica, malnutrició entre diversos etcèteres més que se
sumeixin a una llarga la llista.
En aquesta lÃnia, El
Col·legi de Pedagogs de Catalunya, va estar present en la Mostra
d'Entitats des d'un estand intentant promoure la pedagogia social;
mostrant a través una «petita finestra» com generem coneixement, acció i
reflexió en l'à mbit de la pedagogia social, presentant el perfil
professional del pedagog en l'à mbit social i la seva incidència en i per a la comunitat ja que entenem que l'educatiu, el polÃtic i el social també és pedagogia.
Recordeu
«la llibreta i el llapis en mà »? perquè ha arribat el moment d'extreure
aquelles anotacions que estaven guardats i fer un exercici d'abstracció
i reflexió des de la safata del record.
Quant a les
infraestructures on es va dur a terme el Congrés van superar amb escreix
les expectatives, un recinte molt ben equipat per a un esdeveniment de
tal magnitud. Els espais destinats per als debats i col·loquis estaven
ben condicionats.
Des de la meva perspectiva, és
indubtable que el Congrés dia a dia, any rere any i edició rere edició
va atraient més l'interès dels professionals del sector, dels polÃtics i
de la comunitat en general; mostra d'això és la inauguració del Congrés
per part del president Quim Torra, el president del Parlament i
l'alcaldessa de Barcelona. Però també a la inestimable participació de
més de 84 experiències en l'atenció a les persones, els més de 30
expositors en la Mostra d'Entitats i tots els visitants que van estar
presents durant aquest Congrés.
Llavors, Si tot va ser tan
meravellós llavors, perquè un tÃtol com «un sector al qual encara li
falta per socialitzar»?, es preguntessin. En aquest punt és on m'he
permès ser crÃtic.
El Congrés del Tercer Sector Social,
com el seu nom indica, va reunir professionals del sector per a debatre
entorn del social. En aquest sentit, a vegades la professionalitat —no
voldria ser mal interpretat, no estic en contra de la professionalitat—
va vèncer al social, m'explico: durant la meva visita vaig poder
observar com hi havia un «punt de trobada» enmig del recinte que
s'assemblava més una illa deserta i al seu voltant vaig percebre els
estands com un conjunt d'arxipèlags que dansaven paral·lelament sense
trobar-se, sense tot just comunicar-se, sense fer xarxa de contactes.
Potser,
en futures edicions, seria interessant replantejar-se la forma en què
s'organitzen els estands, aquests cubiculums provoquen que les entitats a
penes interactuïn entre elles, que es coneguin, que les institucions
entre iguals socialitzin.
Però al final de tot, què sabré jo? Només sóc un estudiant en prà ctiques al qual se li ha concedit l'oportunitat d'haver estat present en el Congrés i redactar un parell de lÃnies.
Data de publicació: 27/12/2018