INICI > Activitats i formació > Jornades
NdP V JORNADES ALTES CAPACITATS: "LA DIVERSITAT DINS L'ALTA CAPACITAT"
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
El Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya i el Col·legi de Pedagogs de Catalunya hem celebrat avui,
la V Jornada d'Altes Capacitats, amb la Diversitat com a tema central.
- Al voltant de 150 persones, entre professionals i famÃlies, s'han reunit a l'Ateneu Barcelonès, per debatre i analitzar la diversitat dins de l'alta capacitat.
- La jornada s'ha organitzat entre els Col·legis Professionals COPC i COPEC, des dels Grups d'Altes Capacitats d'ambdós col·legis.
- Dues conferències han contextualitzat el tema: Alta Capacitat i Gènere, a cà rrec de Rosabel RodrÃguez de la UIB, i Model Talent Search, per Javier Tourón, de la UNIR.
La doctora Rosabel RodrÃguez ha abordat la perspectiva de gènere en les altes capacitats, amb sentit de l'humor i crÃtica constructiva, posant de relleu la invisibilitat de les dones amb talent. Ha analitzat les causes intrÃnseques, com l'autopercepció i les expectatives sobre la pròpia intel·ligència: "Les nenes es creuen menys brillants que els nens, mentre els nens s'atribueixen el propi èxit, les nenes l'atribueixen als altres." També les extrÃnseques, mitjançant missatges que provenen de la famÃlia, escola o societat, que reproduexien els estereotips: "A les dones se'ls demana que siguin valentes, fortes, pioneres, perquè no tenen models de referència, però alhora han de ser maques, tranquil·les, sociables, curoses." I ens planteja on són les nenes amb altes capacitats, afirmant que a les aules, a les cases, als cinemes... però no són visibles.
Per la seva part, el doctor Javier Tourón, ha presentat el "Model Talent Search" amb l'objectiu de millorar el procés detecció/intervenció de les altes capacitats: "La identificació del talent té sentit si construïm una escola nova on la capacitat i la competència, enlloc de l'edat, guiïn l'acció educativa." Ha destacat que l'Estat Espanyol té poca capacitat de promocionar als seus alumnes als estadis de coneixement superior, però seria interessant que tots els centres educatius avaluessin de forma sistemà tica i amb freqüència tot l'alumnat. També ha indicat que el talent s'ha de cultivar i els models per desenvolupar-ho s'han de basar en evidències, tot remarcant que: "el quocient intel·letual no és una empremta dactilar, s'ha d'avaluar a l'alumne/a diferents vegades i en diferents moments per tenir en compte totes les situacions que pot estar vivint i com l'hi afecten. No s'ha de lligar l'alta capacitat com un valor numèric del quocient intel·letual".
S'han dut a terme dues taules rodones per a debatre i analitzar en profunditat les altes capacitats.
Sobre la primera, "Tipologia de les Altes Capacitats", moderada pel psicòleg Leopold Carreras, i en la qual han intervingut el doctor en psicologia i precursor del model de tipologies d'altes capacitats, Antoni Castelló, les psicòlogues Sandra Tarragó i Cristina GarcÃa i el psicopedagog Sergi Sales, s'han extret les següents conclusions:
- S'ha de donar resposta pedagògica als alumnes amb altes capacitats, com per exemple amb implicació del claustre, tenint en compte la diversitat i fent accions inclusives com el Pla de suport Individualitzat (PI).
- Es requereix de mesures intensives: acceleració, acceleració parcial d'assignatures, agrupament d'alumnes amb altes capacitats.
- Formes de talent que estan interrelacionades; com es manifesten i com es gestionen.
- Hi ha variables no cognitives de les altes capacitats.
Pel que fa a la segona, "La doble excepcionalitat en Alta Capacitat", conduïda per la pedagoga Conxi Reig, i amb les intervencions de la psicopedagoga Mónica Fernández, la pedagoga Natà lia Luján, el pedagog Rafael González i el psicòleg Flavio Castiglione.
Es presenta l'estudi sobre doble excepcionalitat que ha elaborat el GRAC-COPEC, estudi que posa de relleu que en les altes capacitats, es dona la doble excepcionalitat pel que poden presentar casuÃstiques com el TDAH, TEA. L'estudi inclou orientacions per abordar-ho en l'ambit escolar, personal i familiar. De la taula rodona s'ha destacat a mode de sÃntesi:
- La doble excepcionalitat és un concepte nou en l'Estat Espanyol.
- En general hi ha resistència a acceptar la possibilitat de que els i les alumnes amb altes capacitats no siguin estudiants brillants.
- S'hauria de centrar l'atenció educativa més en l'alta capacitat de l'infant que en la seva dificultat.
- L'alumnat amb diagnòstic dual necessiten desenvolupar-se en un ambient que alimenti les seves capacitats i talents.
En la cloenda i tancament de l'acte, la Comissió Organitzadora de la Jornada, representada per la psicopedagoga Mónica Fernández, i les psicòlogues Cristina GarcÃa i MarÃa Beltrán, ha posat en valor la tasca dels/de les professionals i la seva participació a la jornada, aixà com la de les famÃlies, clau per seguir visibilitzant les altes capacitats en l'entorn escolar i familiar. I s'ha agraït especialment la participació dels ponents, dels comitès, del director general de secundà ria, dels representants de les entitats, institucions i col·legis professionals que ens han acompanyat i donat suport. .....
Grà cies a totes i tots per compartir plegats aquesta V Jornada sobre les Altes Capacitats i fer possible la seva realització i el compromÃs de continuar apostant per aquests espais de debat, reflexió i creixement al voltant de les altes capacitats.
Ressò als mitjans:
Més informació: Secretaria de la Jornada - jornada@pedagogs.cat - 609 403 879 - #JornadaAC18
Data de publicació: 24/11/2018