INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
AUTONOMIA I QUALITAT DE L’EDUCACIÓ
AUTONOMIA I QUALITAT DE L’EDUCACIÓ
Lliço Magistral impartida pel doctor Sarramona en la inauguració del curs 2018-2019
Jaume Sarramona López [i]
Col·legiat núm. 120
Barcelona, octubre de 2018
Autonomia i qualitat, conceptes amplis i diversos
El
concepte d'autonomia s'aplica a una à mplia varietat de camps: polÃtic,
moral, intel·lectual, institucional, laboral, etc. També podem recordar
l'ús que es fa del terme en el camp de la Biologia, on el sistema
nerviós qualificat com autònom és aquell que prà cticament escapa al
control voluntari, encara que té un paper decisiu en la regulació de la
vida i dels sentiments i emocions, com destaca Damasio. De manera
general, el terme "autonomia" s'associa a la capacitat de prendre
decisions d'acord a criteris propis, i es contraposa al de
"heteronomia", que significa executar les decisions sorgides dels
altres. Autonomia i clonació identità ria són conceptes absolutament
incompatibles; per aconseguir identitats clonades cal establir
directrius heterònomes.
No menys divers és el significat
de "qualitat" en educació. Sense necessitat. Certament, un criteri de
qualitat educativa centrat exclusivament en els resultats quantificables
pot portar a desvirtuar la naturalesa de l'educació com a activitat,
com a procés valuós per ell mateix, de fruits sempre complexos i a llarg
termini; però també és certa la necessitat d'incorporar les dimensions
quantificables a la definició de la qualitat - encara que no de manera
exclusiva, és clar -, donades les possibilitats que aquestes ofereixen
per establir comparacions, sigui amb un mateix o amb els altres, perquè
la qualitat no existeix com a terme absolut. Ara bé, resulta adequada la
proposta de reivindicar un concepte de qualitat educativa que abastir
diverses dimensions fonamentals de l'educació: èxits instructius alhora
que resultats morals, obtenir els mà xims rendiments de tots i cadascun
dels educands, aixà com dels recursos materials i humans disponibles, i
actitud de superació constant per a tots els membres de la comunitat
educativa.
L'autonomia en l'activitat pedagògica professional
L’autonomia
d'acció per als professionals es vincula amb la tradició de les
professions liberals i significa la capacitat per organitzar la pròpia
activitat segons criteris personals. Sens dubte els
professionals de l'educació, i més concretament els docents, necessiten
d'autonomia d'acció donada la naturalesa mateixa de la seva activitat,
ja que els coneixements i habilitats no són únics, i cal optar en cada
cas per la millor estratègia d'acció, en funció de les circumstà ncies i
el context, sense oblidar que qualsevulla estratègia metodològica estÃ
condicionada per la personalitat de qui l'aplica. Quan l'administració o
el propietari del centre no deixen marge per a l'autonomia docent, de
fet, neguen al professorat la consideració de professionals de ple dret.
La
necessà ria llibertat d'acció del professorat té com a lÃmit la pròpia
deontologia professional i l'estat del desenvolupament cientÃfic i
tècnic de la professió, a més de l'experiència i reflexió personals.
Això vol dir que en nom de la llibertat d'acció no es podrà desconèixer
el patrimoni cientÃfic de la professió, ni es justificaran accions que
només s'emparen en la rutina. da,. Als professionals se'ls ha de jutjar
bà sicament pels resultats aconseguits i no pels processos aplicats, en
el ben entès que en el nostre à mbit d'actuació hi ha una vinculació
estricta entre processos i productes.
La vinculació entre
l'autonomia dels professionals de l'educació i la qualitat de la mateixa
deriva directament de la possibilitat que es puguin adaptar les accions
educatives a la diversitat de necessitats dels educands i contextos. La
manca d'autonomia professional en els docents equivaldria a la posada
en prà ctica de les mateixes accions en tot lloc i circumstà ncia, la qual
cosa és contrari al principi bà sic de la personalització educativa.
Aquesta autonomia personal no exclou, ans al contrari, la col·laboració
amb els col·legues en un procés d'intercanvi d'informació i de presa de
decisions.
L'autonomia dels centres escolars
Podem
afirmar que la demanda d'autonomia institucional dels centres escolars
és compartida tant per defensors de l'escola pública com de la privada,
tant pels que podrÃem considerar que tenen una concepció liberal i fins i
tot economicista de l'educació, com per aquells que la defensen com un
servei públic sense referents econòmics, encara que l'ús que uns i
altres facin de tal autonomia vagi per diferents camins. Això confirma
que la demanda d'autonomia per als centres escolars respon a les noves
tendències en organització institucional que, entre altres fites,
persegueix l'optimització dels recursos disponibles. Serà grà cies als
marges d'autonomia que els centres podran avançar en les innovacions
pedagògiques, en la responsabilitat pel que fa als resultats aconseguits
i en la participació de la comunitat educativa en tot el procés.
Amb
tot, cal recordar que la descentralització de responsabilitats als
centres escolars es produeix a costa d'absorbir, almenys parcialment, la
d'altres entitats amb sobirania institucional: l'administració i el
professorat, especialment.
De manera general, s'entén per
autonomia escolar la transferència de responsabilitats des d'un nivell
de govern superior cap a l'escola, acompanyada dels recursos necessaris
per a la seva execució. Se sol distingir entre autonomia administrativa,
que suposa el traspàs de la responsabilitat sobre les tasques
administratives i que inclou la gestió dels recursos humans, financers i
materials; i l'autonomia pedagògica, que suposa el traspàs de
responsabilitats en relació al currÃculum i la seva implementació,
incloent-hi en general funcions relacionades amb l'avaluació interna de
resultats.
Actualment, l'autonomia escolar està à mpliament
generalitzada en els països europeus i en molts d'Amèrica llatina, a la
qual s'ha arribat per un procés gradual iniciat en els anys vuitanta
del segle passat. Hi ha països amb gran tradició al respecte, com és el
cas de Bèlgica i els Països Baixos, mentre que en altres de tradició més
centralista, com Espanya i França, l'autonomia escolar ha arribat més
tard. L'informe d'Eurydice (2008) sobre l'autonomia escolar a Europa
assenyala cinc principis que la regeixen (Ãdem):
- Situar el "client" (sic) al centre de l'acció de l'Estat, trencant mentalitats tradicionals del sector públic.
- Descentralitzar les competències fins al nivell més proper possible al camp d'acció.
- Responsabilitzar els actors socials perquè rendeixin comptes davant la comunitat (accountability)
- Accentuar la qualitat dels serveis i l'eficà cia dels organismes públics.
- Substituir els controls de procediments tradicionals per l'avaluació dels resultats.
La
autonomia escolar es vincula directament amb la millora de la qualitat
de l'educació, en especial quan es tracta de l'autonomia pedagògica.
Algunes dades avalen aquesta vinculació entre autonomia i qualitat de
l'educació. En l'informe PISA corresponent a l'avaluació del 2009, igual
que en els anteriors, es presenta un apartat on s'analitza el nivell
d'autonomia dels centres escolars dels països participants. La sÃntesi
de les conclusions de la vinculació entre autonomia i resultats en les
proves del PISA es resumeix d'aquesta manera (OCDE, 2011):
- En els països on els centres educatius tenen més autonomia respecte als temes d'ensenyament i la forma en què s'avalua als estudiants, es tendeix a tenir un major rendiment.
- En els països on els centres educatius rendeixen compte dels seus resultats fent públiques les dades dels seus èxits, aquells centres educatius que tenen una major autonomia pel que fa a l'assignació dels recursos tendeixen a obtenir un millor rendiment dels estudiants, que aquells que compten amb menys autonomia.
- En
els països en què no hi ha rendició de comptes, els centres educatius
amb més autonomia en l'assignació dels recursos solen tenir un pitjor
rendiment estudiantil.
L'autonomia dels centres escolars
no és un talismà que resolgui per si mateixa tots els problemes, per la
qual cosa caldrà estar atent a les possibles derivacions no desitjades
que es podrien produir. Perquè l'autonomia o descentralització de
decisions respecte a l'administració educativa no és un fi en si
mateixa, sinó un marc que ha de possibilitar una atenció més adequada a
les exigències dels contextos locals i, entre altres coses, ha
d'afavorir la innovació educativa.
Un perill en què solen coincidir els autors és la possibilitat que l'autonomia sigui utilitzada per seleccionar l'entrada dels alumnes en funció d'interessos estrictament institucionals, sigui per millorar els resultats aconseguits en les proves d'avaluació externa, sigui per afavorir la "homogeneïtat" dels grups organitzats a les aules, o per altres raons més o menys confessables. Per això s'insisteix de manera generalitzada que l'autonomia ha d'anar parella amb l'establiment d'un sistema ampli i rigorós d'avaluació, que obligui a la institució a retre comptes de l'ús que es fa de la mateixa. La resultant hauria de ser dur a terme processos interns d'avaluació, atès que les possibles avaluacions externes no abasten totes les dimensions de la gestió escolar ni tampoc l'amplitud de resultats curriculars que cal esperar en l'alumnat. Tal avaluació ha d'abastar el conjunt de la institució educativa, començant pel propi professorat.
________________________
[i]
Doctor en Pedagogia, Pedagog i Mestre. Professor del doctorat de la
UNIR. Professor de Pedagogia a la Universitat de Barcelona i a la
Universitat Autònoma de Barcelona. Catedrà tic d'Universitat des del
1983. Entre el 2006 i el 2014 Catedrà tic Emèrit de la Universitat
Autònoma de Barcelona. President del 1r Consell Social del Col·legi de
Pedagogs de Catalunya. Autor d'innumerables publicacions sobre pedagogia
i educació. Es pot consultar la seva trajectòria pedagògica, acadèmica i
educativa a www.sarramona.net
Data de publicació: 8/10/2018