INICI > El COPEC > La veu del COPEC
AGOST, NO TANCA PER VACANCES! L’educació en el lleure per a tothom
AGOST, NO TANCA PER VACANCES! L’educació
en el lleure per a tothom
Dos anys després de la reflexió que fèiem al Col·legi de
Pedagogs de Catalunya amb ”BON ESTIU! O… BON ESTIU?”, al voltant de la cura dels infants i adolescents durant
l’estiu, en especial l’agost en què l’atenció socioeducativa i lúdica minva,
evidenciem que malgrat els esforços que estan fent les entitats públiques i les
entitats socials per a què tothom pugui gaudir de l’EDUCACIÓ DE LLEURE ESTIVAL,
segueix havent menors –especialment els més vulnerables- que no tenen les
mateixes oportunitats educatives. Circumstància que afecta directament als
infants i adolescents amb handicaps especials.
De tot l’estiu, al
mes d’agost descendeixen les ofertes educatives en el lleure per infants i
joves com ja es feia saber des del COPEC fa dos anys amb “BON ESTIU! O... BON ESTIU?”.
Les activitats de
lleure són també aprenentatges, però no per ser “no obligatoris” i no per ser
“aprenentatges lúdics”, són menys educatius i importants que els
aprenentatges escolars. Partint, doncs, que l’educació està present en tots els
espais de la vida de l’infant i adolescent i que és el motor del seu
desenvolupament cognitiu, motriu, social i de creixement harmònic, cóm es pot
garantir que a l’agost també estigui coberta aquesta necessitat alternativa a
la convivència familiar?
Si bé les entitats
públiques i les entitats socials estan fent grans esforços per augmentar
l’oferta de colònies o casals també al mes d’agost, aquesta no sempre és
suficient o no arriba a tots els municipis. A aquesta realitat se li suma la
manca de cobertura d’atenció a la diversitat funcional d’alguns menors, que
resulten ser els més afectats.
Els infants i els adolescents amb mobilitat reduïda, amb handicaps sensorials, intel·lectuals o associats amb un grau important de dependència o d’altres d’atenció a trastorns de conducta, requereixen de professionals de l’educació que facin un suport i acompanyament més individual i especialitzat, així com l'adaptació d'activitats de joc, esport, etc.
És important que
tots els infants i joves integrin, juguin, aprenguin i comparteixin en un marc
obert a la diversitat funcional.
L’equitat aplicada a l’EDUCACIÓ EN EL LLEURE.
Abans de finalitzar
el curs escolar i a l’intentar organitzar el temps d’estiu de llurs fills i
filles, moltes famílies descobreixen una situació similar a la d’anys anteriors[i]. En aquesta cerca, les
famílies sovint es troben que l’oferta no pot cobrir per igual tota la
temporada estival no lectiva, sobretot l’agost considerat el mes de vacances
per excel·lència. També es troben amb situacions desfavorables, com que no tots
els infants i adolescents que ho precisen poden accedir a les activitats
triades per disposar de mitjans reduïts per al desplaçament dels menors quan les activitats es realitzen fora del municipi on viuen, o que les mares i
els pares treballen de forma temporal, precària o emergent; el resultat esdevé un greuge econòmic per poder atendre les necessitats educatives d’oci en
el lleure per llurs fills/es. El suport de la família extensa, quan és
possible, no sempre pot complementar la totalitat d’aquestes necessitats del
nucli familiar.
Segons dades que
aporta el Síndic de Greuges[ii] i contràriament al que
podríem pensar, l’índex de pobresa en la
Infància creix. Com diu M. Jesús Larios, adjunta del Síndic de Greuges, “la manca d’inversió en infància suposa
vulnerar els drets d’una persona durant tota la seva vida”. Els drets i deures
dels infants[iii]
hauria de garantir i cobrir les atencions educatives en el lleure en l’interval
no lectiu de l’estiu, quan sigui necessari i en condicions d’igualtat
d’oportunitats.
Les activitats
d’educació en el lleure a l’estiu, i en concret al mes d’agost, són una
alternativa al nucli familiar que per qüestions laborals, de salut
o com a situacions de “respir familiar” en alguns casos, no poden cobrir les
atencions dels seus fills/es. Aquests
espais lúdico-educatius també són una oportunitat necessària pel
desenvolupament vivencial, socialitzador i d’aprenentatge significatiu dels
infants i adolescents, especialment pels que presenten més vulnerabilitat com
la diversitat funcional, la manca de recursos sociofamiliars i/o econòmics en
el nucli familiar, la pobresa infantil i
juvenil, etc.
Davant d’aquesta reflexió el Col·legi de Pedagogs de Catalunya considera que:
- L’accés d’infants i adolescents a les activitats de lleure ha de ser universal, perquè fomenta l’educació en els valors pedagògics de respecte i col·laboració, d’hàbits individuals i socials, d’educació per a la igualtat, la inclusió i l’educació emocional... tot plegat en un ambient d’entreteniment i esbarjo.
- En conseqüència, el lleure estival esdevé una gran oportunitat pedagògica per als nostres infants i adolescents, que potencia el creixement de l’autonomia personal i social, el respecte per a l’entorn i la comunitat.
- L’EDUCACIÓ EN EL LLEURE necessita professionals de l’educació especialitzats i activitats adaptades a la diversitat funcional.
- És indispensable garantir l’accés a les activitats educatives de lleure a tots els infants i adolescents, a través d’informació i acompanyament a les famílies.
És per això que el
Col·legi de Pedagogs de Catalunya, des de la pedagogia, interpel·la a les
administracions públiques per a què implementin polítiques que apostin per
l’EDUCACIÓ EN EL LLEURE com un dret de tots els infants i adolescents, amb
atenció especial a la diversitat funcional i a la vulnerabilitat per diferent
casuística, durant tot l’any i molt especialment durant el període estival
-amb atenció al mes d’agost-.
El Col·legi de
Pedagogs de Catalunya com a entitat adherida a la iniciativa EDUCACIÓ
360. EDUCACIÓ A TEMPS COMPLET que té com a finalitat
“connectar temps i espais educatius”, aposta per la superació de la
identificació d’ESCOLA amb EDUCACIÓ considerant que l’educació va més enllà i
està present AL LLARG i AMPLE DE LA VIDA, pel que l’EDUCACIÓ EN EL LLEURE ha de
ser un dret per a infants i adolescents i un deure per a les polítiques
públiques corresponents.
En aquest sentit el Col·legi de Pedagogs de Catalunya està compromès[iv]:
"(...) amb l'educació al llarg de la vida i en tots els àmbits on ens desenvolupem. És així com pedagogs/gues i psicopedagogs/gues estem implicades amb l'educació: a l'escola, en la família i en la comunitat, amb una mirada de 360o. El Col·legi de Pedagogs de Catalunya, membre de la Comunitat Educativa, contribuirà (...) amb les seves accions de promoció, generació de coneixement i visibilització de l'educació, sumant i fent xarxa amb tots els agents implicats. El símbol[v] que hem triat posa l’infant, l’adolescent i el jove al centre; i l’escola, la família i la comunitat construeixen amb fermesa i cooperativament una aposta integral de l’educació amb visió 360o"
Junta de Govern Col·legi de Pedagogs de Catalunya 24 de juliol de 2018[i] Segons podem detectar a partir de la pràctica professional de pedagogs/gues i psicopedagogs/gues, així com monitors, educadors/educadores i professionals en general que estan en contacte amb la infància en risc.
[ii] Síndic de Greuges, a través de l’article de M. Jesús Larios publicat al “diari educació” (el 25.06.18), sobre el creixement de la pobresa en infància a Catalunya. Aporta dades de l’INDESCAT del 2016 i que ha augmentat el 4%.
[iii] La CONVENCIÓ SOBRE ELS DRETS DE L’INFANT del 20 de novembre de 1989, un dels tractats més referendats del món, diu al seu article 31 “L'infant té dret al descans, al lleure, al joc i a la participació en activitats culturals i artístiques”
[iv] Compromís explícit del Col·legi de Pedagogs de Catalunya, entitat sumada a l’Aliança, EDUCACIÓ 360, el dia de la presentació: https://www.pedagogs.cat/reg.asp?id=3716&i=ca
[v] Símbol que cada entitat adherida a l’ALIANÇA “EDUCACIO A TEMPS COMPLERT” va presentar i que simbolitzava la seva contribució.
- DIARI DE GIRONA - "Els pedagogs alerten que el lleure educatiu exclou els menors vulnerables" 27/07/18
- E-COLÒNIES.CAT - "L'agost no tanca per vacances. L’educació en el lleure per a tothom" 27/07/18
- SOCIAL.CAT - "El Col·legi de Pedagogs alerta que a l'agost manca educació en el lleure per a infants vulnerables" 03/08/18
- LA VANGUARDIA - "Pedagogs demanen a l'administració activitats d'estiu per a infants vulnerables" 11/08/2018
Data de publicació: 31/7/2018