INICI > El COPEC > Vocalies professionals > Vocalia Pedagogia Social
MÉS LLUMS QUE OMBRES...
El dimarts 29 de maig, vam poder veure el 2n capítol del SF (Sense Ficció) a Tv3[1],
“Desemparats. L’abús”[2], dedicat a les mesures de protecció de Centres
(CREI, CRAE i Cases d’Infants). Va tractar situacions esdevingudes en
centres de diferents autonomies i algunes succeïdes en períodes passats
(als anys 1990), recollint experiències de tracte maltractant que no
s’haurien d’haver donat mai.
També va fer esment
al contrapunt majoritari del sistema de protecció en els que el bon
funcionament i la protecció han ajudat a construir una bona evolució
integral a infants i adolescents que ho han requerit.
Del programa televisiu valorem també el debat[3]
reflexiu posterior on van quedar representats alguns dels àmbits
d’intervenció del sistema de protecció i al qual vam trobar necessari
haver estat convidats.
L’avaluació i revisió
continua dels professionals, tant dels serveis de base fins a la
intervenció especialitzada, és quelcom que no només es realitza amb els
criteris de reflexió tècnica, qualitat i formació contínua, sinó que
també cal afegir el reforç de les polítiques socials i econòmiques per
augmentar els recursos professionals, serveis i programes necessaris en
tots aquests àmbits.
Com a propostes, des de la pedagogia social, es consideren bàsics els següents aspectes:
- Situar com a cabdal i consolidar la intervenció en la Prevenció
per evitar que les situacions de risc esdevinguin greus.
(Malauradament, en situacions de crisi o inestabilitat socioeconòmica,
aquest és l’apartat més afectat). Amb aquest objectiu, es valora
necessari el reforçar els Serveis Socials Bàsics on l’equip
interdisciplinari inclogui la disciplina de la pedagogia, així com en
d’altres serveis d’intervenció socioeducativa en infants de risc no
residencial.
- Ressaltar la funció d’escolta de l’infant/Adolescent
en els diferents moments del procés d’intervenció familiar,
l’avaluació de les necessitats bàsiques, educatives i emocionals així
com l’avaluació del dany. Escoltar-lo, acompanyar-lo i informar-lo del
procés, adaptant la interacció a l’edat i la situació personal. Així
també, l’escolta continua en el seguiment de les diferents mesures
protectores o situacions de risc greu, i el posterior acompanyament als
anys següents a la majoria d’edat, tant als joves ex-tutelats com
d’altres que han pogut restar al marge fins aleshores. Continuar amb el
treball amb les famílies i el reforçament de les competències i les
habilitats parentals dels fills a càrrec, i el treball per a la
reunificació familiar en els cas dels infants/adolescents desemparats.
- Reforçar els mitjans
per determinar les mesures més adients i no les idònies dins dels
recursos existents. Això implicaria reforçar els programes de seguiment
dels Acolliments en Família Extensa, a través del programa “la meva
família m’acull”, on el seguiment d’aspectes pedagògics no inclou encara
la figura del pedagog/a. Reforçar l’equip de valoració i seguiment de
famílies alienes, ICIF, on també creiem que el pedagog tindria una
funció molt important. El reforç en professionals interdisciplinaris
dels centres de protecció (CRAE, CREI, Centres terapèutics, C.A. i Cases
D’Infants) on estem representats en uns i no en d’altres. (remetem als
documents del GRPS que informen de la mancança i avalen la defensa de
la figura del pedagog en tots els centres per igual, i així s’ha fet
saber a la DGAIA en la revisió de la Cartera de Serveis).
Per
tot el què hem exposat, creiem que la pedagogia té un paper bàsic amb
els infants i les famílies des de la prevenció d’una banda, i per una
altra banda, per construir relacions d’ajuda i bon tracte dins del
context de control des del que es treballa el sistema de protecció.
Des
del COPEC considerem que és fonamental donar veu a tots els
professionals de la intervenció social en Infància/Adolescència per
aportar, contrastar i millorar el sistema de protecció, i reclamem poder
estar representats en els programes on tingui cabuda la protecció a la
Infància, ja siguin equips, recursos, serveis, dispositius, comissions o
figures de nova creació com el delegat de centres.
Pilar Morral García Vocal de Social Col·legi de Pedagogs de Catalunya
[1] 1r capítol 22/05/2018: “Desemparats. El dolor” al que el COPEC va expressar el seu desacord mitjançant el COMUNICAT "BIAIXOS DE LES VISIONS DEL SISTEMA DE PROTECCIÓ EN INFÀNCIA"
[2] http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/sense-ficcio/desemparats-labus/video/5768167/
[3] http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/nit-tematica-serveis-socials/desemparats-el-debat/video/5768800/
Data de publicació: 6/6/2018
Microsoft JET Database Engine
error '80004005'Unspecified error
/basedades1.asp, line 14