II Jornades AC i Escola Inclusiva
II JORNADES NACIONALS SOBRE ALTES CAPACITATS INTEL·LECTUALS
"LES ALTES CAPACITATS INTEL·LECTUALS. EL REPTE D'UNA EDUCACIÓ INCLUSIVA"
ORGANITZAT PER
Grup de Treball de Superdotació i Altes Capacitats Col·legi de Pedagogs de Catalunya Grup de Treball de Superdotació i Altes Capacitats de la Secció de Psicologia de l'Educació Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya
Dates: 30 i 31 d'octubre de 2009
Lloc: CosmoCaixa Barcelona (Isaac Newton, 26, 08022 Barcelona)
Adreçades a: Mestres, professors/es, pedagogs/gues, psicòlegs/ogues, psicopedagogs/gues, pares/mares i estaments educatius.
Presentació:
La inclusió, a diferència de la integració, és un model que emfatitza que el centre doni una resposta educativa des d'una perspectiva institucional i per a tota la diversitat de necessitats educatives que presenta el seu alumnat. Es proporciona als alumnes els mitjans per a eliminar les barreres que poden impedir la seva participació en els entorns ordinaris. Es basa en un canvi de cultura de la institució, el professorat i les metodologies didàctiques. És un procés que requereix convenciment i actituds obertes cap als principis d'una educació equitativa i de qualitat.
L'esforç compartit que requereix la consecució dels objectius de l'escola inclusiva i la responsabilitat de l'èxit escolar no recau exclusivament en l'alumnat; també en les seves famílies, en el professorat i els centres docents, en les administracions i, finalment, sobre el conjunt de la societat. Les administracions educatives han de garantir, regular i assegurar la participació dels pares o tutors en les decisions que afectin a l'escolarització i als processos educatius de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (LOE, 2006).
Les necessitats de l'alumnat amb altes capacitats intel·lectuals han de ser detectades i ateses, de la mateixa manera que les d'altres alumnes/as amb necessitats específiques de suport educatiu. Igualment, els pares o tutors han de rebre l'adequat assessorament individualitzat, així com la informació necessària que els ajudi en l'educació dels seus fills.
Si l'escola inclusiva pretén suprimir les «barreres per a l'aprenentatge i la participació» dels alumnes/as excepcionals, ha d'oferir al infant/jove amb altes capacitats les oportunitats educatives perquè desenvolupi el seu potencial i talent, així com oportunitats de participació per a desenvolupar-se social i emocionalment; en cas contrari, s'incompleix el principi de «equitat» i, sens dubte, el de «qualitat» de l'educació. Ignorar que existeixen, que ells i les seves famílies també necessiten ser «reconeguts» i tenir suport, implica l'exclusió.
Aquestes II Jornades tenen com objectiu que tots els agents educatius puguem reflexionar conjuntament per a avançar, en la teoria i en la pràctica, en la inclusió de l'alumnat amb altes capacitats intel·lectuals dintre del sistema educatiu. Aquest és un repte pendent que hem d'encarar per a millorar l'escola i, conseqüentment, la nostra societat.
Temàtiques que s'abordaran en les jornades:
-
Diferents teories sobre les altes capacitats intel·lectuals i models d'intervenció.
-
Necessitats educatives: detecció en les aules: qui, com i quan.
-
Les conseqüències de no fer una detecció correcta.
-
Pautes i orientacions familiars.
-
Instruments d'observació formals i no formals.
-
Importància de la col·laboració entre diferents professionals.
-
Reconèixer les necessitats educatives d'aquests infants i desenvolupament de diversos instruments d'identificació i d'intervenció educativa.
-
Atenció psicopedagògica d'aquests nens, tenint en compte el seu desenvolupament emocional.
-
Assessorament familiar.
Divendres 30 d'octubre
9 h - Lliurament de material
10 h - Inauguració
10.30 h - Conferència Model Diferenciat de Superdotació i Talent (DMGT) A càrrec de Dr. Françoys Gagné. Psicòleg canadenc. Professor de la Universitat de Québec a Montréal. Fundador de l'Associació Giftedness Quebec, de la qual en va ser president.
11.30 h - Pausa cafè i visita pòsters
12.30 h - Activitats simultànies:
Torn de preguntes Dr. Françoys Gagné.
Taula rodona Valoració psicopedagògica
Flavio Castiglione. Psicòleg
Sandra Tarragó Psicòloga
Gemma Vilaseca. Psicòloga
Roser Reverter. Pedagoga
Taller Creativitat i dansa
13.30 h - Pausa
16 h - Conferència Model de Interdependència Triàdica. A càrrec de Dr. Franz Mönks. Doctor en Psicologia. Professor emèrit de la Universitat de Nijmegen. Director del "Center for the Study of Giftedness" Fundador d'ECHA (European Council of High Abilities (Consell Europeu d'Altes Capacitats).
17.30 h - Activitats simultànies:
Taula rodona Atenció Emocional i Altes Capacitats
Marta Touron psicopedagoga
Montserrat Romagosa. Psicopedagoga
Dra. Miriam Hume. Dra. Psicologia. Professora de la Universitat de Toledo
Rosa Jove Psicòloga
Taula rodona ¿Què necessitem a Catalunya per atendre l'alumnat amb Altes Capacitats?
Dra. Mercè Martínez. Professora. Facultat de Psicologia. UB
Milagros Valera. Pedagoga i logopeda
Àngel Guirado. Inspector del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya
Pilar Balaguer, Roser Reverter, Rosa Vela , Nati Ruiz i Antón Prieto
Taller a càrrec del Dr. Françoys Gagné
Taller Educació i família - A càrrec de Flavio Castiglione
Dissabte 31 d'octubre
9.30 h - Activitats simultànies:
Conferència (Títol pendent de confirmar) A càrrec de la Miriam Hume Figueroa. Doctora en psicologia. Autora de diverses publicacions sobre Superdotació i Talent.
Taula rodona Estereotips i prejudicis al voltant de les altes capacitats intel·lectual
Dra. Mercè Martínez. Professora. Facultat de Psicologia. UB
Núria Rajadell. Professora. Facultat de Pedagogia. UB
Susana Arroyo. Psicòloga
Dr. Àngel Guirado. Inspector del Departament d' Educació de la Generalitat de Catalunya
Taller Intervenció Educativa
Milagros Valera. Pedagoga i logopeda
Sandra Tarragó. Psicòloga
11 h - Pausa cafè
11,30 h - Activitats simultànies:
Taula rodona Intervenció educativa.
Dr. Ceferino Artiles. Consejería de Educación, Cultura y Deportes del Gobierno de Canarias
Dra. Luz Pérez. Psicòloga
Leopold Carreras. Psicòleg
Milagros Valera. Pedagoga i Logopeda
Taller psicodrama Desmuntant estereotips. Dra. Mercè Martínez.
Taller/ Presentació. La identificació a l'aula. Gemma Vilaseca
13 h - Pausa
16 h - Conferència A càrrec de Dr. Antoni Castelló Tarrida. El Dr. Antoni Castelló i Tarrida, és professor titular de la Universitat Autònoma de Barcelona en l'àrea de Psicologia Educativa. Ha publicat nombrosos llibres i articles sobre intel·ligència i intel·ligència excepcional, temes en els quals pot considerar-se un expert. Teòricament ambdós temes van enllaçant-se en els seus treballs, iniciats en 1986, quan va presentar la seva tesi de llicenciatura amb el títol "Bases per a la identificació de superdotats" i en 1989, la seva tesi doctoral sobre intel·ligència artificial. Algunes de les seves publicacions
17 h - Activitats simultànies:
Taula rodona Tractament de les altes capacitats en les diferents comunitats autònomes
Representants de les comunitats de Canaries, Catalunya, Madrid,
Valencia, País Basc i Murcià
Taula rodona Família i altes capacitats Modera: Rosa Jove Psicòloga
Mª Dolors Rius. Presidenta FANJAC
Antonio Marchal. President AFINS
Juan Carlos López Garzón. President SIN LÍMITES
AEST -Madrid-
Federació andalusa de sobredotació intel·lectual
Fundació Promete
Tallers per a infants:
Ciències (infants de 8 a 12 anys). A càrrec de Laura Tejedor (per confirmar) Psicòloga i Natàlia Luján. Psicopedagoga
Habilitats socials (infants de 8 a 12 anys). Susana Arroyo i Sandra Tarragó. Psicòloga
19 h - Clausura de la Jornada
Preus:
150 € col·legiats/des del COPEC i del COPC
180 € no col·legiats/des
10 € nens - taller infantil dissabte tarda
Pòsters:
De les associacions: FANJAC, AFINS, SIN LIMITES, Fundació PROMET i CTY
Informació sobre els tallers:
Cada taller té un nombre màxim de participants, entre 25 i 50 persones, l'assistència serà per rigorós ordre d'inscripció.
Els tallers infantils son per a nens i nenes fills dels assistents a la jornada, el nombre màxim de persones és de 15 per taller, per ordre d'inscripció. El preu és de 10€
Comitè Organitzador:
Leopold Carreras, Flavio Castiglione, Natàlia Lujan, Mercè Martínez, Montserrat Romagosa, Sandra Tarragó, Laura Tejedor, Milagros Valera, Gemma Vilaseca i Contxi Reig.
Amb la col·laboració de les associacions de pares i mares: FANJAC i AFINS
Les places són limitades, atorgades per ordre d'inscripció.
Data de publicació: 30/6/2009