Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com Grup de Recerca Pedagogia i Escola | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Recerca i Comissions > Comissió Pedagogia i Escola

Grup de Recerca Pedagogia i Escola

Pendent coordinador/a

Contactar>>>


Presentació

Abans l'escola era de la comunitat. Ara s'ha convertit en una entitat governamental, institucionalitzada en què, en general, es fa difícil que hi entri la pedagogia, entesa com l'art i la ciència d'educar. Aquesta pedagogia dimana dels sentiments de l'afecte, de l'interès per l'autèntic bé comú.

Aquests primers anys del segle XXI, hi ha hagut un creixent interès per la innovació a l'escola, probablement degut a que s'han detectat mancances en el sistema quan s'ha fet una anàlisi de l'eficàcia ─i, per què no, de l'eficiència─ del sistema educatiu. És per això que un dels conceptes que més s'utilitza és el de la “innovació”.

Objectius

A partir de l'observació de les experiències i de la realitat escolar,
  • tractar d'esbrinar quins són els elements que han fet de l'escola un ens massa institucionalitzat;
  • a partir de la mirada pedagògica, tractar de fer-ne una dissecció, destriar-ne els elements, apuntar els que no compleixen una funció pedagògica ─i que distreuen de l'autèntica funció escolar─;
  • aportar elements de reflexió a la comunitat educativa per tal de reconstruir una escola realment pedagògica.
  • abordar la innovació a partir de la reflexió basada en la desconstrucció que ens proposen des de la fenomenologia i l'hermenèutica filòsofs com Heidegger, Gadamer o Derrida.
  • Esbrinar si la innovació que es proposa realment ho és, o es tracta de una tendència sense base científica. En aquest cas, establir-la per convertir-la en autèntica innovació.
  • ...
Pla de treball
  • Pla de recerca:
    • Elaboració de tesis
    • Publicació dels resultats
    • Presentació a Conselleria, universitats, MRP, etc.
  • Distribució de tasques
  • Elaboració del cronograma d’accions
  • Calendari i format de les reunions

Destinataris

  • Col·legiats i col·legiades interessats/ades en els àmbits de l'educació formal.
  • Estudiants afiliats/des interessats/ades en els àmbits de l'educació formal.

Organització

  • Trobades al col·legi, amb la possibilitat de portar a terme reunions a cada delegació (Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona).
  • Aprofitament dels diferents mitjans tecnològics de comunicació.
Altres consideracions

Es tracta d'empoderar la pedagogia, entesa com a eix vertebrador de la tasca a l'escola.

Desconstruir l’escola des de la Pedagogia es tracta d'una estratègia encaminada a fixar una mirada a la institució escolar, des de la ciència pedagògica, que interpel·li als significats dels conceptes que integren l'escola. Per això la tasca d’aquest GR serà la de “desintegrar-los” per analitzar-los i/o recol·locar-los.

I no només els conceptes sinó també els models.

Data de publicació: 15/5/2018