Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com PEDAGOGIA HOSPITALÀRIA | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia

PEDAGOGIA HOSPITALÀRIA

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya > Publicacions > PEDAGOGIA HOSPITALÀRIAPEDAGOGIA HOSPITALÀRIA

 

María Esther Galicia Naranjo[i]

Pedagoga

Málaga, mayo de 2018



El 13 de maig és el Dia de l'Infant Hospitalitzat i moltes associacions realitzen diferents activitats per donar visibilitat a aquesta realitat: la de què molts infants conviuen en els centres hospitalaris d'alguna forma. En aquest post aprofitaré per a parlar-vos del Pedagogo/a Hospitalari/a.

 

El dia 13 de maig és el dia de l'infant hospitalitzat. Per aquest motiu moltes asociacions que treballen en aquesta àrea fan diferents activitats per donar visibilitat a aquesta realitat: la de què molts nenes i nenes conviuen en els centres hospitalaris d'alguna forma.


En el meu cas, per professió i vocació, aprofitaré per a parlar-vos de la figura del Pedagog/a Hospitalari/a.

 

Qui em coneix sap que defenso a ultrança el paper de la pedagogia allà on hagi educació. Així que no és d'estranyar que aquest tipus d'entrades comencin a aparèixer al meu blog[ii].

 

Però quan el COPEC va contactar amb mi per demanar-me publicar la mateixa entrada en la seva web sabia que havia algunes coses que hauria de canviar, pel que l'article no coincideix al 100% amb el que he publicat a la meva web. I és que en cada comunitat autònoma hi han disposicions per a regular l'aplicació de la normativa estatal adequant-la a les necessitats del seu context social.


Per això, des del respecte que em dona llegir la legislació en català he intentat adequar el que havia exposat en el meu article, per a acostar-lo a la casuística catalana donant com a resultat la següent informació.

 

Qué es la Pedagogia Hospitalària?

La Pedagogia Hospitalària és aquell tipus de Pedagogia Social que treballa amb infants hospitalitzats de forma que no vegin endarrerit el seu desenvolupament personal ni els seus aprenentatges. A més, procura atendre les necessitats psicopedagògiques i socials generades com a conseqüència de la hospitalització i de la malaltia que pateix. 


La legislació catalana a més de contemplar com Pedagogia Hospitalària aquella que es porta a terme amb infants i adolescents que passen llargues temporades en el hospital, també considera com a tal la intervenció que es fa en la pròpia llar en aquells casos en què l'hospitalització no es dona, però els infants no poden assistir d'una manera continuada a l'aula ordinària per causes mèdiques.


Com s'accedeix a la Pedagogia Hospitalària a Catalunya?

La legislació actual a nivell estatal considera a l'infant hospitalitzat dins del col·lectiu de Necessitats Educatives Especials i és aqui on haurem de buscar la legislació al respecte.

Actualment el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya és l'òrgan que gestiona les aules hospitalàries a Catalunya, establint els convenis amb els hospitals per regular les actuacions que es porten a terme. És una comissió de serveis l'encarregada d'establir els paràmetres per l'elecció d'aquests docents. Normalment les Aules Hospitalàries compten amb entre 1 i 2 docents, encara que existeixen algunes excepcions.


NOTA: Un entrebanc que hi veig és que hem d'estar dins del col·lectiu de Professors de Pedagogia Terapèutica i/o AL. i això ja sabem que són figues d'un altre paner.


Alguns enllaços interessants



[i] M. Esther Galicia, pedagoga, presidenta Asociación PAIDEIA de Pedagogos/as de Andalucía

[ii] Esther Galicia Pedagoga: http://esthergaliciapedagoga.com/?p=112

Data de publicació: 14/5/2018