Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com PUNT I SEGUIT EN L’ACOMPANYAMENT DEL PROJECTE VITAL DE LES PERSONES | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia

PUNT I SEGUIT EN L’ACOMPANYAMENT DEL PROJECTE VITAL DE LES PERSONES

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya > Publicacions > PUNT I SEGUIT EN L’ACOMPANYAMENT DEL PROJECTE VITAL DE LES PERSONES

PUNT I SEGUIT EN L’ACOMPANYAMENT DEL PROJECTE VITAL DE LES PERSONES

Posar en valor el docent dual [1]

 


Aina Flores Hidalgo [2]
Col·legiada núm. 1528
Barcelona, abril 2018

 

 

Comprendre emocions de l’alumnat de PFI; ensenyar que el món no és enemic; gestionar la presa de decisions; identificar el coneixement de si mateix. Una dualitat màgica: com orientadora impulsar l’autonomia del projecte vital, com docent explicar contingut aplicable a perfils professionals

 

Boli i llibreta nova. Llista de noms i cognoms entre les pàgines. 


Em vesteix la millor roba de presentació. La primera impressió compte fins que pugui obrir boca. Després, el meu discurs i expertesa seran el valor afegit a l'aula. 


Tot a punt. 


Avui començo com a docent en els Programes de Formació i Inserció (PFI). 


Estaré a càrrec de joves de 16 a 21 anys que prefereixen una via més professionalitzadora, que no pas continuar amb coneixements genèrics, com a l'Educació Secundària Obligatòria. Acaben les 1000 hores especialitzats en activitats laborals molt concretes, amb l'adquisició de competències tècniques que els exigeix el mercat de treball per poder exercir com a professionals.


Els alumnes de PFI necessiten coneixements específics, però, alhora, reforçar i potenciar el seu projecte vital, que es desenvolupa amb la continuïtat dels estudis cap a la formació professional i aconseguir proposar-se més objectius de futur. 


El meu rol i trajectòria professional ha avançat cap a un altre acompanyament. Sóc orientadora, la meva vocació, mentre inicio un pas endavant com a docent. 

Mesos abans, trepitjava les aules de secundària o batxillerat, però com orientadora externa al centre. 


En aquell temps, els alumnes al·lucinaven amb l'explicació sobre l'objectiu professional, encara que fos només un dia a l'any i poques hores. Encuriosits sobre com conduir les seves decisions de futur, m'espremien al màxim, fins que el timbre marcava el fi de classe.

Cada dia generava dubtes, però no tenia el plaer de veure tancar-ne cap. Si més no, era una orientadora nòmada. 

Poder comprometre'm amb l'acompanyament de les persones, ha estat sempre dins els meus propòsits. 


Madurar la tria amb un temps llarg de dedicació. 


Apoderar-los per pair les dificultats i les bones noves que sorgeixen cada dia.


Avui, dia 0, darrere la porta de l'aula, podré gaudir d'enfrontar-me a la continuïtat i seguiment individual.


Parlo d'estar mà a mà amb els alts i baixos emocionals de l'alumnat de PFI; ensenyar-los a comprendre que el món no actua com enemic; gestionar canvis d'objectiu quan se sentin perduts en les decisions; identificar la falta de coneixement de si mateixos; ensenyar-los a no menysprear el seu propi perfil; treballar en la gestió de les males paraules rebudes en el passat.

El repte es posa interessant. És una dualitat necessària. 


Per una banda, com orientadora, impulsaré la gestió i autonomia del projecte vital dels alumnes i, com a docent, explicaré contingut aplicable a les seves futures tasques professionals i, formar perfils competents. 


El valor afegit és generar espais per dubtes i debats, sense guió. Proposo que sigui espontani, que ajudi a l'alumnat a expressar les seves inquietuds vitals i professionals sense que el timbre de classe tanqui la nostra conversa per sempre. Oberts al diàleg, sempre. 


Crec que aquesta dualitat és pura màgia, mentre la resta de la comunitat educativa pugui pensar que els docents -duals-, som simples 'muggels'. 




[1] Article original: Flores, A. (marzo 2018). Poner en valor al docente dual. Aula de Secundaria (26), p. 45. http://www.grao.com/ca/producte/poner-en-valor-al-docente-dual-as02694128 
[2] Pedagoga i Tècnica d’Educació Infantil, experta en orientació acadèmica i professional, membre de la Xarxa d’Experts del Col·legi de Pedagogs de Catalunya.



Data de publicació: 24/4/2018