INICI > Recerca i Comissions > GR Pedagogia i Salut
UN SALT ENDAVANT CAP A LA FI DE LA SIDA
El Col·legi de Pedagogs de Catalunya, que aplega a pedagogs/gues i psicopedagogs/gues, professionals compromesos amb l'educació i amb la formació en el seu sentit mes ampli, sensibilitzat per l'educació per a la salut des de la prevenció i el foment dels valors de solidaritat i respecte envers les persones afectades pel VIH, signa el COMUNICAT CONJUNT amb motiu del 30è Dia Mundial de la Sida.
Què pot dir la professió pedagògica, en la seva més à mplia consideració, sobre aquest repte mundial d'eradicació de la SIDA? Què és realment la SIDA? Què representa? Cóm afecta la persona i les seves capacitats? Cóm es relaciona la malaltia amb els esquemes mentals que la persona ha construït mitjançant els aprenentatges que s'han produït amb ocasió de la seva experiència vital? Quines estratègies de prevenció s'han de considerar? Quines vies d'acció restaurativa poden haver-hi en cas d'afectació? N'és la via mèdica l'única? Com es pot ajudar a explicar i aplicar eficaçment les solucions que la medicina o altres branques de coneixement generen?.
La professió pedagògica pot, en aquest marc, aportar una doble via d'incidència. La primera, col·laborant per a l'eficà cia en els processos i en les eines de divulgació i aprenentatge relacionats amb els camps d'acció dels diferents actors: el conjunt de professionals de la salut, afectats, familiars, grups socials i comunitat, en general. La segona és acompanyant a la persona interessada o afectada a fi d'ajudar-la a autogestionar què i com ha d'aprendre per propiciar la restauració de l'equilibri intern, la pèrdua o trastorn del qual la sÃndrome simbolitza.
En qualsevol cas, ampli és el camà i el potencial de desenvolupament que la pedagogia té davant seu a fi de contribuir, potser d'una manera no tan evident però rotundament valuosa, perquè aquest «salt endavant» sigui cada cop més una necessitat superada.
Carles Cano
Coordinador Grup de Recerca de
Salut, Terapèutica i Qualitat de Vida
Col·legi de Pedagogs de Catalunya
Data de publicació: 1/12/2017