INICI > El COPEC > Relacions institucionals > Universitats
SEMINARI "DE LA REFLEXIÓ NATURAL A LA REFLEXIÓ SISTEMÀTICA" PROJECTE REDICE
Divendres 24 de novembre vam assistir al Seminari titulat "De la reflexió natural a la reflexió sistemàtica: Eines, models i mètodes de Pràctica Reflexiva", a càrrec de la doctora en pedagogia Àngels Domingo (@PReflexiva).
Seminari de formació de caràcter intern en el qual des del Col·legi de Pedagogs vam estar convidats per l'Equip de Coordinació del Pràcticum de la Universitat de Barcelona, com a entitat que acull estudiants del Pràcticum del Grau de Pedagogia i com a participant en la Comunitat de Pràctica virtual d'aprenentatge*, creada pel Programa de Recerca en Docència Universitària anomenat REDICE.
Es va portar a terme al Departament de Mètodes d'Investigació i Diagnòstic en Educació (MIDE) de la Facultat d'Educació de la UB, en una Jornada de recerca en docència sobre "El pensament reflexiu en el procés d'aprenentatge i el desenvolupament competencial a l'educació superior: aportacions des del REDICE 16-1660", on participava un equip docent interuniversitari d'investigació sobre aprenentatge reflexiu en l'aula universitària.
La Sra. Domingo en la seva intervenció exposà diferents punts clau de la pràctica reflexiva -eines, models, mètodes-, amb un discurs inductiu, de la reflexió natural a la reflexió sistemàtica, fent una reconceptualització de la pràctica reflexiva cap a l'aprenentatge experiencial (experiència - reflexió - aprenentatge professional o professionalitzador).
Destaquem deu punts del que es va treballar en el seminari sobre la Pràctica Reflexiva (PR):
- Podem pensar en el procés d'aprenentatge com a model d'autoformació sistèmic que no diferencia entre "qui" aprèn si no en el "com" ho fa. "Aprendre sense reflexionar malgasta energia" Confuci.
- La reflexió provoca aprenentatge. Tot el que li succeeix a l'alumne ho registra però si no hi ha una reflexió sobre el que s'aprèn, pot ser un element distorsionador.
- Podem valorar i analitzar també els èxits docents a l'aula i no només els fracassos, i pensar sobre què hem afegit, què ha aportat l'experiència i sobre el potencial didàctic de l'experiència professional, etc.
- Comparació de la reflexió natural a la reflexió sistemàtica. La primera, natural, innata, espontània, instantània, intuïtiva,... i la segona, reflexiva, apresa, premeditada, sistemàtica, instrumentada, metodològica i intencional.
- La PR parteix de la persona, de les seves vivències i no del coneixement teòric, ja que és la reflexió sobre la pròpia experiència vital, acadèmica, intel·lectual...
- La finalitat de la PR és millorar, transformar i optimitzar la pràctica, per obtenir canvis i millores, a nivell personal i professional, amb un aprenentatge significatiu/reflexiu/d'èxit, més i millor. El pensament reflexiu orienta cap a l'aprenentatge, el promou.
- L'efectivitat reflexiva pot ser individual i també grupal, el nucli de l'activitat és el cicle reflexiu.
- Hi ha diferents processos mentals que integren dimensions de la persona (reconstruir-interaccionar-contrastar), que desperten i activen la reflexivitat, i ens impliquen sortir de la zona de confort i descol·locar-te.
- La competència reflexiva no està regulada com a tal però la reflexió resideix en la persona i deriva en competència Primer, mobilitza simultàniament i holísticament components conceptuals, procedimentals i actitudinals per a resoldre situacions. També, està basada en la reflexió i mètodes reflexius. Per últim, implica singularitat i especificitat de cada persona, la seva manera de ser, la seva motivació i interessos.
- La competència reflexiva té una estructura i dinàmica que té en compte el context, la situació (desencadenant) i la resposta final. Aquesta estructura té en compte els valors de la persona, el pensament intuïtiu, les emocions, el codi deontològic, les vivències, per una banda, i per l'altra, els coneixements i les habilitats, sense oblidar-nos de les expectatives i de la motivació.
En relació a la metodologia de la pràctica reflexiva, des del Col·legi de Pedagogs de Catalunya recomanem el llibre: LA PRÁCTICA REFLEXIVA. Bases, modelos e instrumentos, de les autores -doctores en pedagogia i col·legiades- M. Victòria Gómez i Àngels Domingo. Llibre presentat al COPEC, conjuntament amb Plataforma Internacional Pràctica Reflexiva.pro.
*Comunitat de pràctica online per afavorir la cotransferència entre les organitzacions de pràctiques i el Pràcticum del grau de Pedagogia: https://plus.google.com/communities/107262689399759427836
Data de publicació: 29/11/2017