INICI > Generació coneixement > Edicions COPEC
SÈRIES INFANTILS. Una aproximació d’anàlisi pedagògica
SÈRIES INFANTILS. Una aproximació d’anàlisi pedagògica
Projecte sobre sèries infantils és
un estudi que veu la llum després de mesos de treball i reunions algunes
fructíferes i d’altres no, on és imprescindible destacar la constància i
perseverança de la seva coordinadora Anna Ferré.
És
un projecte que arranca de la taula rodona feta al Museu de la Joguina,
Figueres l’any 2014, sota el títol “Reflexions pedagògiques sobre el joc i la
joguina” a partir d’aquesta activitat vam poder comprovar que moltes de les
joguines que els nens demanen estan relacionades directament amb les sèries que
visionen. A partir d’aquí el Grup de Treball va decidir endegar aquesta
aproximació d’anàlisi pedagògica sobre les Sèries Infantils, què veuen? Com ho veuen? Què ens aporten?
Molts
pares utilitzen el visionat de sèries com a cangur de llurs fills, mentre esmorzen, mentre treballen o bé
mentre preparen els àpats. D’altra banda no podem obviar que els infants són
nadius digitals per tant és fàcil veure un infant de 2 anys que amb el seu
“ditet” intenta passar pantalles o com un nen/nena de 3 anys és capaç d’engegar
la tauleta i visionar la seva sèrie preferida si la té baixada.
La
televisió i amb ella tots els aparells tecnològics, tauletes i mòbils són un
mitjà, que de forma evident o implícita,
transmeten determinats valors. És
necessari que els valors que transmetin siguin aquells universalment acceptats
com la solidaritat, el respecte a les diferències, la pau, la honestedat,
l’esforç i el bon fer en general.
Per
a saber o esbrinar quins són els valors que transmeten les sèries cal primer
observar, no només el llenguatge verbal, que ja diu i molt, sinó també les
formes no verbals. El que realment impacta en els infants no és només el
vocabulari sinó també les formes d’expressió no verbals com la presentació de
les imatges, la selecció dels plans i punts de vista, el ritme narratiu, els
sons i les músiques.
Un
altre factor a tenir en compte és que les sèries prioritzen l’acció de forma
continuada sense tenir en compte les causes i les conseqüències de cada una de
les accions que els personatges porten a terme.
Així
els infants acostumen a veure models de comportament on el que importa és
l’acció sense reflexionar de manera prèvia o posterior per tal d’evitar
problemes o bé assumir les conseqüències de llurs accions. És per tant una
falta de reflexió o sentit crític que porta a models que poden ser “deseducadors”
per als infants.
Per
aquests motius aquest estudi pretén fer palesa la necessitat de veure plegats,
infants i adults, les sèries infantils per tal de poder establir un diàleg
reflexiu que a l'hora sigui un guiatge educador del comportament infantil.
Així aquest petit estudi pretén sensibilitzar, mentalitzar i conscienciar els pares de la necessitat “d’estar presents”. En definitiva ens aporta una mirada pedagògica que ens ajudi en la nostra apassionant tasca d’educar.
M. Victòria Gómez SerésVicepresidentaCol·legi de Pedagogs de Catalunya16 de desembre de 2016
Data de publicació: 5/1/2017