Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com ATENCIÓ A LA DIVERSITAT. XIV JORNADA FUNDACIÓ ADANA | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Vocalies professionals > Vocalia Pedagogia i Escola

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT. XIV JORNADA FUNDACIÓ ADANA

El passat 25 de novembre de 16 a 21h., al CosmoCaixa, se celebrà la XIV Jornada de la Fundació Adana sobre l'Atenció a la Diversitat, en la qual es van realitzar diferents ponències a càrrec de professionals pedagogs/gues i professors/es, on es presentaven experiències portades a terme a l'aula relacionades amb l'atenció a la diversitat. Adreçada a professionals de l'educació i a les famílies, es van abordar noves propostes que contribueixen a millorar el rendiment i la motivació dels alumnes amb més dificultats. 

A la Jornada hi participaren diferents entitats col·laboradores d'entre les què està el Col·legi de Pedagogs de Catalunya, fent difusió de la mateixa i i amb la participació del Vocal d'Educació, Ã€ngel Casajús, qui va exposar la seva experiència amb la ponència "L'Organització en la Diversitat, com a mitjà d'èxit total".
 
Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya > Vocalies Professionals > ATENCIÓ A LA DIVERSITAT. XIV JORNADA FUNDACIÓ ADANA Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya > Vocalies Professionals > ATENCIÓ A LA DIVERSITAT. XIV JORNADA FUNDACIÓ ADANA

L'acte d'inauguració de la Jornada va anar a càrrec de la presidenta de la Fundació Adana, Isabel Rubió, conjuntament amb la presentació institucional per Mercè Esteve, Subdirectora General d'Ordenació i Atenció a la Diversitat del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, qui va posar de manifest la voluntat del departament de donar resposta global a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives específiques i trastorns específics de l'aprenentatge. 

La conferència inaugural "La educación del talento" va conduir-la José Antonio Marina, filòsof d'educació, escriptor i director de la Universitat de Pares, de la què extraiem idees clau com per exemple, que cada persona té el seu propi talent i hem de ser capaços de saber desenvolupar-ho juntament amb les nostres capacitats i potencialitats: el talent és un hàbit que s'ha de treballar i ser constant per a poder adquirir-lo. 

Després es va portar a terme la Taula Rodona, moderada per Gemma Alsina, del Servei d'Atenció a la Diversitat i a la Inclusió del Departament d'Ensenyament, i participaren els ponents Boris Mir, Elena Ojando, Àngel M. Casajús i Chema Lázaro, per ordre d'intervenció. 
  • En primer lloc, Boris Mir, professor de Secundària i promotor en la xarxa d'instituts innovadors de la UAB, amb la ponència "L'aula una comunitat que aprèn", explicà la seva experiència i exposà dos exemples en els que es va establir un contracte didàctic personal on la inclusió, la cultura col·laborativa i el treball en equip són els factors fonamentals: "Aprendre és un acte personal que es desenvolupa socialment: tots som corresponsables de l'aprenentatge".
  • Seguidament, Elena Ojeda, pedagoga, màster en Pedagogia Social i Lideratge de la Transformació socioeducativa del s. XXI i professora, va presentar la seva experiència sobre "La Flipped Classroom: beneficis i aportacions en l'atenció a la diversitat", on va definir la flipped classroom com a mètode d'aprenentatge on els alumnes són membres actius del seu aprenentatge i clarament protagonistes. També, exposà quins són els beneficis d'utilitzar aquesta metodologia, com ara l'autonomia que assoleix l'estudiant respecte el seu ritme de treball i la relació estreta que es crea entre el professor-alumne, entre d'altres. 
  • En tercer lloc, Ã€ngel Casajús, doctor en Pedagogia, pedagog, mestre i professor, vocal d'Educació al Col·legi de Pedagogs, amb la seva ponència "L'Organització de la Diversitat com a mitjà d'èxit total", exposà quines són les causes que creen una necessitat en la línia de l'atenció a la Diversitat i quines serien les conseqüències, en un context d'institut de Secundària d'un barri obrer. I també, l'experiència amb alumnes d'ESO en la que s'estableix una atenció més personalitzada basada en necessitats dels discents.
  • Per últim, Chema Lázaro, mestre i Màster en Neurodidàctica, amb la seva exposició "Del laboratori a l'aula: aprenent de la motivació", d'una forma motivant i divertida, parlà de la motivació i sobre quines són les claus per a activar-la. També, anomenà aplicacions i recursos per a poder impulsar-la.
Un cop van finalitzar les ponències, es va obrir una ronda de consultes i preguntes per part dels assistents, tancant la Jornada i posant l'accent en el fet que l'atenció a la diversitat és molt extensa i hi ha moltes metodologies que faciliten aquesta forma de fer. Es pot treballar tant amb metodologies col·laboratives, com amb l'activació de la motivació, fent-ne ús de tota la comunitat o invertint la metodologia de l'aula.

Data de publicació: 21/12/2016