INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
LES ALTES CAPACITATS A CATALUNYA
LES ALTES CAPACITATS A CATALUNYA [i]
Mónica Fernández Díaz, col·legiada núm. 1289 - Conxi Reig Sansó , col·legiada núm. 526
Natàlia Luján Roig, col·legiada núm. 892 - Tati Cortés Marco , col·legiada núm. 1544
Rafael González García, col·legiat núm. 1727 - Anna Canet Domínguez, col·legiada núm. 1809
Laia
Serentill Varea, Conchi Ballestero Carbó i Valèria Sandoval Borràs, estudiants afiliades
Barcelona, desembre 2016
És desconcertant que les ALTES CAPACITATS estiguin al Pla d'Atenció a la Diversitat dels Centres Educatius i no hagin assignatures específiques en la formació universitària de l’àmbit educatiu. Per això els professionals que volen formar-se en altes capacitats ho han de fer fora de la carrera
Les altes capacitats són encara un tema força desconegut, no només per la societat en general, sinó també pels professionals de l'educació -ja siguin mestres, professors, pedagogs, psicopedagogs o psicòlegs- que treballen directament amb alumnes.
Actualment, a aquestes alçades, a la majoria dels plans d'estudi de les carreres universitàries catalanes (i també de les espanyoles) relacionades amb el món de l'educació i de la pedagogia, no hi ha cap assignatura específica que tracti les altes capacitats. Tenint en compte que les altes capacitats estan dins del pla d'atenció a la diversitat de totes les escoles i instituts -ja siguin públics, concertats o privats- és desconcertant que aquesta realitat, de no atenció, encara sigui vigent avui dia. A conseqüència d'això, doncs, els professionals de la pedagogia i la psicopedagogia que volen formar-se en l'àmbit de les altes capacitats, no tenen altre opció que fer-ho de manera complementària i externa a la carrera universitària.
A Catalunya hi ha conscienciació en el tractament de les altes capacitats, ja que diverses institucions públiques i privades organitzen cursos, xerrades i jornades amb l'objectiu de formar als professionals de l'educació sobre com detectar, identificar i atendre als alumnes amb altes capacitats. El recentment estrenat postgrau a la Universitat de Girona (UDG): “Curs de Postgrau en diversitat, intel·ligència i altes capacitats”, el qual és semipresencial, inclou pràctiques en institucions i contribueix a dissipar aquesta inquietud que sempre ha mogut als professionals que els preocupa que les altes capacitats siguin considerades com una necessitat educativa específica. Cal afegir que, a nivell nacional, existeix des de fa anys el postgrau de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED): “Diagnóstico y Educación de los Alumnos con Alta Capacidad”.
Concretament, des dels Grups de Treball d'Altes Capacitats del Col·legi de Psicologia de Catalunya (COPC) i del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC), fa més de 10 anys que treballen per fer recerca i donar així més visibilitat al coneixement de les altes capacitats dins l'àmbit educatiu. Al llarg d'aquests any s'han fet fins aleshores les IV Jornades Nacionals d'Altes Capacitats, organitzades conjuntament pel COPC i COPEC, on s'han analitzat i debatut els temes que ocupen i preocupen tant a pares com a mestres i a tota la comunitat educativa.
Des del Grup de Treball Interdisciplinari del COPC i COPEC també s'han elaborat estudis, com per exemple el de “Estudio sobre la aceleración de curso como medida de intervención educativa para alumnos con altas capacidades” publicat a la revista del COPEC EIX 10 [ii]. També s'ha treballat sobre la baixada de rendiment dels alumnes amb altes capacitats a secundària i sobre l'aplicació de la creativitat a l'aula. D'altra banda, s'ha col·laborat amb el Departament d'Ensenyament en l'elaboració de la "Guia de Detecció i Actuació per a l'alumnat amb Altes Capacitats"[iii]. Una vegada publicada la Guia, des del Grup de treball interdisciplinari s'han realitzat algunes esmenes, per tal d'aclarir certs punts que poden portar a la confusió i que es consideren essencials per un bon enteniment dels professionals de l'educació, ja siguin mestres, professors, psicopedagogs d'EAPS o privats.
Posteriorment a la Guia, el Departament va iniciar una formació als EAP's, per tal de formar als referents en altes capacitats de cada zona, i així que aquests fessin arribar la informació a la resta de psicopedagogs dels EAP's per posteriorment fer-ho extensiu a les escoles. Aquest va ser un bon inici per conscienciar i formar a la comunitat educativa, però s'han de seguir tenint iniciatives, en aquest cas de conscienciació en claustres.
Fent referència als membres que van col·laborar en l'elaboració de la Guia, molts d'ells, han publicat diversos llibres[iv] i han intervingut en Mitjans de Comunicació[v], precisament per portar a terme aquesta tasca d'informació i divulgació sobre la realitat que envolta als alumnes amb altes capacitats.
En el Grup de Treball d'Altes Capacitats del COPEC concretament, el qual aborda les Altes Capacitats des de la perspectiva pedagògica i psicopedagògica, en aquests moments estem elaborant una maleta pedagògica amb recursos de detecció i abordatge de les altes capacitats quan es donen amb altres trastorns comòrbids com el TDAH o TEA, ja que ens adonem de la manca d'informació i recursos que hi ha quan es dóna aquesta “doble excepcionalitat”. També estem treballant per fer una eina educativa en format de vídeo perquè arribi a tots els professionals de l'educació per tal de donar més visibilitat als alumnes amb altes capacitats i que hi hagi més detecció i intervenció a les escoles i instituts. Volem remarcar en aquests vídeos que el professor/mestre s'ha de mostrar com a guia i acompanyant en un context d'escola inclusiva.
Data de publicació: 5/12/2016