INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
ESCOLARS ESTRESSATS? (A PROPÃ’SIT DELS DEURES)
ESCOLARS ESTRESSATS? (A PROPÃ’SIT DELS DEURES) [i]
Xavier Ureta i Buxeda [ii]
Col·legiat núm. 974
Vilafranca del Penedès, novembre 2016
Qualsevol tasca d’aprenentatge ha de ser motivant. Qualsevol aprenentatge suposa la interiorització d’una informació ben processada que porta al coneixement. Queda clar que els clà ssics deures no compleixen cap de les dues condicions.
No calia que l’OCDE o l’OMS vinguessin a donar-nos un toc d’atenció sobre la pertorbació que suposen en l’educació dels nostres infants els clà ssics deures escolars. N’hi havia prou amb mirar-los als ulls cada vegada que algú els recordava l’obligació d’aquells deures repetitius i descontextualitzats -i que sovint han de fer al final d’una jornada que probablement acaba després d’unes extraescolars-. No entenc com en un entorn pretesament sa, en què tant cuidem els bons hà bits, encara hi hagi qui defensi aquesta prà ctica que s’ha evidenciat com a estressant, potser amb l’excusa de que no hi ha aprenentatge sense esforç. En això hi estaria d’acord si no fos perquè els clà ssics deures també comporten angoixa i dolor al nostre alumnat, com s’ha evidenciat amb estudis rigorosos. Qualsevol altra activitat que tingués aquests efectes la denunciarÃem i l’abandonarÃem, com va passar en el seu moment amb el cà stig fÃsic.
No em dedicaré a analitzar què és el que porta encara, a moltes escoles i a molts mestres, a seguir amb aquesta prà ctica en ple segle XXI, però sà que proposo unes breus reflexions sobre altres alternatives pedagògicament més và lides posades en prà ctica per escoles amb un sentit de l’educació més avançat.
BUSCAR LA MOTIVACIÓ
Qualsevol tasca d’aprenentatge ha de ser, per principi, motivant. Qualsevol aprenentatge suposa, també, la interiorització d’una informació ben processada, que és la que porta al coneixement. Queda clar que els clà ssics deures no compleixen cap de les dues condicions. Cal substituir-los pel plaer d’investigar a la llar o a les biblioteques. El paper del mestre ha de ser el d’incentivar aquest esperit de recerca. I després, a l’escola, a compartir experiències i informació per construir coneixement.
La tasca escolar, en definitiva, s’ha de fer a l’escola, amb els educadors i els companys. Dewey, que just ara fa cent anys que va escriure el seu famós document Democrà cia i Escola, afirmava que l’escola ha de ser un taller; més concretament taller de democrà cia. Per a ell, la democrà cia ja és un sistema educatiu en ella mateixa. Els deures que ens posa la democrà cia són ben diferents dels que estressen els nostres infants.
Data de publicació: 22/11/2016