Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com RADIO4 - Àngel Casajús: ´Com prevenir els abusos´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Comunicació > Ràdio

RADIO4 - Àngel Casajús: "Com prevenir els abusos"

RADIO4 - Àngel Casajús: "Com prevenir els abusos" 05/07/2016

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya > Comunicació > RADIO4 - Àngel Casajús: "Com prevenir els abusos"



Àngel Casajús Lacosta
Vocal d'Educació
Col·legi de Pedagogs de Catalunya




RADIO4 - Àngel Casajús: "Com prevenir els abusos"  al programa Anem de tarda.

"Sempre pensem que una escola és aquell lloc on normalment el nen està molt cuidat, i és així tret de les excepcions. No hem d’oblidar que és una petita societat on, com un element més, el conflicte entra a formar part de la convivència diària del centre. Però evidentment, la coresponsabilitat ha de ser per part de tots els membres: pares, professors, alumnes, personal no docent, i tota la societat."

"Hem de pensar que l’escola ha de treballar el conflicte des de la vessant educativa, perquè, com a pedagogs, el que intentem és preparar a l'infant i adolescent per a què quan sigui gran estigui preparat per enfrontar-se al món, i al món succeeixen aquest tipus de conflictes, situacions que ha de saber solventar. S’ha de treballar des d’un punt de vista sistèmic, intentant involucrar a tothom."

"En principi, qualsevol tipus de nen/nena és susceptible d’assetjament o d’abús. En molts casos són nens o nenes insegurs, amb baixa autoestima, poca confiança en sí mateix, i totes aquestes coses, l’assetjador les aprofita. Estem en un època en la que la societat ha creat els seus estereotips i els nens/es no poden fugir d’ells."

"La coresponsabilitat que nosaltres demanem en el manifest, és la implicació de tothom, perquè la víctima no acostuma mai a dir que està patint, i això ho aprofita l’assetjador. Dins dels nois, l’assetjament més normal és el de tipus físic, amb dos vessants: una manera directa (cops, clatellades, etc.) i una indirecta (trencant-li les coses, robant-li objectes personals, etc.). No ens hem d’oblidar que hi ha una sèrie d’assetjaments que no són tan visibles: l’assetjament verbal, que curiosament és més normal a les noies que als nois, la intimidació psicològica i, per suposat, l’assetjament sexual i, més enllà, l’abús sexual."

"Hi ha indicis d’assetjament i l’abús com un baix rendiment en un curt període de temps, no voler anar a l’escola, està tota la jornada escolar esperant per tornar a casa. A més, pot presentar ansietat, símptomes de depressió, i en el pitjor dels casos, pensaments suïcides, sobretot en qüestions d’abusos sexuals."

"Des del COPEC recomanem, en primer lloc, comunicar-ho a alguna persona de confiança (el tutor, l’orientador educatiu, o qualsevol altre professor amb el què l’alumne tingui confiança), i no avergonyir-se, ell/ella és la persona que està patint, no és l’abusador. Per tant, el que s’ha d’intentar és desangoixar-lo en tot moment d’allò que està passant. Les noves tecnologies com Facebook, Whatsapp, etc., no ajuden perquè és una manera d’estar cada dia, l'abusador/a, en contacte a l’escola, a casa, al carrer, etc."

"Nosaltres, com a primera mesura recomanem la tolerància zero. Al document de Normes, Organització i Funcionament de Centres (NOFC), ha d’estar molt ben tipificat i protocol·litzat els casos d’abús o d’assetjament escolar (...) Des de fa un anys s’està instituint  a cada un dels centres el Grup d’alumnes mediadors, molt important per detectar aquest tipus de coses."

        

Data de publicació: 6/7/2016