Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com AIXÒ VEIG, AIXÒ PENSO I AIXÍ SÓC | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia

AIXÒ VEIG, AIXÒ PENSO I AIXÍ SÓC


Anna Ferré i Caraballo [i]

Col·legiada núm. 1558

Vic, gener 2016

 

 L’infant se socialitza abans amb les imatges que amb la parla o l’escriptura, mitjançant les quals capta gestos, estereotips i rols. És important acompanyar-lo en les sèries infantils i saber què mira i què veu, què li ha agradat i com s’ha sentit.

Quants de nosaltres, en la nostra infantesa, ens hem quedat meravellats en veure l’anunci d’aquella joguina de la nostra sèrie preferida? I quants hem desitjat tenir-la per imaginar-nos situacions de la sèrie mentre hi jugàvem? De ben segur que ens ha vingut al cap algun record melancòlic.

Cada any, durant les festes nadalenques, els mitjans de comunicació s’omplen de publicitat sobre jocs i joguines. Anuncien el millor de cada joguina aconseguint que l’infant quedi enlluernat amb el que està veient. Els productes que anuncien, les formes, els colors destacats i, fins i tot, la música i els eslògans són elements determinants per escollir una joguina o una altra.

El fet que els infants se socialitzin abans amb les imatges que amb la parla o l’escriptura és clau i rellevant, ja que això els converteix en consumidors de programes i sèries infantils de la televisió. Capten gestos, moviments, mirades, paraules, frases, i fins i tot són capaços de diferenciar els rols dels personatges.

Any rere any, les joguines de personatges de les sèries infantils sobresurten en el mercat. Els infants escullen la joguina del seu personatge preferit segons les sèries o pel·lícules de dibuixos animats que veuen. En aquest moment, es fa palesa l’afirmació “això veig, això penso i així sóc”; tenint en compte que els infants estan en procés d’aprenentatge per aconseguir un pensament propi. És per aquest motiu, que això fa que siguin fàcilment més vulnerables que els adults.

D’altra banda, la qüestió dels estereotips que apareixen en les sèries infantils ha estat i continua estan present en la infantesa de molts nens i nenes. Els infants observen i es fixen en els rols dels personatges i intenten imitar-los, cadascú segons la seva realitat, i fins i tot, moltes vegades, això els pot influenciar en futures preses de decisions.

I els pares i educadors què hi podem fer amb tot això?

Moltes famílies es plantegen preguntes sobre quina és la millor manera d’actuar davant d’aquestes situacions. La figura d’una persona de la família és molt important per guiar i acompanyar l’infant en tots els moments en què mira una sèrie infantil; des de veure la sèrie amb ell i saber “què mira i què veu”, fins a mantenir un diàleg proper sobre el seu personatge preferit, la situació que més li ha agradat o com s’ha sentit.

Aquest acompanyament ens ajudarà a aconseguir que l’infant tingui un pensament crític i reflexiu vers allò que veu i sàpiga com interpretar cadascuna de les situacions que els personatges principals i secundaris viuen. Aleshores, serà capaç de diferenciar els rols que hi ha presents i reflexionar sobre les emocions i experiències viscudes a través de les sèries. Al mateix temps, l’ajudarem a saber-se expressar oralment, a fer-se preguntes sobre les coses i a ser una persona més creativa i oberta. Això li permetrà sentir-se més recolzat per part de la família i, d’aquesta manera, créixer amb més seguretat.

De fet, compartir i dedicar temps a fer una de les activitats que més li agrada a l’infant, serà el regal que més valor tindrà i que romandrà al llarg del temps en el seu pensament i memòria.




[i] Pedagoga i mestra, coordinadora del Grup de Treball Joc i Joguina del Col·legi de Pedagogs de Catalunya


Data de publicació: 4/1/2016