INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
LA INFÀNCIA AL NADAL
Marta Pagès Rams[ii]
Col·legiada núm. 964
Girona, desembre 2015
El Nadal és un moment per a ser més generós treballant aquest valor amb els nostres menuts i el millor regal que podem oferir-los és el temps i l’amor. Si convertíssim els excessos de regals en excés d’amor de ben segur que la reacció dels nostres fills ens sorprendria.
Les festes nadalenques són un moment
dicotòmic. Són confluents la màgia, les il·lusions, la magnifica innocència
dels nostres fills amb l’estrès, els excessos i les desmesurades despeses.
El Nadal pot ser un moment per a ser més
generós que mai i treballar aquest valor amb els nostres menuts. Un valor que
únicament es pot transmetre des de l’exemple i des d’una necessitat: COMPARTIR.
Tendim a pensar que al Nadal només podem
aportar regals materials en dates assenyalades, però aquestes festes ens poden
aportar moltes experiències que altres èpoques de l’any no ens brinden. La
primera experiència pot ser ensenyar de ben a prop a compartir als nostres fills,
mai des de l’obligació sinó com un aprenentatge que s’aprèn observant dels
altres. Per fer-ho però primer hem d’ensenyar als nostres infants a situar les
seves emocions i el que és més important, aprendre a empatitzar amb els altres,
identificant què senten i posant paraules a aquestes emocions per a què quan
siguin més grans sàpiguen identificar-les per ells mateixos i entendre que les
altres persones també les senten. No és un tasca senzilla però més que
transcendental i que només podem ensenyar-la des de l’afecte i l’atenció.
Els adults sovint pensem que als infants
els costa compartir. Potser la pregunta que ens hauríem de fer és saber per què
els pot costar? Les etapes evolutives, el desenvolupament de l’empatia, o no
haver-ho fet mai, poden ser respostes a aquest interrogant. La primera cosa que
podem compartir amb ells és el temps. Temps per fer l’arbre, muntar el
pessebre, fer el fanalet, la carta els reis, etc.
Fer la carta als reis és tot un repte i
aquí rau el primer aprenentatge pels nostres infants. Per què la carta ha de ser
només per a un mateix? Podem demanar coses pels altres, demanar coses per fer
plegats, prioritzar quines joguines desitgem més. Cal treballar amb els infants
l’esperit crític, saber el que necessiten i per a què ho necessiten, que ho
argumentin i que puguin anhelar les coses. La única forma de donar valor a les
coses que volem és desitjant-les i sabent bé per a què ho fem.
El gran dubte que sorgeix per aquestes
festes a tots els pares, és quin és el millor regal per als nostres fills, a
part del que ells pròpiament demanin i aquí la resposta és clara: el millor
regal que poden tenir de les persones qui més estimen és el temps i l’amor. Si convertíssim els excessos de regals en excés
d’amor de ben segur que la reacció dels nostres fills ens sorprendria. Per a un
infant estimar a les persones i a les coses que tenim és el millor aprenentatge
que li podem oferir per a la seva vida.
I la prova per saber que aquesta
recomanació funciona, és pensant en la nostra infantesa. De ben segur que cap
de nosaltres recordem totes les joguines que ens van regalar cada any els reis
o el tió. Possiblement recordem una joguina concreta que ens va il·lusionar i
amb la que vam compartir moltíssimes tardes de diumenge però és gairebé impossible
recordar totes les joguines que ens han regalat al llarg dels anys. En canvi,
sí recordem i sense gaires esforços els rituals que van fer el nostre Nadal més
bonic: cantar Nadales, recitar el vers de Nadal, muntar el pessebre, anar amb
els pares, els avis, oncles o cosins a veure els pastorets, etc. Recordem tot
allò que hem fet amb algú que ens importava i totes aquelles coses que amb amor
i atencions les vam convertir en rituals de continuïtat.
Etimològicament la paraula RECORDAR prové del llatí RE (de nou) -CORDIS (cor) i significa tornar a passar pel cor. Pel cor només poden passar-hi instants i vivències i aquestes són les que cada vegada que hi passen ens emocionen com si fos la primera vegada que les sentim.
[i] Ponència: "LA INFÀNCIA AL NADAL: EL JOC, L'ATENCIÓ I L'AMOR” Centre Cultural de Can Gruat de VilaBlareix, a càrrec de Marta Pagès
Data de publicació: 22/12/2015