INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
TEMPS PER EDUCAR, TEMPS PER APRENDRE
TEMPS PER EDUCAR, TEMPS
PER APRENDRE
ANNA FERRÉ I CARABALLO [1]
Col·legiada núm. 1558
Vic, juliol 2015
Quan juguem amb aquell joc que tant els agrada o quan mirem la seva sèrie infantil preferida al seu costat, els estem valorant allò que aprenen. Quan hi dediquem temps estem donant un valor afegit a allò que s’està fent i els infants agraeixen aquest temps que per els és vital.
És cert que “el temps és la mesura del valor de les coses” i així s’ha constatat, enguany, en el treball realitzat al voltant de les “Reflexions Pedagògiques sobre el Joc i la Joguina” i el “Projecte sobre les sèries infantils” en el Grup de Treball de Joc i Joguina. El temps que dediquem als infants a viure activitats quotidianes és el que mostra realment el valor que li volem donar.
Quan juguem amb aquell joc que tant els agrada o quan mirem la seva sèrie infantil preferida al seu costat, els estem valorant allò que aprenen, però el més sorprenent és que els transmetem el valor d’estar junts i de gaudir plegats d’una activitat. Dedicant temps a viure experiències i vivències mitjançant diverses activitats quotidianes estem ajudant a millorar l’estimulació dels infants, permetent que recordin allò viscut amb plenitud i així afavorir el vincle entre pares i fills. És en aquests moments quan els transmetem que compartir el seu temps i tenir experiències conjuntes és molt valuós i, aleshores se senten alegres, més motivats i oberts a aprendre.
Quan juguem estem creixent com a persones i ajudem a desenvolupar les habilitats motrius, cognitives, afectives i socials dels infants, de nosaltres mateixos i d’altres adults que tenim al nostre voltant. Aquestes habilitats es milloren quan l’adult guia a l’infant en la realització de diferents activitats quotidianes, com ara jugar a joc simbòlic, a jocs de taula o visualitzar una sèrie infantil amb ells. Tot joc o joguina que potencia la investigació, la descoberta, la imaginació i la creativitat, amb l’acompanyament d’un adult, permet que la connexió entre el joc i la vida sigui més enriquidora i vivencial, i per tant, perduri en el temps.
Podem explicar-los com es juga a un joc o podem jugar-hi. És en el joc on ens trobarem les sorpreses, els entrebancs i viurem diferents situacions que s’hauran d’anar superant. És aquí on aprendran a escoltar i a respectar quelcom que algú els explica, aprendran a disculpar-se quan alguna cosa no està ben feta, a expressar els seus sentiments d’una forma adequada i a saber perdre o guanyar quan és el moment.
Jugar és un repte a on aprenem a superar obstacles, a ser pacients i a mirar-nos la vida amb més harmonia, respectant i valorant tot allò que ens envolta. Jugar ens permet tenir una actitud positiva i oberta davant la vida, aprenent a gaudir de la bellesa de cada moment.
Acompanyar els infants i guiar-los en diferents moments també succeeix en el cas de les sèries infantils. Quantes vegades ha passat en la nostra infantesa que, mentre miràvem una sèrie infantil que ens agradava, no enteníem el missatge d’allò que ens volien dir fins que hem sigut més grans? Potser en aquells moments ens hagués agradat que algú ens ajudés a interpretar i entendre el missatge d’aquella sèrie infantil amb un diàleg proper.
Les estones i els moments que dediquem a jugar amb els infants són claus perquè visquin el joc amb intensitat. Tot plegat, ens permetrà conèixer l’infant i saber com reacciona davant de qualsevol situació, prenent consciència de cada moment i descobrir les seves virtuts i qualitats com a persona. Quan donem o dediquem temps, estem donant un valor afegit a allò que s’està fent i la creativitat i la motivació s’accentuen. Els infants agraeixen aquest temps i per a ells és vital.
[1] Pedagoga i mestra, coordinadora del Grup de Treball Joc i Joguina del Col·legi de Pedagogs de Catalunya
Data de publicació: 10/8/2015