INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
IMPRESCINDIBLE UN PACTE PER L'EDUCACIÓ
IMPRESCINDIBLE UN PACTE PER L'EDUCACIÓ
JUAN ANTONIO PLANAS
President de la Asociación Aragonesa de PsicopedagogÃa.
Saragossa, juny 2015
Amb l'aprovació de la Llei Orgà nica de Millora de la Qualitat del Sistema Educatiu (LOMCE) s'evidencia que un cop més l'educació ha sigut un arma ideològica dels dos partits que han governat fins ara.
En desembre de 2013 es va publicar la Llei Orgà nica de Millora de la Qualitat del Sistema Educatiu (LOMCE) per part del Partit Popular en solitari. Un cop més l'educació ha sigut un arma ideològica dels dos partits que han governat fins ara. Per això, a cada canvi polÃtic li ha succeït una nova llei educativa (portem set durant la democrà cia).
Per que no succeÃs el mateix que amb l’avortada LOCE del Partit Popular en 2004 que va derogar el PSOE en quant va arribar al govern, la LOMCE s'ha implantat amb pressa i sense cap consens.
La impressió que es té als centres educatius és que importava més que es comencés a aplicar quant abans per que quan arribessin les eleccions fos més complicat la seva derogació. Si més no, la improvisació, els desajustos i els nombrosos problemes que està generant han produït un notable rebuig en la comunitat educativa. De la mateixa manera està passant amb la implantació dels currÃculums de les diverses etapes educatives. No és de rebut que mesures tan importants s'estiguin aprovant de pressa i corrent sense temps per a debatre'ls convenientment. No és gens pedagògic que aquests currÃculums s'aprovin al final del curs per implantar-los al següent sense temps per a implementar les mesures adients per ajustar tots els canvis, els problemes de les editorials, etc.
A més, el més preocupant d'aquesta situació és que els principals avenços que estem reclamant els professionals de l'educació des de fa anys, com tenir en compte l'educació emocional o la formació psicopedagògica del professorat són inexistents.
Els canvis d'unes matèries per unes altres, fer dos itineraris per 4t d'ESO o donar més pes a la matèria de Religió, no eren els canvis que està demanant la comunitat educativa.
Exigim un sistema educatiu més centrat en els alumnes i les seves famÃlies, molt més obert i flexible que permeti l'èxit escolar a tots els alumnes independentment de la seva capacitat cognitiva o de les seves circumstà ncies sociofamiliars. És necessari que s'atengui a la diversitat des de l'educació infantil que es tractin a temps els diferents trastorns i problemes com el TDAH, el ciberbullying, l'anorèxia, la desmotivació, la ciberadicció o la disrupció, unes rà tios que permetin una atenció més personalitzada i amb molt més pes per a l'acció tutorial. En definitiva un sistema educatiu acord amb les exigències de la societat. Observem amb preocupació que les lleis educatives obeeixen més a les qüestions ideològiques que a les pedagògiques.
En aquests moments en què s'acaben de celebrar les eleccions autonòmiques i municipals, i apunt d'acabar el curs, els centres educatius estem totalment desorientats. Els partits polÃtics que previsiblement van conformar els nous governs han advertit que van a suspendre l'aplicació de la LOMCE i quan tinguin la possibilitat procediran a la seva derogació.
En comunitats com Aragó, està previst que el pròxim curs s'implanti la LOMCE a tots els cursos de primà ria i a la meitat del de l'ESO i Batxillerat. A més s'han de posar en marxa els nous currÃculums. És necessari saber amb urgència si es manté aquesta previsió o es posposarà , per a planificar sense ensurts el nou curs.
A això s'afegeixen nous problemes. Es mantenen els actuals programes de planificació curricular o s'implantaran els nous programes de millora de l'aprenentatge? Se segueix amb els actuals programes d'aprenentatge bà sic o se substituiran pels programes d'aprenentatge inclusiu? Els llibres de text tindran en compte els nous currÃculums o no?Davant aquesta situació sembla més prudent ajornar la implantació dels nous currÃculums i cursos fins a arribar a una situació polÃtica més estable.
Molt ens temem que els autèntics perjudicats d'aquesta indefinició seran un cop més els alumnes, sobretot els que tenen més dificultat.
Per tot això, exigim un cop més un Pacte per l'Educació que tinguin en compte a tots els agents socials, als professionals de l'educació i als partits polÃtics.
Proposem que, al menys, es posin d'acord en un sistema educatiu estable amb les etapes i que les qüestions més ideològiques no s'incloguin en les lleis sinó als decrets i ordres de desenvolupament. Però sobretot que es recullin les aportacions psicopedagògiques que afavoreixin l'alumnat y permetin reduir el fracàs i l'abandonament escolar .
Data de publicació: 25/6/2015