Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com MANIFEST SOBRE EL CURRÍCULUM DE RELIGIÓ A PRIMÀRIA I SECUNDÀRIA | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > La veu del COPEC

MANIFEST SOBRE EL CURRÍCULUM DE RELIGIÓ A PRIMÀRIA I SECUNDÀRIA

MANIFEST

 

EL COL·LEGI DE PEDAGOGS DE CATALUNYA I LA RESOLUCIÓ 11-2-2015 SOBRE EL CURRÍCULUM DE RELIGIÓ A PRIMÀRIA I SECUNDÀRIA

  

Dia a dia el ministre d’Educació no deixa de sorprendre’ns amb la promulgació de decrets i resolucions sobre el currículum de la LOMCE, com ho ha estat, recentment, el polèmic tema del currículum de religió, a les escoles, a Primària i Secundària [1]. Una resolució el contingut de la qual traspua partidisme i que, com és habitual en les normatives educatives del Ministeri d’Educació, resta allunyada de criteris pedagògics i no s’ha comptat amb la Comunitat Educativa.

L’escola pública catalana es declara en el seu Projecte Educatiu, on es defineix la seva identitat com a escola, plural i laica. D’altra banda no pot ser d’altra manera donada la diversitat que alberga juntament amb el respecte que mereixen les altres religions i cultures que hi són presents.

Com a Col·legi de Pedagogs de Catalunya, considerem que tot el que és impositiu provoca rebuig i per tant si es vol propiciar l’ensenyament religiós a les escoles d’aquesta forma, l’efecte por ser tot el contrari, tot aconseguint que hi hagi menys interès.

Hom parteix del fet que la persona està constituïda per diverses dimensions entre les quals hi destaca la dimensió religiosa o espiritual que s’ha de treballar i desenvolupar a l’igual que la dimensió física, social o intel·lectual. És per això que cal ensenyar el vessant cultural de les religions i aprendre els grans trets de les religions que han conformat la nostra cultura, entre elles la religió catòlica per tal de poder copsar aspectes de la cultura pròpia. Ensenyar a resar està bé sempre i quan es respecti la llibertat personal de cada infant doncs cal diferenciar entre ensenyar, per si ho vol fer, i obligar la qual cosa vulnera la llibertat personal. Aprendre el ritus religiós és responsabilitat de la família i dels espais de culte.

D’altra banda a Catalunya l’ensenyament de la religió està ben resolt amb una gran diversitat d’escoles que acullen sensibilitats ben diferents. Així doncs la pluralitat està garantida a partir d’un projecte educatiu concret com a tret d’identitat.

És per això que el Col·legi de Pedagogs de Catalunya es manifesta en contra de la Resolució de 11-2-2015 sobre l’ensenyament de religió catòlica a Primària i Secundària, en tant que considera que vulnera el principi de llibertat religiosa d’infants i adolescents i de llurs famílies i no té en compte la diversitat cultural i religiosa que conviu en la nostra societat.

 

Junta de Govern

Col·legi de Pedagogs de Catalunya

25 d’abril de 2015



[1] Resolució de 11 de febrer de 2015,  de la Direcció General de Avaluació i Cooperació Territorial, pel que es publica el currículum de l’ensenyament de Religió Catòlica de l’Educació Primària i de l’Educació Secundària Obligatòria. (BOE 47 24-2-2015)

Data de publicació: 15/5/2015